سهل‌انگاری در انتقال آب، خیانت به آیندگان است

استاندار خراسان رضوی گفت : هر گونه تعلل در پیگیری و اجرای طرح بلند مدت حوزه آبی از جمله انتقال آب از دریای عمان به استان با توجه به بحرانی آبی این منطقه ظلم در حق مردم بویژه آیندگان است.

علیرضا رشیدیان یکشنبه شب در جلسه ستاد سرمایه گذاری خراسان رضوی افزود: اجرایی شدن این طرح با توجه به اینکه بخشی از مطالعات آن به انجام رسیده و تامین منابع اعتباری آن نیز با جدیت از سوی استان پیگیری می‌شود باید در اولویت قرار گیرد.

 

چاره‌ای جز انتقال آب از دریای عمان نیست

رشیدیان با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای مدیریت کلان و یک‌پارچه آب‌های استان در سطوح مختلف کوتاه، میان و بلندمدت تا افق ۱۴۲۰ انجام شده است، اظهار کرد: در دراز مدت نه فقط برای خراسان رضوی که بسیاری از استان‌های کشور با توجه به وضعیت بارش‌ها و افزایش دما و بحران منابع آب زیرزمینی چاره جز انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس و مانند آن نیست.

وی افزود : امروز نیازمند نگاه و مدیریت کلان در موضوع آب هستیم و باید این فرهنگ و روحیه فراگیر شود که موضوع آب را باید در کشور به صورت کلان و کشوری مدیریت کنیم در غیر اینصورت نمی‌توان موفق شد.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد : امروز بسیاری از کشورهای حاشیه جنوبی کشور از خلیج فارس برداشت می‌کنند که بسیار گسترده است و اگر طرح‌هایی که در سطح کشور در دست مطالعه و یا اجراست ، به انجام برسد، سال‌ها به طول می‌انجامد که سهم مناسبی از برداشت از این حوزه آبی برسیم .

وی با بیان اینکه وضعیت بارش‌ها طی سال آبی در استان در طول 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، تصریح کرد: امسال را به هر سختی باشد با همین شرایط طی می‌کنیم و با طرح‌های کوتاه و میان مدت نیاز آبی را تامین خواهیم کرد اما در دراز مدت چاره‌ای جز انتقال آب از دریای عمان نداریم. این منبع آبی برای 17 استان داخلی به عنوان یک منبع مطمئن آبی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

اظهار نظر مشاور وزیر کارشناسی شده نبوده

استاندار خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه در بودجه سال جاری ردیفی برای طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور دیده شده است، گفت: این که مشاور وزیر نیرو با وجود ایجاد ردیف بودجه برای این طرح انتقال آب، اظهار نظر شخصی کرده و بر خلاف طرح مصوب از جایگاه مشاور وزیر اعلام نظر نموده و آن را انعکاس می‌دهد، کار شایسته‌ای نیست، اگر نظری پیرامون طرح هست باید در کارگروه‌های کارشناسی طرح و بررسی شود.

 

90 طرح آماده ارائه در سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی است

رشیدیان در ادامه با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به خراسان رضوی گفت: در این سفر 90 طرح اقتصادی در استان آماده و برای پیشنهاد به هیات دولت و وزارتخانه‌های مربوطه آماده شده است که 22 طرح نیازمند سرمایه گذاری 9 هزار و 321 میلیارد تومانی و994 میلیون یورو اعتبار ارزی است..

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین 10 طرح نیازمند مجوز ، 55 طرح نیاز به استفاده از تسهیلات و 3 طرح معدنی نیز نیازمند سرمایه گذاری برای تکمیل مطالعات است .

وی ادامه داد: از سوی دیگر بخش‌هایی مانند آب و فاضلاب و حمل نقل هر کدام با پنج طرح بیشترین سهم را در طرح‌های اقتصادی پیشنهادی به خود اختصاص داده‌اند. یکی از مباحث پیگیری اعتبار مربوط به طرح انتقال آب از دریای عمان است.

 

هدف‌گذاری‌های برنامه ششم، نیازمند 12 هزار میلیارد سرمایه‌گذاری است

استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره به هدف گذاری امسال بر اساس برنامه ششم توسعه برای ایجاد 110 هزار شغل جدید در استان گفت : در سال 97 و مطابق هدف گذاری‌های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه نیازمند تحقق 12 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان هستیم .در این راستا تلاش آن است از تسهیلات و منابع مختلف این سرمایه گذاری تامین و محقق شود.

 

باید از پیوستن به اوراسیا برای توسعه صادرات استفاده کرد

وی در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی‌در حال پیوستن به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است، افزود : باید از فرصت‌هایی چون حوزه معدنی و صنایع معدنی برای توسعه صادرات استفاه کنیم.

رشیدیان به طرح‌های عمرانی در شهرداری مشهد و حوزه انرژی‌های نو اشاره و بیان کرد: اگر به درستی این حوزه‌ها مطرح شود می‌توان از این زمینه‌ها به شکل مناسبی در جهت جذب سرمایه گذاری استفاده کرد. تمامی‌طرح‌های آماده شده برای سفر رئیس جمهوری در نشست با وزارتخانه‌های مربوطه بررسی و ارزیابی می‌شود.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *