رکود بی‌سابقه در بازار رایانه و تلفن همراه

بازار بهاری رایانه و تلفن همراه در اغلب سال‌ها با رکود مواجه می‌شود؛ اما به گفته فروشندگان و فعالان بازار رایانه رکود امسال بی سابقه بوده و مردم برای خرید دستگاه جدید به فروشگاه‌ها مراجعه نمی‌کنند.

یکی از فروشندگان قطعات رایانه‌ای درباره وضعیت این روزهای بازار گفت: با توجه به وابستگی قیمت‌های تجهیزات رایانه‌ای به نرخ دلار، طی چند هفته اخیر شاهد جهش قیمت‌ها بوده ایم که این مسئله باعث گریز مردم از بازار شده است.

سینا گیلاوندی افزود: همیشه با افزایش قیمت‌ها شاهد استقبال مردم از بازار بودیم و دلیل آن نیز نگرانی از گرانی بیشتر بود؛ اما اینبار این اتفاق رخ نداده است و به نظر می‌رسد عموم مردم واقعا قدرت خرید خود را از دست داده و لوازم رایانه را از سبد خانوار حذف کرده‌اند.

وی در پاسخ این سوال که قیمت تجهیزات رایانه‌ای طی چند هفته اخیر چقدر نوسان را تجربه کرده است؟ گفت: در این مدت حدود 10 تا 15 درصد لوازم دیجیتال رشد قیمت را تجربه کرده‌اند؛ البته امروز نیز قیمت ارز بازهم رشد داشته است که این افزایش قیمت هم به این میزان افزوده خواهد شد.

این فعال بازار اظهار کرد: با افزایش قیمت‌ها و رکود بی سابقه حاکم در بازار ، بیشتر فعالان این صنف به فکر تغییر شغل هستند و بسیاری از آن‌ها نیز با مشکلات مالی مواجه شده‌اند و رو به ورشکستگی می‌روند.

گیلاوندی با اشاره به تبعات منفی افزایش نرخ ارز گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که نوسانات دلار داشته است، رجوع فروشندگان به کالاهای قاچاق است تا بلکه بتوانند سود بیشتری از فروش کالاها داشته باشند و مردم نیز از این نوع محصولات به دلیل ارزان بودن ، استقبال می‌کنند.

وی افزود: اگر گرانی در بازار حاکم شود بدون شک شاهد افزایش و تسلط لوازم قاچاق خواهیم بود که از این وضعیت هم مردم و هم دولت آسیب خواهند دید.

گزارشات میدانی نشان می‌دهد که وضعیت بازار تلفن همراه نیز چندان تعریفی ندارد و به نظر می‌رسد مردم بیشتر برای خرید لوازم جانبی گوشی ، به مراکز خرید مراجعه می‌کنند .

فرامرز میرفتاح یکی از فروشندگان گوشی تلفن همراه به گفت: درحال حاضر مردم یا برای خرید محافظ صفحه نمایش و از این قبیل لوازم به بازار می‌آیند و یا برای رفع مشکلات نرم افزاری به فروشندگان مراجعه می‌کنند .

وی افزود: این روزها فروش گوشی نزدیک به صفر است و فروشندگان و فعالان بازار که درصد بالایی از آن‌ها به طور استیجاری در فروشگاه خود فعالیت می‌کنند ، متضرر می‌شوند.

این فروشنده گوشی‌های همراه ادامه داد: متاسفانه وقتی بازار با رکود بی سابقه مواجه می‌شود نهاد‌های مرتبط مثل سازمان مالیات کاری برای فعالان بازار انجام نمی‌دهند و تنها به فکر وارد کردن فشار به فروشندگان بازار هستند .

میرفتاح اظهار کرد: برخی از فروشندگان و واردکنندگان نیز از این فرصت استفاده می‌کنند و با احتکار گوشی‌ها، باعث افزایش قیمت‌ها شده‌اند.

وی درپاسخ به این سوال که «میزان افزایش قیمت گوشی طی چند هفته اخیر چقدر بوده است؟» گفت: حدود 5 تا 10 درصد گوشی‌های تلفن همراه رشد قیمت داشته‌اند که به نظر می‌رسد قیمت‌ها باز هم به رشد خود ادامه خواهند داد و تجربه نشان داده که نمودارقیمت‌ها به این راحتی‌ها کاهشی نخواهد شد.

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *