تورم 96، 8.2 درصد یا 9.6 درصد

در حالی که طبق قانون مرجع رسمی آمارها مرکز آمار ایران نرخ تورم برای سال ۹۶ را 8.2 درصد اعلام کرده، اما بانک مرکزی ایران، این نرخ را برای سال ۹۶ رقم 9.6 درصد اعلام کرده است.

روز سه شنبه، مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم در اسفندماه ۹۶ برای کل کشور به ۸.۲ درصد، مناطق شهری به ۸.۱ درصد و مناطق روستایی به ۸.۸ درصد رسید.

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در اسفند ماه سال ١٣٩٦ را منتشر کرد که نشان می‌دهد درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار) در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور ۸.۲ درصد، مناطق شهری ٨.١ درصد و مناطق روستایی ٨.٨ درصد است که نسبت به همین اطلاع در بهمن ماه ١٣٩٦، برای کل کشور و مناطق شهری ٠.١ واحد درصد و برای مناطق روستایی ٠.٣ واحد درصد کاهش یافته است.

شاخص کل (بر مبنای١٠٠=١٣٩٥) در اسفند ماه سال ١٣٩٦ برای کل کشور و مناطق شهری عدد ۱۱۱.۴ و برای مناطق روستایی عدد ١١١.٥ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل برای کل کشور و مناطق شهری ٠.٢ درصد و برای مناطق روستایی ٠.٤ درصد افزایش نشان میدهد . افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ٧.٢ ، ٧.٣ و ٦.٢ درصد می‌باشد که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ١.٠، ١.١، و ١.٢ واحد درصد کاهش یافته است.

درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار) در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور ۸.۲ درصد، مناطق شهری ٨.١ درصد و مناطق روستایی ٨.٨ درصد است که نسبت به همین اطلاع در بهمن ماه ١٣٩٦، برای کل کشور و مناطق شهری ٠.١ واحد درصد و برای مناطق روستایی ٠.٣ واحد درصد کاهش یافته است.

 

بانک مرکزی: تورم سال گذشته ۹.۶ درصد

از طرفی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم گزارش داد، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفند‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند‌ماه ۱۳۹۵ معادل 9.6 درصد است.

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفند‌ماه 1396 نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند‌ماه 1395 معادل 9.6 درصد است.

خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100=1395 به شرح زیر است:

–  شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفندماه 1396 به عدد 114.7 رسید که نسبت به ماه قبل 1.1 درصد افزایش یافت.

–  شاخص مذکور در اسفند‌ماه 1396 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 8.3 درصد افزایش داشته است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *