ادعای رویارویی نظامی ایران و اسرائیل

درشامگاه چهار شنبه و بامداد روز پنج‌شنبه  ۲۰ اردیبهشت نیروهای ارتش سوریه و اسرائیل مواضع  یکدیگر را مورد هدف قرار دادند. در حالی که دولت سوریه می‌گوید حملاتش در پاسخ به خمپاره‌های ارسالی اسرائيل بوده، تل آویو مدعی است، این نیروهای سپاه قدس ایران بوده که از درون خاک سوریه با راکت به بلندی‌های جولان که در کنترل اسرائيل قرار دارد حمله کرده است.

سانا خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که خمپاره‌هایی از مناطق اشغالی به سمت شهر «البعث» در شمال استان قنیطره سوریه شلیک شد.

شبکه خبر المیادین در گفتگو با منابع سوری گزارش داد که حملات اسرائيل به قنیطره تلفاتی بر جای نگذاشته است.

پس از این حمله، سوریه در مقام پاسخ بر آمد و حملاتی راکتی را به اهداف اسرائيلی در مرز جولان ترتیب داد.

العالم گزارش داده که تعداد این راکت‌ها بیش از ۲۰ بوده است. رسانه‌های سوری معتقدند برخی از راکت‌ها توانسته‌اند از گنبد آهنین اسرائيل عبور کنند.

تلویزیون سوریه و المیادین گزارش داده اند که ارتش سوریه در جواب حملات اسرائیل به آن پاسخ داده است.

تلویزیون سوریه همچنین گزارش داد چهار موضع اسرائیلی‌ها هدف قرار گرفته و همچنین با پخش تصاويری می گوید که يک موشک اسرائيل را ساقط كرده است.

پس از این حملات، رژیم صهیونیستی بار دیگر حمله به سوریه را آغاز کرد و این بار در ابعادی گسترده‌تر. رسانه‌های سوری گزارش دادند که چند انفجار شدید مناطق مختلف دمشق را به لرزه درآورد و صدای آن در سراسر پایتخت شنیده شد. همزمان با این انفجارها، سامانه های ضد هوایی سوریه در این منطقه نیز فعال شدند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گزارش داد، پدافندهای هوایی سوریه موشک‌های اسرائيلی را رهگیری کردند.

خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد، برخی موشک‌ها به جنوب شهر حمص اصابت کردند.

روایت صهیونیست‌ها

اما رژیم صهیونیستی روایت دیگری از ماجرای این حملات داشته است.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که حمله ابتدا از درون خاک سوریه به مرز جولان اشغالی است صورت گرفته، است. بیانیه‌ای  وزارت دفاع اسرائیل  مدعی است: «نیروی قدس سپاه پاسداران حدود ۲۰ شی پرتابی به سوی مراکز نظامی اسرائیل در طول مرز جولان شلیک کرده است.» سخنگوی وزارت دفاع رژیم اسرائیل گفت حمله جراحات یا خسارات عمده ای به وجود نیاورده اما ارتش اسرائیل آن را “حمله شدید ایران” تلقی می کند و برای سناریوهای مختلف آماده می شود.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد، سیستم دفاعی «گنبد آهنین» تعدادی از این راکت ها را ره گیری کرده واین حملات هیچ تلفات یا مجروحی نداشته است.

ساعاتی بعد اسكاى نيوز خبر داد كه اسرائيل با موشک به دو فرودگاه نظامى خلخله و بلى در سوریه حمله کرده است. همچنين گزارش شده كه تل آویو پايگاه لشكر چهار ارتش سوريه و منطقه جمرايا را هدف قرار داده. همچنین گزارش شد که اسرائیل به «الکسوه» در جنوب دمشق هم حمله کرده است.

رسانه‌های اسرائیلی نیز گزارش دادند که انبار و سامانه‌های موشکی ایران در پایگاه الکسوه هدف قرار گرفته است.

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین گفته که به دولت سوریه اعلام کرده این حملات به مراکز ایرانی‌ها صورت می‌گیرد و به دمشق هشدار داده که دخالت نکند.

رژیم صهیونیستی همچنین ایران و سپاه قدس را مسئول این حملات دانسته است. سرهنگ جاناتان کنریکوس سخنگوی ارتش اسرائیل بامداد پنج‌شنبه مدعی شد: «این حملات با دستور مستقیم قاسم سلیمانی انجام گرفت و البته نتوانست به اهداف خود دست یابد.»

واکنش آمریکا

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در واکنش به حوادث جولان با روزنامه «هاآرتص» مصاحبه کرد و گفت: «از گزارش‌ها درباره شلیک موشک‌ به سمت اسرائیل مطلع هستیم. در صورتی که صحت داشته باشند، بر تصمیم ما برای خروج از برجام صحه می‌گذارند. ایران نیت اصلی‌‌اش را به دنیا نشان ‌داد. بگذارید شکی در این مورد وجود نداشته باشد.»

سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز به این حوادث واکنش نشان داد و گفت: «اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند. این حمله نشان می‌دهد نمی‌توان به ایران اعتماد کرد.»

به دنبال درگیری های نظامی در سوریه  فرانسه و روسیه  ایران و رژیم اسرائیل را به آرامش فرا خواندند

رئیس جمهوری فرانسه از ایران و اسرائیل خواست تا از «تشدید تنش» پرهیز کنند. دفتر ریاست جمهوری فرانسه با اعلام خبر در بیانیه‌ای که صبح پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت منتشر شد اعلام کرد امانوئل ماکرون مرتبا در جریان حملات ایران به مواضع اسرائیل در جولان و حملات اسرائیل به پایگاه‌های ایران در سوریه قرار گرفته است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه همچنین اعلام کرد امانوئل ماکرون امروز در شهر آخن آلمان با آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور دیدار و در مورد تنش اخیر میان ایران و اسرائیل گفتگو خواهد کرد. این دیدار به مناسبت اهدای یک جایزه اروپایی از قبل برنامه‌ریزی شده بوده است.

معاون وزیر خارجه روسیه نیز از تشدید تنش نظامی بین ایران و اسرائیل ابراز نگرانی کرد. خبرگزاری تاس روسیه روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت به نقل از میخائیل بوگدانوف نوشت:«وضعیت بسیار نگران‌کننده است. باید در جهت کاهش تنش اقداماتی صورت گیرد.»

از سوی دیگر خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از معاون دیگر وزیر خارجه این کشور، سرگئی ریابکف نوشت: « روسیه با وجود تصمیم آمریکا برای ترک توافق هسته‌ای و وضع تحریم های جدید علیه ایران، قاطعانه متعهد به ادامه رابطه مسکو با تهران و عمیق‌تر کردن آن است.»

واکنش بریتانیا و آلمان

اما دولت آلمان مدعی «اقدامات تحریک‌آمیز و خطرناک» ایران  شد و آن را محکوم کرد.

وزارت امورخارجه آلمان پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت به دنبال حملات نظامی متقابل سوریه و اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این حملات، اقدامی تحریک‌آمیز و خطرناک است و ما آن را به شدت محکوم می‌کنیم. اسرائیل حق دفاع از خود را دارد.»

دولت بریتانیا نیز «حملات ایران» به مواضع نظامی اسرائیل را محکوم کرد و از روسیه خواست تا با استفاده از نفوذ خود در سوریه از حملات احتمالی آینده جلوگیری کند.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت گفت:« ما حمله ایران را به اسرائیل محکوم می‌کنیم. اسرائیل از حق دفاع از خود برخوردار است. ما از ایران می‌خواهیم تا از حملات احتمالی آینده خودداری کند و طرفین درگیر را به آرامش دعوت می‌کنیم. از روسیه نیز می‌خواهیم تا از نفوذ خود در سوریه استفاده کرده و جلوی حملات آینده از جانب ایران را بگیرد.»

ایران تاکنون به ادعای حمله به مواضع رژیم صهیونیستی واکنشی نشان نداده است.

اقدام هوشمندانه ایران

حال اگر به راستی این حملات از طرف ایران انجام گرفته باشد، باید گفت که اقدام هوشمندانه ای بود. چرا که بلندیهای جولان را برای شلیک راکت برگزیدندتا هم دقت و احتمال برخورد راکتها به هدف بیشتر شود،هم اینکه چون جولان رسما خاک سوریه به شمار می رود و در اشغال صهیونیسهاست، میدان جنگ را به خاک سوریه محدود کنند. اگرسرزمینهای فلسطین اشغالی را هدف قرار می دادند، هم احتمال کاری بودن حمله پایین می آمد و هم اینکه زیاده از حد خطر بروز جنگ بالا می رفت. اما ایران پس از چند حمله صهیونیستها به نیروهایش، برای نشان دادن قدرت و حفظ وجهه اش به این حمله نیاز داشت. به این ترتیب مقامات تل آویو هم متوجه خواهند شد که بازی با آتش می تواند چه عواقبی برایشان داشته باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *