زیارت 300 نفر از کارتن‌خواب‌های بهبودیافته

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: برای کمک به درمان معتادانی که در مراکز ترک اجباری نگهداری می‌شوند زیارت حرم امام هشتم(ع) و حضور در مراسم و برنامه‌های فرهنگی مذهبی در نظر گرفته شده است.

مسعود هنربخش افزود: کار فرهنگی و درمان‌های روان‌شناختی درازمدت، شرط قطعی بازگشت معتادین به زندگی اجتماعی است و مراسم مذهبی و آرامش‌بخش، نقش مهمی در درمان این افراد دارد.

وی خاطر نشان کرد: معتادین بخصوص افراد کارتن‌خواب به آخر خط رسیده‌اند یعنی در شرایطی هستند که روان‌ و ذهن‌شان به نهایت آسیب‌دیدگی رسیده و به همین جهت، باید پس از سم‌زدایی و ترک مصرف، کار درمانی درازمدت برای آنها انجام شود تا بتوانند به زندگی اجتماعی برگردند.

مسئول برنامه‌ی اجرای ماده‌ی 16 که مراکز ترک اجباری معتادان کارتن‌خواب را شامل می‌شود در خصوص وضعیت این مراکز گفت: به صورت میانگین حدود 1700 نفر معتاد در 9 مرکز ماده‌ی 16 در مشهد تحت مراقبت و درمان هستند که یکی از این مراکز به خانم‌ها اختصاص دارد و بقیه مردانه است.

وی تصریح کرد: به جهت نیاز به حمایت‌های معنوی و فرهنگی و نیز تأثیر مراسم و برنامه‌های دینی در تشفی روانی افراد آسیب‌دیده، این افراد با تقاضای خودشان و به صورت گروهی به حرم امام رضا اعزام می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه در هفته‌ی گذشته 300 نفر از ساکنین این مراکز تحت اللحفظ و با هماهنگی دستگاه قضایی به حرم اعزام شده‌اند گفت: امیدواریم شرایط به گونه‌ای پیش برود که بتوانیم همه‌ این عزیزان را از نعمت زیارت حرم و شرکت در مراسمات مذهبی که باعث تقویت روحیه و آرامش روان آنها می‌شود برخوردار نماییم.

هنربخش تأکید کرد: برای تقویت شانس بازگشت این عزیزان به زندگی اجتماعی، در صدد هستیم که تعداد خانه‌ها‌ی بین‌راهی را گسترش دهیم که بیماران ترخیص شده از مراکز اجباری برای ورود به زندگی اجتماعی و بازگشت به کار و خانواده، بتوانند مدتی را با کمک مددکاران در این مراکز بگذرانند و به وضعیت پایدارتری برسند.

وی ادامه داد: محدوده‌ی زمانی حضور در مراکز ماده 16 سه ماه است و بسیاری از بیماران، تقاضای تمدید سکونت و اقامت در این مراکز را دارند تا به وضعیت پایدارتری برسند اما به لحاظ قانونی امکان ماندن آنها در این مراکز نیست.

وی گفت: این کار هم هزینه‌‌‌ زیادی می‌برد که اعتبارات لازم تأمین نیست و هم اینکه این مراکز، حالت غیر اختیاری دارد و تردد هم آزاد نیست به همین جهت مددجو باید از این مرکز ترخیص شود و در مکان دیگری که شرایط زندگی آزادانه برایش فراهم است روند درمان را ادامه دهد.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی اظهار داشت: برای گسترش خانه‌های بین‌راهی و تجهیز آنها نیاز به اعتبارات و نیز کمک‌های مردمی داریم که امیدواریم خیرین عزیز، با درک مسؤولیت اجتماعی خود به این حوزه ورود فعال‌تری داشته باشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *