60 هزار گردشگر از خانه تاریخی داروغه و توکلی بازدید کردند

نوروزگردی در خانه آخرین داروغه شهرمشهد و نوشیدن چای قند پهلو در ایوان مصفای یوسف خان که زمانی ابهت مقام و منصبش زبانزد منطقه پایین خیابان مشهد بوده است لذتی مضاعف دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهدمقدس، خانه داروغه شبیه دروازه زمان است که تو را با هر قدم که به اندرونش می‌گذاری به گذشته بر می‌گرداند. به سالیان کهنی که سرپاسبان شهر با قدم های مردانه و با ابهتش محکم و استوار در آن قدم می زد، حکم می‌داد و ریاست می‌کرد.

این خانه پس از بازسازی بین 34 طرح مرمت شده میراث فرهنگی در یونسکو برنده جایزه در بخش آسیا- اقیانوسیه شده است و از باشکوه‌ترین بناهایی است که در مشهد قرار دارد. چشم مخاطب را می‌نوازد و با هر قدمی که به اندورن آن می‌گذاری تو را با خودش به سالیان کهن با تماشای خانه داروغه که از پس سالیان متمادی در خیابان نواب صفوی قامت برافراشته می‌برد و می‌توان رنج شیرین گذشت دوران را بر تن این ساختمان باستانی به تماشا نشست.

مسیر دسترسی به این خانه که چون نگینی در یک بافت تاریخی می‌درخشد، تبدیل به راسته بازاری برای معرفی مشاغل قدیمی همچون پنبه زنی، ارغوان بافی، رنگرزی، جارو بافی، حصیر بافی، عطاری، بقالی و آهنگری شده است.

در اولین غرفه در طبقه تحتانی بخش تابستان نشین دکان فیروزه تراشی چشم‌های رهگذاران را می‌نوازد. دستبندها و انگشترهای نقره با نگین‌های فیروزه‌ای که ساعتی پیش از زیر دست استاد فیروزه تراش، توسط دستگاه صیقل خورده و بیرون آمده‌اند، آن طرف‌تر پشت ویترین جلوه‌گری می کنند. آن طرف‌تر عکاسخانه‌ای برپا شده که خانواده‌ها با لباس‌های سنتی مربوط به دوران قاجار و شال و قبا و کمر بندهای ابریشمی رنگارنگ در آن عکس یادگاری می‌گیرند.

قسمت زمستان‌نشین مطبخ در پایین قرار گرفته تا بتواند دمای خانه را متعادل نگهدارد؛ دیدن پنجره‌های دوجداره و بخاری دیواری نصب شده در میان دیوار برای ساعتی شما را سرگرم معماری عجیب و اعیانی خویش می‌کنند. در اتاق بعدی بخش زمستان‌نشین شما می‌توانید یکی از نخستین شومینه‌های مشهد را ببینید که با گچبری زیبا و رنگارنگی در میانه دیوار آرام گرفته است. در این خانه تاریخی نخستین حمام خصوصی مشهد را هم می‌شود از نظر گذارنید. کاشی‌های هفت‌رنگ، تزئینات چوبی زیر سقف اتاق‌ها، تندیس‌های گچی قالبی و تراشیده شده به شکل فرشته‌های بالدار و سر شیر در محوطه را هم نمی‌شود دید و تحسین نکرد.

داخل محوطه این خانه بساط نمایش برپاست و مردم تکیه زده بر پشتی‌ها به نقل بازیگران گوش فرا می‌دهند. چای قند پهلو می‌نوشند و از غذاهای سنتی که در مطبخ آماده می‌شود میل می‌کنند تا یک روز بهاری زیبا را در باشکوه ترین بناهای ملی ایران تبدیل به خاطره‌ای به یاد ماندنی کنند.

 

بازدید 36 هزار گردشگر و شهروند از خانه تاریخی داروغه

شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به فعالیت خانه داروغه در ایام عید و بازدید گردشگران از آن، بیان می‌کند: از روز بیست و نهم اسفندماه 96 تا پایان روز ششم فروردین ماه امسال بیش از 36 هزار نفر از گردشگران، زائران و مجاوران از مجموعه خانه داروغه و و نمایشگاه «قدیما، محله ما» که در ورودی این خانه تاریخی قرار دارد، بازدید کردند.

سید مصطفی نعمتی درباره پیشینه این خانه می‌گوید: این خانه از میان 13 طرح از 6 کشور استرالیا، چین، هند، ایران، ژاپن و پاکستان برنده جایزه 2016 آسیا- اقیانوسیه و یونسکو شده است و به جرات می‌توان گفت که این خانه تقدیر شده، براستی بخش قابل توجهی از چشم‌انداز تاریخی این شهر را احیا کرده است.

وی با اشاره به اینکه این خانه قدیمی که از معماری بسیار زیبایی برخوردار است، می‌گوید: این بنا در مساحتی به متراژ هزار متر و در فضایی باز و دلنشین طراحی شده و از دو قسمت زمستان‌نشین و تابستان‌نشین تشکیل شده است.

شهردار منطقه ثامن مشهد ادامه می‌دهد: در طبقه پایین تابستان‌نشین خانه، غرفه‌هایی قرار دارد که شاید روزی محل نگهداری افراد بوده است. اما امروز آراسته و باشکوه آماده پذیرایی از گردشگران است.

نعمتی با اشاره به اینکه خانه داروغه توسط معماران و بناهای روس ساخته شده، می‌افزاید: این بنا در اواخر دوره قاجار و برای داروغه مشهد که محمد یوسف خان نام داشت، احداث شد. این خانه‌ ارزشمند که هفتم مهرماه 1381 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، به عنوان یکی از ساختمان‌هایی مطرح است که در آخرین مرحله‌ معماری سنتی ایران ساخته شده و در عین حال بیانگر نفوذ اولین تاثیرات هنری روس در مشهد بوده است.

وی بیان می‌کند: این بنای تاریخی که تا سه دهه قبل منزل شخصی بوده در سال 1366 توسط ورثه به نمایندگان یک هیئت مذهبی فروخته شد، در سال ۱۳۹۱ توسط شهرداری منطقه ثامن مشهد و یک شرکت عمرانی خریداری و بازسازی شد و در سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید.

شهردار منطقه ثامن مشهد می‌افزاید: در پروژه مرمت خانه داروغه‌ که یکی از مناظر تاریخی مهم شهر است، شهرداری تلاش کرد در حالی که بافت تاریخی خانه حفظ می‌شود، ایده‌های جدیدی را در طرح مرمت خانه حفظ کند. ضمن اینکه درصدد هستیم این محله را به محله‌ای زیبا در نزدیکی حرم مطهر تبدیل کنیم تا جاذبه گردشگری آن برای زائران و مجاوران بیش از پیش افزایش یابد.

بازدید 30 هزار نفر از خانه تاریخی توکلی

البته نعمتی با اشاره به وجود خانه توکلی و باز بودن در آن به روی گردشگران و مجاوران، بیان می‌کند: خانه تاریخی توکلی در دوران قاجار ساخته شده و مالک اولیه آن «کشمشیان» از تاجران آن دوران بوده است که پس از فوت وی در 40 سال پیش، این خانه توسط فردی به نام «توکلی» خریداری شد.

شهردار منطقه ثامن مشهد از مهم‌ترین ویژگی‌های این بنا را کاشی‌کاری و آجرکاری نفیس خوانده و می‌افزاید: در تمام قسمت های ساختمان، از درب ورودی گرفته تا نمای بیرون و حتی داخل بنا کاشی کاری و آجرکاری به چشم می‌خورد.

نعمتی خاطر نشان می‌کند: همچنین استفاده از ستون های آجری در نمای ساختمان که به کتیبه ای در بالای آن ختم می‌شود، جلوه‌ای خاص و زیبا به آن بخشیده است.

وی با بیان اینکه این خانه در خیابان نواب صفوی 7 قرار دارد، بیان می‌کند: فضاهای داخل خانه به وسیله ارسی از یکدیگر جدا شده‌اند. در ورودی این بنا دو کتیبه کاشی کاری شده دارد که آیات «انا فتحنا لک فتحا مبینا» و «و ان یکاد» روی آن حکاکی شده است.

شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به فعالیت این خانه تاریخی در ایام نوروز، اظهار می‌کند: طی یک هفته گذشته، از روز بیست و نهم اسفندماه 96 تا ششم فرودین ماه امسال، تعداد 30 هزار گردشگر نیز از این خانه بازدید کردند.

شایان ذکر است، خانه تاریخی توکلی و داروغه از ساعت 9 صبح تا 21 آماده پذیرایی از زائران و گردشگران و شهروندان مشهدی است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *