اولویت اصلی کشور امنیت و اقتصاد برای تولید و اشتغال است

بیست‌و‌نهمین جشنواره امتنان و تقدیر از کارگران نمونه، گروه‌های نمونه و واحدهای تولیدی نمونه در سالن تلاش مجموعه کارگران مشهد برگزار شد.

 

امنیت اقتصاد درتولید و اشتغال

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در مراسم تقدیر از کارگران نمونه استانی گفت: اولویت اصلی کشور برای امنیت و اقتصاد تولید و اشتغال است.

سید جواد حسینی افزود: دولت با گشودن باب گفت‌و‌گو با جامعه کارگری در جهت تکریم، حفظ و ارتقاء منزلت اجتماعی کارگران و گره‌گشایی از مشکلات آنان گام برداشت. در همین راستا شورای گفت‌و‌گوی بخش خصوصی و دولت در کنار میز گفت‌و‌گو با جامعه کار و کارگری در خراسان رضوی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: دولت می‌داند اگر کارگر را منشاء تولید نداند و در جهت ارتقای تخصصی و معیشتی آن کار نکند هیچ موفقیتی در بخش تولید به‌دست نمی‌آورد زیرا اشتغال، تولید و اقتصاد مقوله نخست حفظ امنیت در کشور است و در این عرصه در خراسان‌ رضوی جهت گیریهای مناسبی شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: پارسال دو درصد شیوع اعتیاد و 10 درصد جرائم در سکونتگاه‌های غیررسمی و 12 درصد طلاق در خراسان رضوی کاهش یافت که یکی از دلایل آن اجرای طرح‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و احقاق حقوق کارگران بوده است. وی افزود: هم اینک هزار و 100 تشکل کار و کارگری در خراسان رضوی وجود دارد.

 

جامعه کارگری ایستاده در برابر مشکلات

مدیرکل تعاون کار، رفاه و امور اجتماعی خراسان رضوی گفت: هفته کار و کارگر بهانه و فرصتی است که همه باید به این نکته توجه کنیم که هر آنچه در زندگی روزانه خود استفاده می‌کنیم به همت افراد و اقشاری است که ممکن است چندان به آنها توجه‌ای نکنیم.

محمد سنجری افزود: در فرمایشات مقام معظم رهبری از کارگران به عنوان ستون فقرات جامعه و کشور یاد شده است قشر کارگری ما نقش و وظایف انقلابی و شغلی خود را در عرصه‌های مختلف از ابتدای انقلاب تاکنون به درستی ایفا کرده است و شاید بتوان گفت یکی از متعهدترین افراد جامعه در دستاوردهای نظام و انقلاب هستند که در دوران مختلف از زمان جنگ تحمیلی و دوران سازندگی تا چند سال گذشته که درگیر جنگ اقتصادی بودیم نقش پررنگی داشته‌اند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی با بیان اینکه کارگران باعث افتخار نظام و انقلاب هستند، تصریح کرد: علی‌رغم مشکلاتی که وجود دارد آنها پایبند به اصول نظام هستند و در هر عرصه‌ای که قرار به حضور است به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی پیشتاز این عرصه هستند. در چند سال اخیر بحث فشارها و مشکلات اقتصادی را داشتیم اما جامعه کارگری بسیار محکم در برابر این فشارها ایستادگی کرده و از موثرترین اقشار در توسعه اقتصادی کشور است.

وی گفت: بحث منابع انسانی در هر جامعه‌ای ارزشمندترین سرمایه است و اگر رشدی ایجاد می‌شود ناشی از این سرمایه‌ها است، کارگران در تحولات اقتصادی در تمام عرصه‌ها پیشگام و عنصر مولد اصلی جامعه صنفی ما هستند و خط مقدم جبهه کار و تلاش در همه عرصه‌ها بوده‌اند.

سنجری بیان کرد: ارزشمندترین سرمایه‌ هر بخشی را جامعه کارگری تشکیل می‌دهد و خلاقیت، تعهد، وجدان و انظباط کاری و پشتکار و ولایت مداری جز ویژگی‌های بارز جامعه کارگری استان است. نقش کارگری در بهبود فرهنگ کار، تولید و استقلال اقتصادی به عنوان نماد اصلی جامعه نقش بسیار پررنگ است. وی خاطرنشان کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی در گروی تلاش کارگران است و نقش موثری در آن دارند، ما می‌توانیم از آنها به عنوان نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در همه عرصه‌ها یاد کنیم.

سنجری با اشاره به اینکه نقش جامعه کارگری در کنار مردم و مسئولین در تحقق شعار سنوات گذشته و مخصوصا امسال بسیار پررنگ است، افزود: در کنار جامعه کارگری، ما در بنگاه‌های اقتصادی شاهد حضور پررنگ بسیج کارگری هستیم که این نهاد مردمی همواره حافظ ارزش‌ها و دفاع از آن بوده است. وی گفت: مهمترین رسالتی که بسیج کارگری در بخش صنعت دارد اسلامی کردن محیط کار، ‌ارتقای فرهنگ و کیفیت و بالا بردن بهره‌وری است، برای این که بتوانیم به جامعه کارگری کمک کنیم تا بخشی از مسائل و مشکلات آنان تعدیل شود دولت و مردم وظایف و رسالت‌هایی را دارند، ما باید بدانیم رسالت ما در کنار انتظارمان از ارتقای کیفیت و کمیت تولید، فرهنگ کار و بهره‌وری چیست.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: دولت از چند سال گذشته تلاش بسیار زیادی در جهت تعدیل مباحث اقتصادی داشته و در حوزه رفع موانع به صورت جدی ورود پیدا کرده است، در بحث تدوین آیین‌نامه‌های بهبود فضای کسب و کار نقش کلیدی را داشت. وی اضافه کرد: ما شاهد تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی درقالب رونق تولید هستیم که منابع بسیار خوبی در سال گذشته به بنگاه‌های اقتصادی در جهت تعدیل و بهبود روابط خارجی تزریق شد که می‌تواند در تامین منابع مالی و تکنولوژی و فناوری و بخشی از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

سنجری در ادامه افزود: امروز ما شاهد تلاش برای بهبود وضعیت خود هستیم، در حوزه اشتغال از سال گذشته تدوین بسته فراگیر اشتغال را داشتیم و منابع بسیار خوبی در دولت در حوزه ایجاد اشتغال چه اشتغال‌های خرد و متوسط و چه اشتغال‌های روستایی و بنگاه‌های متوسط به استان تزریق شد.

 

ناهمخوانی دستمزد کارگران با تورم

مشاور فرهنگی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از توفیقات دولت این است که اکنون تشکل‌های کارگری و کارفرمایی همه اخلاف‌ها را پشت سر گذاشتند و برسر دستمزد کارگران به‌توافق رسیده‌اند.

حجت‌الاسلام عبدالرحیم شهسواری افزود: اکنون کف حقوق هر کارگر در ماه یک میلیون و 111 هزار تومان است که البته این میزان با تورم سازگاری ندارد و تلاش می‌شود دستمزد کارگران متناسب با مخارج زندگی شود.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پارسال 700هزار شغل در کشور ایجاد شد و معادل آن 700 هزار دفترچه بیمه تأمین اجتماعی صادر شد، گرچه می‌پذیریم که همه مشاغل ایجاد شده، ممکن است پایدار نباشند.

حجت‌الاسلام شهسواری افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را از دیگر توفیقات دولت تدبیر و امید ذکر و بیان کرد: حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از حداقل 500 هزار تومان در ماه به یک میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. وی گفت: یک میلیون و 200 هزار کارگر از جمعیت 40 میلیونی کارگران کشور در 180 هزار واحد تولیدی و صنعتی این استان فعالیت دارند.

 

درک متقابل بین کارفرما و کارگر

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: یکی از توفیقات چند ساله اخیر در جامعه کارگری خاتمه یافتن دعوای بین کارگر و کارفرماست و اکنون این دو قشر درک متقابل دارند و به همدیگر احترام می‌گذارند.

محمد حسین روشنک افزود: کارفرما فرد زحمتکشی است که علاوه بر فکر زندگی خویش باید به فکر کارگران نیز باشد. امروزه کارفرمایان با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند و با توجه به این تحولات مصمم هستند تا محیط کارشان را سروسامان بدهند و همیشه درب بنگاه اقتصادی، کارخانه و هتل و … باز باشد و کارگران‌شان در آن‌جا مشغول به کار باشند.

روشنک در ادامه بیان داشت: اکنون مشکلات فراوانی وجود دارد ولی نباید خیلی سیاه‌نمایی کنیم و امروز کارگر و کارفرما همدیگر را درک می‌کنند ودیگر آن مشکلات گذشته در بین آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: امسال که به نام «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده است منظور فقط کالا و اجبار مردم به خرید کالای ایرانی نیست بلکه منظور حمایت از خدمات ارائه شده برای تسهیل در ارتقای کیفیت تولید نیز می‌باشد .قوای سه گانه باید خدمات مطلوب در حوزه قوانین، اجرای قوانین و رسیدگی به شکایات ارائه دهند تا تولید داخلی مورد حمایت قرار گیرد و خرید کالای ایرانی یک افتخار برای ایرانیان باشد.

 

پرشدن خلاء بین دستمزد کارگران

دبیرکل عالی انجمنهای صنفی کارگران نیز در این مراسم راه اندازی میز گفت و گوی دولت با جامعه کارگری را از اقدامات شایسته دولت ذکر کرد و گفت: این نوع میز در هیچ جای دنیا وجود ندارد و اقدام دولت برای گوش دادن به مشکلات کارگران و مطالبات تشکلهای کارگری بجا و درخور تحسین است.

هادی ابوی به تشکیل دبیرخانه مشترک مجمع نمایندگان استان در مجلس و کانون بازنشستگان و انجمن‌های صنفی اشاره و بیان کرد: نابرخورداری کارگران از بیمه تکمیلی یکی از مشکلات مهم این قشر بود که به همت این دبیرخانه موضوع پیگیری شد و طی دو روز آینده در کل کشور به اجرا گذاشته می‌شود.

وی در ادامه گفت: باید خلاء بین دستمزد کارگران با خط فقر در جامعه پر شود که این مهم از طریق افزایش حقوق کارگران در بازه زمانی سه تا پنج ساله قابل انجام است ضمن اینکه باید این افزایش متناسب با میزان تورم لحاظ شود.
دبیرکل عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: امنیت شغلی کارگران با امنیت سرمایه گذاری در کشور گره خورده است و هر زمان که ضریب امنیت سرمایه گذاری در کشور ارتقا یافت به همان نسبت شغل کارگران تضمین می‌شود. باید هر کارگر عضو یکی از تشکلهای کارگری باشد و مطالبه گری جامعه کارگری از مجرای قانونی و از طریق تشکل‌های کارگری مطرح و پیگیری شود.

وی گفت: سختی معیشت و نداشتن امنیت شغلی دو مشکل بزرگ کارگران کشور است و قراردادهای موقت کارگران انگیزه را از آنان برای حفظ شغل گرفته است. هم اینک قراردادهای 15 روزه به اتاق‌های عمل و کارگران در پوشش تکنسینهای اتاق عمل نیز رسیده است.
هادی ابوی افزود: تبصره 2 ماده 7 قانون کار می‌گوید در فعالیت‌های مستمر باید قراردادها با کارگران به صورت مستمر منعقد شود پس چگونه است که در کشور ما قراردادها با کارگران در فعالیت‌های مستمر نیز به صورت موقت و حتی 15 روزه بسته می‌شود. وی ادامه داد: خط فقر در کشور برخورداری از حقوق ماهیانه سه میلیون و 700 هزار تومان اعلام شده در حالی که حقوق کارگران در ماه حداکثر یک میلیون و 200 هزار تومان است.

 

 

سرویس اقتصاد «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *