1200 زن سرپرست خانوار از حاشیه به متن می‌آیند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی از برگزاری‌ دوره‌های آموزش‌های مهارتی برای 1200 زن سرپرست خانوار در حاشیه 4‌ شهر استان خبر داد.

افشین رحیمی روز یکشنبه در نشست خبری رونمایی از 19 دستگاه خودرو جدیددر کارگاه‌های اتومکانیک استان که در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شماره یک مشهد برگزار شد، افزود: طبق تفاهم‌‌نامه با اداره‌کل امور اجتماعی  و امور بانوان استانداری خراسان رضوی تا پایان فروردین ماه سال 97 برای 1200 زن سرپرست خانوار مقیم در حاشیه شهرستان های مشهد، سبزوار، نیشابور و تربت حیدریه دوره‌های آموزش‌های مهارتی برگزار می‌شود. آموزش به این افراد در جهت توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای این قشر از جامعه برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه نهادی در آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی برای اولین بار در کشور  به منظور استفاده از ظرفیت واقفین در مهارت آموزی ایجاد شده است، بیان کرد: از اقداماتی که در این راستا انجام شده می توان به ایجاد وقف مهارت آموزی و اشتغال اشاره کرد. ایجاد مجمع خیرین نیز در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی و آموزش‌های مهارتی انجام شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: 61 تفاهم‌نامه بین ما و برخی از نهادهای استان منعقد شده است که از جمله آن می‌توان به انعقاد قرارداد با ستاد هماهنگی خیریه‌های مشهد اشاره کرد که به دنبال آن بایستی 2000 زن سرپرست خانوار طی 5 سال آموزش‌های مهارتی لازم جهت رسیدن به شغل را ببینند.

رحیمی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای نیز با کمیته امداد و بسیج سازندگی نیز منعقد شده است که برخی از تجهیزات توسط بسیج سازندگی تهیه می‌گردد  و متقاضیان توسط کمیته امداد معرفی می‌شوند و این طرح با همکاری سه نهاد صورت می‌گیرد.

وی ماموریت اصلی سازمان فنی و حرفه‌ای را مهارت آموزی دانست و اضافه کرد: ما به دنبال راه اندازی یک پایگاه مشاوره و هدایت شغلی به صورت پایلوت در یکی از مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان با همکاری بنیاد کارآفرینی و یک موسسه‌ی دانشگاهی  تا پایان سال جاری هستیم تا بتوانیم با توانمندسازی افراد در حوزه‌ی مهارت‌های غیر فنی بعد از مهارت‌آموزی به ایجاد اشتغال کمک کنیم.

 

بروزرسانی تجهیزات کارگاه‌های آموزشی، سیاست جدید ما است

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای خراسان رضوی، با اشاره به رونمایی از 19 دستگاه خودرو جدید در 17 کارگاه‌‌ اتومکانیک استان، بیان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی امر مهارت آموزی در کشور است که برای ارائه آموزش‌های مهارتی به روز نیاز به تجهیزات، سرفصل و اساتید به روز دارد که یکی از تأثیرگذارترین آن‌ها تجهیزات به روز محسوب می‌شود.

رحیمی اضافه کرد: در حال حاضر از محصولات دو کارخانه ایران خودرو و سایپا برای آموزش در کارگاه‌های اتومکانیک استان استفاده می شود که توانستیم با تجهیز کردن این کارگاه‌ها به خودروی «چری» با توجه به فراوانی این نوع خودرو، در جهت پیشرفت جامعه گام برداریم.

 

راه‌اندازی مرکز آموزشی تخصصی خودرو در مشهد 

وی از راه اندازی مرکز تخصصی خودرو در مشهدطی آینده نزدیک خبر داد و افزود: این مرکز در سوله‌ای به مساحت 2400 متر راه‌اندازی خواهد شد که این مرکز در شرق کشور بی نظیر خواهد بود.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای خراسان رضوی عنوان کرد: افراد متقاضی آموزش‌های مهارتی سه گروه هستند، گروه اول کارجو نام دارند که این افراد در ابتدا هیچ مهارتی ندارند، بعد از اخذ آموزش مورد نیاز، جذب بازار کار می شوند که واحد مشاوره ی ما بیشتر در حوزه ی این افراد فعالیت می‌کنند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: گروه دوم افرادی هستند که برای بازآموزی مراجعه می کنند. این گروه به دنبال تثبیت شغل خود هستند تا در معرض خطر حذف شغل قرار نگیرند و گروه سوم که معمولا به دنبال ایجاد شغل نیستند و برای سرگرمی مراجعه به ما می‌کنند که این افراد بیشتر به سمت بخش خصوصی راهنمایی می شوند.

رحیمی با اعلام اینکه در حال حاضر طرح کارورزی کشاورزی طی تفاهم نامه با سازمان نظام مهندسی کشاورزی در آموزش فنی و حرفه‌ای استان اجرا می گردد، بیان کرد:  در این طرح افرادی که دانش لازم را دارند، به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند و طی گذراندن آموزش‌های مهارتی می‌توانند با قرار گرفتن در  محیط واقعی کار تولید و فروش را تجربه کنند که بالغ بر 85 درصد از این افراد شاغل و کارآفرین می شوند.

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی این طرح در  20 مرکز فنی و حرفه‌ای استان شاهد توانمندسازی جوانان استان و آبادانی کشور تا پایان سال 97 خواهیم بود.

مدیرکل  آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در خصوص اقدامات این مرکز برای طرح کارآموزی و کاروزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، عنوان کرد: سه نوع فعالیت در حوزه دانشجویان در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی انجام می‌‌شود.‌ اولین اقدام راه‌اندازی مراکز جوار دانشگاه(AST) است که در این مراکز فضا از طرف دانشگاه تامین می شود و تجهیز و تامین استاد با آموزش فنی و حرفه‌ای است.

 

راه‌اندازی مراکز SCD

رحیمی افزود: راه اندازی مراکز SCD از دیگر فعالیت های انجام شده در این زمینه محسوب می‌شود که تاکنون در استان دو مجوز برای دانشگاه صنعتی سجاد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان صادر کرد‌ه‌ایم که در این راستا سعی داریم مهارت آموزی را از دانش آموختگی به دانشجویی برسانیم تا دانشجویان به موازات کسب دانش به مهارت آموزی بپردازند.

وی ادامه داد: طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار نیز در حال حاضر در استان اجرا می شود که طی آن بیش از 3000 هزار نفر آموزش مهارتی به روش استاد شاگردی می‌گذارنند؛ مزیت این روش این است که فراگیران در طول آموزش بیمه می‌شوند و در این بازه از شمول قانون کار و تامین اجتماعی خارج هستند و خروجی این طرح کارآفرین مستقل یا سازمانی است.

گفتنی است در پایان این مراسم  از 19 دستگاه خودرو جدید خانواده مدیران خودرو در 17 کارگاه‌‌ اتومکانیک استان خراسان رضوی رونمایی شد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *