با جدیت مدافع حقوق بانوان هستیم

در ماه‌های پایانی سال 96 و  با نزدیک شدن به ایام نوروز ستاد خدمات سفر با مدیریت فرمانداری مشهد با جدیت و دقت شروع به ساماندهی و نظارت  توسط بازرسین بر صنف‌های مختلف بازار کرد تا نوروز امسال هم شرایط مناسبی برای لذت بردن مسافرین از شهر مشهد باشد و هم فرصتی مناسبی برای کسب و کار کسبه مشهدی ایجاد شود.

اما در این بین بانوان سرپرست خانواری که تولیدی‌های کوچک در خانه‌ها دارند و مکانی برای عرضه مستقیم به مسافرین ندارند نباید فراموش شوند، مخصوصا در شرایط این روزها که غرفه‌ها و مغازه‌ها بخاطر ورود سیل مسافران قیمت‌های بیشتری دارند. در همین راستا به سراغ مشاور امور بانوان فرمانداری مشهد رفتیم و از تدابیر فرمانداری به عنوان فرماندهی ستاد خدمات سفر مشهد برای این بانوان آگاه شویم.

مشاور فرماندار مشهد گفت: حوزه بانوان فرمانداری مشهد همواره با جدیت مدافع حقوق و پیگیر امور بانوان مشهدی مخصوصا بانوان سرپرست خانواده است، در همین راستا  با پی‌گیری‌های انجام شده توسط این حوزه و با حمایت فرماندار و مسئولین ستاد خدمات سفر و شهرداری مشهد پس از جلسات مختلف تعداد 15 غرفه در نمایشگاه بوستان غدیر به بانوان سرپرست خانوار برای محصولاتشان  به مسافرین و مجاورین تعلق گرفت.

نسترن رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما  افزود: روزهای 18 و 19 بهمن سال گذشته در مجتمع پارک امام رضا(ع) دو همایش برای بانوان کارآفرین برگزار کردیم. هم راستا با این همایش و در کنار آن از 18 تا 24 بهمن نمایشگاهی برای صنایع دستی و هنرهای این بانوان نیز  برگزار شد که بسیار موجب رضایت آن‌ها شده بود. لذا بنابه در خواست این عزیزان مبنی بر استمرار یافتن این نمایشگاه‌ها با هماهنگی فرماندار محترم و ستاد خدمات سفر مشهد و پس از جلسات متعدد 15 غرفه در بوستان غدیر به بخش امور بانوان فرمانداری تخصیص داده شد که در هر غرفه تقریبا سه میز می‌تواند مستقر شود.

 

تنها یک غرفه خالی در نمایشگاه داریم

وی افزود: برای این غرفه‌ها  تعدادی از بانوان تحت پوشش نهادهای مختلف چون بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سمن‌ها و… ثبت‌نام کردند و تا هفتم فروردین تنها یک غرفه خالی مانده است. محصولات این افراد عموما صنایع دستی است که در منازل تولید می‌شود و محلی برای فروش آن‌ها ندارند اما با این توجه فرماندار  و مسئولین ستاد خدمات سفر به زنان سرپرست خانوار که عموما آسیب دیده اجتماعی هستند، کمک بسیار خوبی به آن‌ها صورت گرفت.

 

غرفه‌داران از شرایط رضایت کامل دارند

دبیرکمیته بانوان و خانواده فرمانداری مشهد در خصوص اقدامات لازم برای راهنمایی مسافرین به غرفه‌های این نمایشگاه گفت: خوشبختانه در این خصوص مسئولین و کارکنان بوستان غدیر همکاری خوبی داشتند و نصب بنرها این نمایشگاه توزیع تراکت‌های تبلیغاتی بین خودروهای ورودی به کمپ، کمک بسیار خوبی به بازاریابی و تبلیغات این بانوان داشت. همچنن آماده کردن محیط با نور مناسب، گلکاری، موسیقی و … از دیگر اقدامات خوبی بوده که مسئولین بوستان غدیر برای رونق گرفتن غرفه‌ها انجام داده‌اند.

رحمتی تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری مسئولین بوستان غدیر، تسهیلات دولتی و استقبال خوب مسافرین شرایط بسیار خوبی برای این غرفه‌داران مهیا شده است که رضایت کامل غرفه‌داران به خوبی موید این امر است.

رحمتی ادامه داد: البته در گذشته نیز مکانی در خیابان امام رضا 7 در نظر گرفته شده بود که این خانم‌ها می‌توانستند از آن به عنوان بازارچه صنایع دستی به صورت متناوب و دوره‌ای استفاده کنند اما بوستان غدیر بخاطر تردد زیاد زائرین و مجاورین در ایام تعطیلات بسیار مکان مناسبی برای درآمدزایی این عزیزان بود.

 

نهادهای دولتی وظیفه دارند بستر کار بانوان را فراهم کنند

وی ادامه داد: مشهد بیش از سه و نیم میلیون جمعیت دارد که نیمی از این جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهند و ما به عنوان مسئولین دولتی وظیفه داریم بستر لازم برای کار این بانوان و احقاق حقوق شهروندی آن‌ها را فراهم کنیم.

دبیرکمیته بانوان و خانواده فرمانداری مشهد با بیان این که امسال به نام حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده و دولت نیز بر این امر تاکید ویژه دارد، اظهار کرد: من بسیار خوشحالم در ابتداری این سال می‌بینم زیورآلاتی که از کشورهای شرق آسیا وارد می‌شد حالا بانوان ما توانسته‌اند با خرید کیلویی لوازم اولیه این زیورآلات و تزئین آن‌ها در خانه‌ها و استقبال مردم، بازار این کالاها را از آن خود کنند. واقعا این جای مسرت دارد که در هر بخشی بتوان دست کشورهای دیگر را از بازار کشور کوتاه کرد تا تنها تولیدات خودمان به فروش برسد.

وی افزود: کارکنان یکی از آقایان غرفه‌دار این نمایشگاه که با شراکت با یک خانم تولیدی کیف و کفش چرم راه‌اندازی کرده همگی خانم سرپرست خانوار هستند و خوشبختانه بسیار فروشی خوب نیز در این نمایشگاه داشته است.

 

هدف سال پیش‌رو آموزش زنان کار آفرین است

رحمتی در خصوص هدف‌گذاری فرمانداری برای سال پیش رو در حوزه بانوان گفت: یکی از اهداف امور بانوان ترغیب هموطنان به استفاده از کالای ایرانی به ویژه بانوان که نقش تاثیرپذیری در مدیریت زندگی دارند و همچنین تشویق به حمایت از تولیدات داخلی و کارافرینی می‌باشد. در این راستا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کارآفرینی انشاالله بتوانیم گام‌های موثری در ایجاد حمایت از تولیدات داخلی  برداریم تا به فرموده رهبر معظم که امسال را حمایت از تولیدات داخلی نامگذاری کرده‌اند نیز لبیک گفته باشیم.

وی در خصوص کارگاه‌های آموزشی تصریح کرد: یکی از اهداف ما در سال پیش رو برگزاری کارگاه‌های آموزشی کارآفرینی برای خانم‌ها است، چرا که هنوز این افراد چگونگی ورود به بازار و تبدیل از یک کارگاه کوچک به کارگاه بزرگ و ورود به بازار صادرات را نیاموخته‌اند. ما سعی داری با کمک بانوان موفق این مسائل و چگونگی مدیریت بحران در کارآفرینی را به خانم‌ها آموزش دهیم تا کارگاه‌های کوچک زود ناامید نشوند و شکست نخورند تا بتوانند از بحران خارج شوند.

 

تخصیص وام سه میلیون تومانی به زنان سرپرست خانوار

وی در پایان تصریح کرد:  طبق فرمایش فرماندار مشهد ما همه خدمتگذار مردم هستیم و همه تلاش خود را بکار می‌بریم تا در حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی بتوانیم اقدامات موثری برای بانوان انجام دهیم. در همین راستا از یک ماه قبل عید وام‌های سه میلیون تومانی با سود چهار درصد به بانوان سرپرست خانوار، بی‌سرپرست و دخترهایی که 40 سال دارند و سرپرستی خانواده را بر عهده دارند، داده می‌شود.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *