مردان بارانی

حال شهر این روزها عجیب خوب است. باران طراوت بهار را روی زندگی شهرنشینی پاشیده است و کمتر کسی است که خیس نشده باشد. لابلای همین رگبارهای بهاری و کنایه هایی مثل مشهد ونیز ایران شده است و خیابان ها دریا شده اند و اینجور حرف ها، مردان نارنجی پوشی هستند که بدون اینکه زیرساخت های ضعیف شهری ربطی به آن ها داشته باشد، زیر شرشر بارانی که همه را از زیر آسمان فراری داده است، مشغول رفع آبگرفتگی های شهر هستند که نکند خدایی نکرده باران، شهروندی را دچار مشکل و حادثه کند.

آن ها بدون اینکه کسی برایشان چتر بگیرد و یا نگران خیس و گلی شدن لباس هایشان باشند مشغول کار و فعالیت اند و درست در روزهایی که بارندگی بعضی ها را تعطیل کرده است آن ها در آماده باش کامل هستند.

به گفته معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد این روزها 600 نیروی خدمات شهری بصورت فوق العاده در حال خدمات رسانی هستند و 65 دستگاه جمع آوری آب های سطحی مشغول به کارند.

خلیل الله کاظمی می گوید: شدت بارندگی منجر به سرریز شدن کال‌ها و کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی شد که در برخی از نقاط برای تعدادی از شهروندان مشکل به وجود آمد که نیروهای آتش‌نشانی و خدمات شهری با حضور به موقع خود این مشکلات جزئی را رفع کردند.

 

عذرخواهی شهردار مشهد از شهروندان برای آبگرفتگی ها

شهردار مشهد مقدس گفت: به دلیل آب افتادگی برخی از معابر در پی بارش شدید باران از شهروندان مشهدی عذرخواهی می‌کنم.
قاسم تقی‌زاده خامسی در خصوص بارش شدید باران در شهر مشهد عنوان کرد: باید برای بارندگی‌هایی که از دو سه روز اخیر در شهر مشهد مقدس آغاز شده خداوند را سپاس بگوییم و از همه شهروندان مشهدی برای بروز آب افتادگی در نقاطی از شهر عذرخواهی می‌کنیم.
وی افزود: اگر در نقاطی از شهر شاهد آب افتادگی بودیم به دلیل سرریز شدن کانال‌های شهر مشهد است چرا که ظرفیت کانال‌های شهر براساس بارندگی متوسط محاسبه شده است.
شهردار مشهد مقدس تصریح کرد: در همه جای دنیا نیز کانال‌ها را برای رگبار پیش‌بینی نمی‌کنند به دلیل اینکه اقتصادی نیست.
تقی‌زاده خامسی گفت: در منطقه احمدآباد در زمان نیم ساعت 52 میلیمتر بارندگی ثبت شد که در مقایسه با متوسط بارندگی مشهد با 200 میلیمتر بسیار زیاد است لذا طبیعی است که آب افتادگی رخ دهد.
وی خاطرنشان کرد: با این حال شهرداری مشهد تمامی نقاط مستعد آب افتادگی را شناسایی کردیم که امیدواریم به تدریج رفع شود؛ همچنین نیاز است کانال‌های کوچک به کانال‌های بزرگ برسد.

 

 

بیشترین بارش برای بالاشهری ها

کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی نیز گفت: طی 21 ساعت گذشته در تمام شهرستان های استان به جز خواف بارش باران گزارش شد که بیشترین حجم آن در مشهد ثبت شد.
آیدا فاروغی افزود : بیشترین حجم بارندگی در مشهد در ایستگاه احمدآباد با 53.5 میلیمتر و در منطقه آب و برق با 27 میلیمتر گزارش شده است.
به گفته وی میزان بارندگی در ایستگاه های فرامرز عباسی20 میلیمتر، شهرک امام علی 16 میلیمتر، ایستگاه امام 19.7 میلیمتر، فرودگاه 14.7 میلیمتر و ایستگاه پنج تن 9میلیمتر بوده است.

 

کال زرکش بعداز 20 سال جان گرفت

بنا به گفته رئیس پلیس راه خراسان رضوی در پی بارش های اخیر معابر، سطوح شیب دار و برخی تقاطع ها دچار آبگرفتگی شد و همین موجب ایجاد نقص فنی در خودروها و برخوردهای جلو به عقب بسیاری از وسایل نقلیه شد.
سرهنگ علیرضا حاجی زاده افزود: میدان های جهاد و آزادی، تقاطع غیرهمسطح امام حسین، میدان یادگاران، طول خیابان احمدآباد، طول بزرگراه شهید کلانتری و زیرگذر میدان جهاد از نقاطی بود که دیشب دچار آبگرفتگی و گره های ترافیکی شد.

در کال زرکش نیز بعداز 20سال آب جاری شد.

 

پنج شهرستان خراسان رضوی درگیر سیل و آبگرفتگی شدند

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه وقوع سیل و آبگرفتگی در شهرستان کلات از شدت بیشتری برخوردار بود و موجب ایجاد اختلال در رفت و آمد شده بود، افزود: آبگرفتگی منازل و واژگونی خودرو بر اثر سیلاب و خسارات جزیی به برخی تاسیسات شهری از پیامدهای سیلاب کلات بوده است.
شایانفر ادامه داد: هم اکنون با جمع آوری آب و مدیریت انجام شده رفت و آمد در شهر برقرار است اما با توجه به شدت و ادامه بارندگی همچنان احتمال بروز مشکل وجود دارد.
این مقام مسئول بیان کرد: در شهرستان رشتخوار نیز سیل و توفان موجب بروز مشکلات جزیی برای شهروندان شد.
وی با بیان اینکه در شهرستان درگز سیلاب از کوه های هزار مسجد به منطقه درونگر جاری شده و خوشبختانه خسارات چندانی نداشته است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: وقوع سیل در شهرستان تربت جام شدید بوده و آبگرفتگی چند منزل را موجب شده و همچنین 13 روستا در منطقه صالح آباد این شهرستان دچار قطعی برق شده اند.
شایان فر گفت: با توجه به شدت بارندگی انتظار وقوع سیلاب های بیشتر و متعاقبا خسارت را داریم و وضعیت موجود طبق پیش بینی ها تا روز چهارشنبه هفته جاری ادامه دارد اما طی امروز و فردا از شدت بیشتری برخوردار است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *