شمارش معکوس تیم ملی

روز شمار جام‌جهانی 2018 روسیه آغاز شده و هر روز از گوشه و کنار اخبار مختلفی را در این‌باره می‌شنویم. تیم‌های راه یافته به مرحله پایانی این رقابت‌ها در حال آماده‌سازی خود هستند و لیست بازیکنانی که قرار است در این رقابت مهیج به مصاف حریفان خود بروند در سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف منتشر می‌شود. البته در این میان هستند بازیکنان بدشانسی که به دلیل مصدومیت افتخار حضور و بازی در بزرگترین رویداد فوتبالی دنیا را از دست دادند.

تیم ملی فوتبال ایران نیز برای دومین دوره پیاپی با مربیگری کارلوس کیروش پرتغالی پا به این عرصه گذاشته است و امیدوار است با درخشش بازیکنان بتواند در این رقابت‌ها خوش بدرخشد.

10 آذر ماه سال گذشته بود که مراسم قرعه‌کشی و گروه‌بندی جام جهانی 2018 روسیه برگزار شد و تیم ملی ایران که برای اولین بار در سید سه قرار می‌گرفت در یک گروه سخت با تیم‌های پرتغال، اسپانیا و مراکش هم‌گروه شد. گروهی که شاید از آن به عنوان گروه مرگ یاد شود. چرا که پرتغال در آخرین دوره رقابت‌های یورو توانست به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. اسپانیایی که همیشه از بهترین تیم‌های دنیا بوده و هست، ایرانی که در هفت سال اخیر همیشه سیر صعودی داشته و به جرات می‌توان گفت هیچ تیمی در آسیا توانایی رویارویی با ایران را ندارد و مراکشی که یکی از قدرت‌های برتر آفریقا در میان تیم‌های فیزیکی آفریقا محسوب می‌شود.

این روزها و پس از پایان لیگ داخلی فوتبال و همچنین جام حذفی و مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بازیکنان دعوت شده به اردوی انتخابی تیم ملی خود را به محل این اردو می‌رسانند و زیر نظر کی‌روش و دستیارانش تمرینات خود را پیگیری می‌کنند.

لیست 35 نفره‌ای که شامل بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران و بازیکنان شاغل در لیگ‌های دیگر دنیا می‌شود. علیرضا بیرانوند، سید‌حسین حسینی، رشید مظاهری، امیر عابدزاده، رامین رضاییان، وریا غفوری، استیون بیت آشور، سید جلال حسینی، محمدرضا خانزاده، مرتضی پورعلی گنجی، محمد انصاری، پژمان منتظری، سید مجید حسینی، میلاد محمدی، امید نورافکن، روزبه چشمی، سعید آقایی، سعید عزت اللهی، مسعود شجاعی، احمد عبدالله‌زاده، سامان قدوس، مهدی ترابی، اشکان دژاگه، امید ابراهیمی، احسان حاج صفی، علی کریمی، سروش رفیعی، علی قلی‌زاده، وحید امیری، علیرضا جهانبخش، کریم انصاری‌فرد، مهدی طارمی، سردار آزمون، رضا قوچان‌نژاد و کاوه رضایی این لیست را تشکیل می‌دهند و باید دید چه بازیکنانی از این لیست خط می‌خورند و چه بازیکنانی فرصت حضور در این رقابت‌ها را پیدا خواهند کرد.

یکی از ویژگی های این لیست تعداد لژیونرهای دعوت شده به تیم ملی است که نسبت به دوره های قبل بسیار بیشتر است. لیست ۴ سال قبل تیم ملی، بر اساس شرایط وقت فوتبال ایران و با سطح توقع پایین انتخاب شد. درون دروازه، تیم ملی هیچ گزینه مطرحی نداشت و ستاره‌های اصلی کی‌روش بازیکنانی بودند که فقط پاسپورت ایرانی داشتند و هیچوقت در فوتبال کشورمان بازی نکرده بودند. در این ۴ سال اما، پای بازیکنان ایرانی به اروپا باز شده و در لیست جدید کی‌روش، تعداد لژیونرها قابل مقایسه با ۴ سال قبل نیستند.

کی‌روش در جام جهانی برزیل، ۹ بازیکن لژیونر را با خودش به این کشور برد که ۳ نفر آن‌ها، در اروپا فوتبال‌شان را آغاز کرده بودند و فقط ۶ نفر صادرات فوتبال ایران به کشورهای اروپایی یا آسیایی محسوب می‌شدند. در لیست جدید کی‌روش، ۱۶ نفر لژیونر هستند که ۱۲ تن از آنان، یعنی دوبرابر جام جهانی قبل صادرات فوتبال ایران هستند.

از ۱۶ لژیونر لیست کی‌روش، حضور ۱۰ تای آن‌ها یعنی رامین رضاییان، میلاد محمدی، سعید عزت اللهی، مسعود شجاعی، سامان قدوس، احسان حاج صفی، علیرضا جهانبخش، کریم انصاری‌فرد، مهدی طارمی و سردار آزمون در لیست نهایی تقریبا قطعی به نظر می‌رسد. استیون بیت آشور و سروش رفیعی هم شانس بسیار کمی دارند و احتمالا جام جهانی را از خانه تماشا می‌کنند. دیگر لژیونرها یعنی امیر عابدزاده، اشکان دژاگه، رضا قوچان‌نژاد و کاوه رضایی هم شانس بالایی برای حضور در جام جهانی دارند اما جا برای همه آن‌ها نخواهد بود.

اگر از جمع ۴ نفر آخر، دو نفر هم در لیست نهایی کی‌روش باشند تعداد لژیونرهای ایران در جام جهانی، بیشتر از بازیکنان داخلی خواهد شد. اتفاقی که در هیچکدام از جام‌های جهانی قبلی، برای تیم ملی نیفتاده بود. جام جهانی ۱۹۷۸ ایران هیچ لژیونری نداشت، جام جهانی ۱۹۹۸ فقط ۳ بازیکن لژیونر بودند، جام جهانی ۲۰۰۶ این تعداد به ۷ نفر رسید و جام جهانی قبل ۹ نفر یعنی کمتر از ۴۰ درصد از لیست نهایی بود. برای اولین بار، ایران در روسیه می‌تواند بین تیم‌های صادراتی جام جهانی قرار بگیرد.

کارلوس کیروش سرمربی تیم ملی ایران از تیمش مطمئن است. او معتقد است که تیم ملی ایران با وجود همگروه بودن با اسپانیا و پرتغال توانایی صعود به مرحله بعد را دارد.

کی‌روش در این خصوص گفت: فرصت ما بستگی به آنچه که در داخل زمین عمل می‌کنیم بر می‌گردد. بازیکنان با تمام وجود در این مسابقات بازی خواهند کرد و من اطمینان دارم که آنها می‌توانند یک شگفتی ایجاد کنند. اگر بگویم که تیم دیگری را برای صعود از گروهمان برتری می‌دهم دروغ گفته‌ام.

وی در ادامه درباره اینکه دوست دارد برای پنجمین بار نیز جام جهانی را تجربه کند، گفت: بعد از ۳۶ کار مربیگری این طبیعی است که به این رکورد در جام جهانی فکر کنم. من به دنبال چیز جدیدی نیستم اما یک برنامه خاص برای رسیدن به جام جهانی برای پنجمین بار ندارم.

حالا تنها کمتر از یک ماه به این رقابت بزرگ باقی مانده و چند بازی تدارکاتی تنها راه آمادگی بیشتر بازیکنان ایران است و باید دید این تیم در بزرگترین رویداد فوتبالی دنیا چه نتایجی رقم خواهد زد و آیا می تواند برای اولین بار به دور دوم این رقابت‌ها راه یابد یا مانند دوره‌های قبل پس از سه بازی وداعی زودهنگام خواهد داشت.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *