اعتراض سمن‌های محیط زیستی به ادامه ساخت‌وساز در ارتفاعات جنوبی مشهد

اعضای انجمن‌های مردمی محیط زیستی خراسان رضوی برای جلوگیری از این ساخت‌وسازها پیگیری بسیار کردند که اواخر سال گذشته نتیجه داد و براساس حکم دادستانی مشهد هرگونه ساخت‌وساز در این منطقه ممنوع اعلام و تعدادی از دستگاه‌های فعال در این منطقه پلمپ شدند.

با این حال از ارتفاعات جنوبی خبر می‌رسد که دوباره دستگاه‌ها مشغول به تخریب کوه‌ها هستند. اعضای شبکه سمن‌های محیط زیستی مشهد هم طی بیانیه‌ای نسبت به این موضوع اعتراض کرده و از دادستانی خواستار پیگیری موضوع شدند.

 

متن این بیانیه به این شرح است:

 

امروز ما سازمان‌های مردم‌نهاد، فعالان، حافظان محیط زیست،کوهنوردان، ورزشکاران و مردم طبیعت‌دوست گرد هم جمع شده‌ایم تا در بازدیدی که از ارتفاعات جنوبی برگزار می‌کنیم بر مطالبات بحق و قانونی خود که بیش از دوسال از پیگیری آن می‌گذرد تاکید کنیم:

همانطور که مستحضرید پروژه کمربند جنوبی بر خلاف اصل 50 قانون اساسی که حفاظت‏ محیط زیست‏ را برای نسل فردا وظیفه عمومی دانسته و فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیرقابل‏ جبران‏ همراه باشد را ممنوع کرده‌ است، دست به تخریب منابع طبیعی و کوه‌هایی زده که متعلق به نسل‌های است و این تخلف در کمربند جنوبی کاملا مشهود است.

همچنین این پروژه که بخش عظیمی از ارتفاعات را نابود کرده، فاقد پیوست محیط زیستی است و صرفا با داشتن تائیدیه  شورای ترافیکی همتا اقدام به تخریب ارتفاعات کرده‌اند.

 

موارد ذیل بخشی از تهدیدات و لطمات جبران ناپذیری است که احداث این بزرگراه برای شهروندان و شهر و طبیعت متصل به شهر در پی دارد:

 

از بین رفتن بیش از ۴۰ آبراهه و تخریب چشمه‌ها و روان آب‌هایی که موجب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی می‌گردد.

 

ایجاد گسست بین شهر و طبیعت و از بین رفتن امکان دسترسی راحت مردم به تفرجگاهی طبیعی

 

در معرض سیلاب قرار گرفتن مناطق مشرف به ارتفاعات و هجوم ریزگردها

 

ساخت و سازهای بی‌رویه و گسترش بیش از پیش شهر که معضلات متعددی درپی دارد.

مسدود کردن محل وزش بادهای غالب که از جنوب شهر می‌وزد و جلوگیری از جابه‌جایی هوای پاک ارتفاعات با هوای آلوده  سطح شهر که باعث ایجاد جزیره گرمایی روی سطح شهر شده و تمرکز آلودگی‌ها را شدت بخشیده و موجب به خطر افتادن جدی سلامت شهروندان می‌شود.

توجیه نداشتن رفع گره ترافیکی؛ زیرا همزمان با احداث بلوار نماز احداث این جاده توجیهی نداشته و این موضوع را تداعی می‌کند که به‌ جای برنامه‌ریزی دقیق شهری و کنترل ماشین‌ها و ترافیک و ارتقای حمل‌ونقل شهری هر دوسال باید یک جاده زده  و بالطبع عده ای با تصاحب زمین‌های اطراف به قیمت از بین رفتن نفس‌کش‌های شهر، نابودی طبیعت و بیماری و مرگ شهروندان، به نان و نوایی برسند!!!

این طرح پیوست محیط زیستی و پیوست فرهنگی نداشته و ارتفاعات و طبیعت منطقه، پوشش گیاهی و جانوری را نابود می‌کند.

لازم به ذکر است سازمان بازرسی استان خراسان، شورای حفظ حقوق بیت‌المال و دادستانی محترم استان نظرات اتاق فکر را به صورت مکتوب تایید کرده‌اند.

حال با توجه به مصوبه اخیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال که در ۲۳ اسفند ۹۶ دستور توقف عملیات اجرایی در کمربند جنوبی را صادر کرده‌ است ضمن تقدیر از دادستانی محترم و معاونت سخت کوش دادستانی، جناب دکتر بخشی محبی که موجی از شادی و امید به‌همراه داشت، متاسفانه مشاهدات نشان می‌دهد تخریبات همچنان و با سرعت بیشتری به طور شبانه روزی ادامه دارد.

بنابراین با توجه به ادامه تخریبات و بی‌اعتنایی مجریان طرح به مصوبه این شورا و مطالبات مردمی بیدار از دادستانی تقاضا داریم:

طبق ماده ٥٩٨ و ٥٧٦ و ٦٩٠ قانون مجازات اسلامی که تخریب محیط زیست را جرم دانسته و جلوگیری از اجرای دستورات قضایی و قانون را قابل تعقیب کیفری برشمرده و از آن مهم‌تر هرگونه اهمال و تفریط که موجب تضییع حقوق عمومی و بیت‌المال شود را قابل مجازات دانسته، علاوه براینکه در اسرع وقت پروژه برابر مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال کاملا  متوقف شود، به تخلفات این پروژه رسیدگی و برابر قانون با متخلفین برخورد شود.

شبکه سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی در ادامه  از پیگیری‌های دادستانی و شورای حفظ حقوق بیت المال مجددا سپاسگزاری کرده و براین باور است که دست خداوند از آستین  خدمت‌گزاران راستینش بیرون آمده و حمایتگر مردمی مظلوم و صبور خواهد بود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *