ساکنان بهشت، میزبانان مشهد عشق

مشهد از گذشته‌های دور تا امروز و حتی در آینده های روشن و پر نور مفتخر به میزبانی از امام رئوف است و همه شهروندانش بر این افتخار و نعمت بالیده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهدمقدس، وجود مضجع منور رضوی در ارض توس سبب شده این خطه مقدس ارج و قرب خاصی بین مردم یابد و به واسطه حضور عالم آل محمد(ص) نگین درخشانی بر تارک تاریخ و هویت مشهد باشد. مشهدی‌ها هویت خود را از این نور تابناک وام می‌گیرند و به آن مباهات می‌کنند. از این‌رو زایر امام رضا(ع) را بر دیدگان نهاده و حرمت و کرامتش را حفظ می‌کنند. البته مدیران شهری نیز در مسابقه خدمت کم نگذاشته و هر سال نیز که موسم حضور میلیونی زائران در مشهدالرضا(ع) فرامی‌رسد، آستین‌ها را بالا زده و بر تلاش خدمتگزاری می‌کوشند. تا بلکه آنگونه که شایسته است از میهمانان امام رضا(ع) میزبانی کنند.

با این حال، در کنار همه تلاش‌های صورت گرفته از سوی مدیران شهری برای خدمات‌دهی به گردشگران و زائران در نوروز۹۷ ، امسال شهروندان مشهدی – که خود میزبان هستند- نیز موضوع برنامه‌ریزی‌ها و کانون توجهات قرار گرفته‌اند. همه سعی و تلاش در برنامه‌ریزی‌هایی که ویژه نوروز۹۷ صورت گرفته بر آن است که مشهدی‌ها نیز در شادی جشنواره نوروز و سفره رنگین بهار شریک شده و سهمی در خور شان و جایگاه آنان در نظر گرفته شود. موضوعی که تقی‌زاده خامسی شهردار مشهد

مقدس نیز نه تنها در اولین نشست خبری خود که بارها در نشست‌های مختلف بر آن تاکید داشت و شهروند محوری و در نظر گرفتن سهم قابل توجه برای شهروندان در رویدادهای مختلف را مورد تاکید ویژه و توجه قرار داد. در این راستا، در نوروز ۹۷ علاوه بر توجه به نیازهای زائران در برنامه‌ریزی‌ها، خواست‌ها و نیازهای مجاوران و شهروندان مشهدی نیز سر لیست فعالیت‌ها و اقدامات مختلف قرار گرفت.

اقداماتی که می‌توان آن را در قالب برگزاری کارناوال‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و ایجاد فضاهای مفرح و شاد برای مشهدی‌ها یافت. به همین منظور، بار دیگر خبرنگار ما به جمع مخاطبان بهار ۹۷ که -البته این دفعه از جنس شهروندان مشهدی هستند- رفته و حال و هوای شهر و اقداماتی که در نوروز ۹۷ به منظور نشاط و شادابی شهروندان ترتیب و تدارک داده شده، جویا شده است. گزارشی که پیش رو است و دعوت می‌شود با ما همراه شوید.

به بهشت گل‌ها قدم می‌گذاریم

اگر مسیر عبورتان از خیابان جانباز می‌گذرد، قطعا میهمان سفره رنگارنگ جشنواره گلی که در میدان جانباز گسترانیده شده، هستید. 3 طرف میدان پر شده از المان‌های گل و هنری که قاب عکس گردشگران و به ویژه مشهدی‌ ها را زیبا کرده است. همه روزه تعداد زیادی از شهروندان مشهدی در کنار زائران به محل المان‌های نصب شده می‌آیند و شادی نوروز 97 را با عکس یادگاری ماندگار می‌کنند. کودکان بسیاری به همراه والدینشان در تونل نور قدم می‌زنند و پای نمایش‌ها و پرفورمنس‌های اجرا شده در محل برگزاری نمایشگاه می‌نشینند.

عصمت قوام شکوهی شهروند مشهدی 45 ساله‌ای است که به گفته خود هر روز بعد از ظهر با خانواده خود در این جشنواره زیبای فصلی حضور می‌یابد. وی می‌گوید: تمرکز بخش قابل توجهی از گلکاری‌های شهر در میدان جانباز سبب شده زیبایی این میدان و محیط پیرامون آن دوچندان شود. مجتمع‌های تجاری بزرگ در اطراف میدان قرار دارد و بازدیدکنندگان، گردشگران و مجاوران بسیاری برای خرید به این میدان مراجعه می‌کنند. شهرداری دست به ابتکار جالبی زده و با ارائه طرح‌های زیبا در 3 طرف میدان، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. منزل ما در بولوار خیام است و این چند روز عید برای دیدن و قدم زدن بین بهشت گل‌های میدان جانباز به همراه خانواده به این میدان می‌آییم. انتخاب این میدان برای جانمایی المان ها نیز جای تحسین دارد. چرا که علاقه‌مندان می‌توانند خودروی خود را در خیابان‌های اطراف پارک کرده و برای استفاده از این فضا پیاده‌روی کنند. پیش از این جانمایی برخی از المان‌ها به گونه‌ای بود که افراد برای گرفتن عکس یادگاری خودروی خود را در بزرگراه یا بولوارها متوقف می‌کردند و این امر سبب بروز ترافیک‌های سنگین و حتی افزایش احتمال تصادفات می‌شد.

ایجاد حس شیرین برایم ارزشمند است

فرفره‌های رنگی عنوان بخشی از المان‌های هنری است که در میدان جانباز نصب شده و سارا دستمالچیان که هنرمند ارائه دهنده این اثر است، در کنار المان خود مشغول صحبت با مردم است. وی در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: این المان‌ها به خوبی توانسته با کودکان و بزرگسالان ارتباط برقرار کند. می‌توانم بگویم بخش قابل توجهی از شهروندان مشهدی و گردشگران و زائران از این المان‌ها دیدن کرده و عکس یادگاری گرفتند. همین که بتوانیم حس خوبی را به شهروندان و زائران منتقل کنیم و برای آنان لحظات شاد و مفرحی ایجاد کنیم، برایمان ارزشمند است.

حس یادآوری داستان‌های حماسی در خونمان می‌دود

نقاشی‌های دیواری نیز امسال بر در و دیوار شهر کشیده شده تا چهره خمودگی و خستگی زمستانی را با طراوت زیبای بهاری پاک کند. نمونه آن نیز نقاشی‌های دیواری میدان آزادی و میدان فردوسی است که جذابیت خاصی برای رهگذران ایجاد کرده. انتقال حس سرزندگی، شادابی و نشاط در ارائه این نقاشی‌های دیواری حرف اول را می‌زند و به خوبی نیز توانسته با مخاطبانش ارتباط برقرار کند. مصطفی شریفی اصل که در پیاده‌روی بولوار فردوسی مشغول قدم زدن است، می‌گوید: اینکه داستان‌های شاهنامه بر روی دیوار ترسیم شده، کار با ارزشی است. کار فرهنگی برای به یادآوری داستان‌های حماسی و اساطیری ایران باستان که در خور توجه است. حس یادآوری داستان‌های شاهنانه که در خونمان می‌دود و اشعار حماسی فردوسی را زنده می‌کند. با توجه به مناسبت نقاشی دیواری با نام این بولوار، خوب است در موارد مشابه نیز شهرداری وارد عمل شود و در خیابان‌هایی که موضوعیت لازم را دارد، نقاشی‌های دیواری مرتبط، بر دیوار حک شود.

حس تجربه اولین‌ها جذاب است

جشنواره «خیابان غذا» عنوان جشنواره‌ای است که این روزها در خیابان شهید باهنر مشهد حسابی خبر ساز شده است. به ویژه آنکه نمونه آن را در این شهر نداشتیم و این اولین تجربه برای برپایی جشنواره است. بوی دود و کباب، خنده و شادی کودکان و اجرای موسیقی با آکاردئون تصویری است که در بدو ورود با آن مواجه می‌شوم. چند خانواده دور هم حلقه زده و مشغول صرف کباب هستند. جوانترها هم کمی آن طرف تر از استیشن‌هایی که مختص پخت فست فود است، پیتزا سفارش داده و منتظر رسیدن نوبت هستند. اعتماد شهیدی‌فرد به نمایندگی از ۳ خانواده مشهدی که باهم به این خیابان آمده‌اند، می‌گوید: قرار بود فامیل دور هم جمع شوند. قرارمان را گذاشتیم برای خیابان غذا. آخر تجربه خوردن نهار و شام در دل کوه، وسط دشت و روی میز در رستوران را داشتیم، اما صرف شام در پیاده‌روی خیابان را نه. آمدیم اینجا و الان هم ۴۵دقیقه ای میشود که نشسته و مشغول خوردن کباب و خوش وبش فامیلی هستیم. تجربه شادی که برایمان خاطره‌انگیز خواهد بود. البته خوب است برای رفع مشکل مزاحمت‌های پیش آمده برای ساکنان محله شهید باهنر فکری اساسی شود. با این حال تجربه غذا خوردن در خیابان غذای مشهد بی‌نظیر است.
قطعا تجربه‌های شیرین و کم نظیر در شهر بهشت کم نیست و مدیریت شهری برای افزودن شیرینی و حلاوت جشن‌های باستانی و اعیاد ملی و مذهبی برنامه‌ریزی‌های ویژه ای تدارک دیده است. با این امید که حس نشاط و شادابی را در بین شهروندان مشهدالرضا(ع) گسترش دهد و لبخند رضایت بر لب‌های همه مشهدی‌ها بنشاند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *