کشتی را چشم کردند، اسفند دود کنید

روزهای آخر سال 1396 را پشت سر می‌گذاریم، امسال اتفاقات خوب و بد زیادی برای جامعه ورزشی افتاد. کشتی هم مانند دیگر ورزش‌ها افتخارات زیادی را در این سال کسب کرد. رسول خادم با عهده‌دار شدن دو مسئولیت هم به عنوان رئیس فدراسیون کشتی و هم به عنوان سرمربی تیم ملی همراه با کوله باری از تجربه و نیروی جوانی توانست ایران را در کشتی آزاد به روزهای خوب بازگرداند.

اما چندی نگذشت که ناگهان روی خروجی خیلی از خبرگزاری‌ها و تیتر یک روزنامه‌ها حاکی از این بود که رسول کشتی ایران استعفا داده است. اولین بیانیه رسول خادم پس از محرومیت علیرضا کریمی ‌و خطر تعلیق کشتی ایران منتشر شد. جایی که او این‌چنین درخواست خود را عنوان کرد: «نکته قابل توجه این است که با اتفاقی که در جریان کشتی علیرضا کریمی‌در لهستان افتاد، دیگر نمی‌توانیم گواهی پزشک تهیه کنیم. دیگر نمی‌توانیم به حریف پیشین ببازیم. باید با رفتاری صادقانه، در مواجهه با حریف رژیم اشغالگر قدس، براساس سیاست‌های ابلاغی کشورمان، رسماً از رویارویی با آنها خودداری ورزیم و صادقانه تبعات ناشی از آن را بپذیریم. بعد هم به دنبال هزینه کردن همه داشته‌های بین المللی مان نباشیم که ما را تعلیق نکنند».

اوایل اسفند بود که بیانیه خادم مبنی بر مشکلات فدراسیون کشتی در نحوه رویارویی با ورزشکاران رژیم اشغالگر سر و صداهای بسیاری را ایجاد کرد. گفته می‌شد خادم انتظار حمایت مسعود سلطانی‌فر در این روزها و حتی روزهای گذشته را داشت که هیچ وقت این اتفاق رخ نداد. به نظر می‌رسید خادم طعنه‌هایی هم به وزیر ورزش در بیانیه خود زده بود جایی که می‌گفت:

«همه کسانی که مسئولان اصلی این تصمیم گیری هستند، در این شرایط نه تنها کوچکترین نقشی در کمک به ورزشکار، مربی و فدراسیون مربوطه ندارند، بلکه کلا آنقدر عقب می‌ایستند که اصلا دیده نشوند…. آن وقت در صفحات داخلی و خارجی شبکه‌های اجتماعی می‌بینی که به علیرضا کریمی‌ناسزا گفته‌اند، مربیش را تحقیر کرده‌اند و فدراسیونش را بی عرضه خوانده‌اند. پس از چنین اتفاقاتی فدراسیون کشتی در داخل کشور از سوی مراجع مسئول، با خط و خطوط دادن به برخی رسانه‌ها چوب می‌خورد که چرا کشتی گیرت قرعه‌اش با کشتی گیر رژیم صهیونیستی افتاده و فدراسیون نتوانسته است با کمک از الهامات غیبی، این مسئله را قبل از قرعه‌کشی حل کند؟ و یا اینکه اصلا فدراسیون چرا کشتی گیرش را به مسابقات جهانی که در آن رژیم اشغالگر قدس شرکت می‌کند برده است؟ گویا مسابقات جهانی دیگری هم هست که بدون رژیم اشغالگر قدس برگزار می‌شود. در حالی که فدراسیون در داخل کشور برای اجرای دستوری که در فرآیند تصمیم گیری آن هیچ کاره بوده، بازخواست می‌شود، نماینده فدراسیون در هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی، پیش هرکس و ناکسی باید خواهش کند که ورزش ملی کشورم را تعلیق نکنید. کشتی گیر جوان کشورم را محروم نکنید و مربی زحمتکشی که با دریافت ماهانه یکصد هزار تومان حقوق، عاشقانه به تربیت جوانان کشورم می‌پردازد را جریمه نکنید. آنوقت در داخل کشور همان مسئولان همیشه غایب، موج رسانه‌ای را هدایت می‌کنند که کدام تعلیق؟ این‌ها همه بزرگنمایی است! گویا باور نداریم میلیون‌ها نفر در داخل و خارج از کشور با دقت رفتارهای دوگانه و چند گانه‌مان را می‌بینند».

با این حال مسعود سلطانی‌فر در اولین واکنش خود به بیانیه رسول خادم با آرامش کامل گفت:« من هیچ موضعی ندارم. قرار نیست که هر فردی در هر جایی موضعگیری کرد، من به ‌عنوان وزیر ورزش بخواهم رد یا تأیید کنم و فکر می‌کنم باید از خود آقای رسول خادم بپرسید».

اختلافات وزارت با خادم شکل علنی پیدا کرده بود و باید می‌دید که بقیه اعضا فدراسیون، ورزشکاران و پیشکسوتان چه واکنشی به این مساله دارند. هشتم اسفند بالاخره عباس جدیدی قهرمان اسبق تیم ملی کشتی ایران و عضو پیشین شورای شهر تهران به حرف آمد و طی مصاحبه‌ای حمله تند و دور از منش پهلوانی نسبت به خادم داشت. وی حتی عملکرد خادم را زیر سوال برد و حتی به این موضوع اشاره کرد که خادم و مجموعه او در فدراسیون می‌خواهند اذهان عمومی‌را منحرف کنند! وی در این رابطه گفت: آقای خادم و رضا لایق دبیر فدراسیون دارند ذهن مردم را منحرف می‌کنند به یک جای دیگر. این سیاه نمایی‌ها برای گمراه کردن مردم است از عملکرد فدراسیون! مگر فدراسیون‌های قبلی وقتی به رژیم صهیونیستی می‌خوردیم، چطور عمل می‌کردند؟ آنها با درایت و مدیریت، این مساله را حل می‌کردند.

جدیدی در خصوص این موضوع که به جای ارتقا کشتی ایران، در هیئت رئیسه اتحادیه جهانی مشغول خواهش و التماس بوده تا کشتی ایران تعلیق نشود اظهار داشت: آقا مگر آنجا با من بمیرم، تو بمیری کارها پیش می‌رود؟ آنجا یک مجمع بین‌المللی است که با زبان خواهش و تمنا نمی‌توان کاری کرد. این از کوته فکری ماست که فکر کنیم این‌چنین است! باید مدیریت درست باشد. کشتی گیر و مربی‌اش محروم شده‌اند، حالا همین طور در اینستاگرام و در پیج‌های مختلف می‌نویسند، رسول تنها نیست. این جملات قصار یعنی چه؟ امام حسین(ع) تنها بود. این خیلی بد است که می‌خواهند حس ترحم بقیه را جلب کنند!

درست قبل از اعزام تیم ملی کشتی به مسابقات جهانی خادم از سمت سرمربی گری این تیم هم استعفا داد تا اوضاع از آنچه هست وخیم‌تر و گره کورتر شود. نهم اسفندماه در اولین واکنش به استعفای خادم داورزنی واکنش نشان داد و در این‌باره گفت: قطعا وزارت ورزش و جوانان با این استعفا مخالف است. خادم باید سفت و سخت به کار خود ادامه دهد و من امیدوارم او در تصمیمی‌که گرفته تجدید نظر کند. رسول خادم از سرمایه‌های کشتی کشور و از مدیران لایق کشتی ایران است. ما باید حتما با او صحبت کنیم تا اگر دغدغه و نگرانی در رابطه با تصمیم او وجود داشته برطرف شود. راه حل این موضوع و هر مشکلی باید با منطقی‌ترین راه برطرف شود. استعفا راه حل مناسبی برای حل این موضوع نیست.

او در ادامه افزود:‌ اگر مشکلی وجود دارد همه باید با هم کمک کنیم تا راه حل آن را پیدا کنیم. اگر بخواهیم استعفا دهیم و میدان را خالی کنیم درست نیست. قطعا رسول خادم نیز نمی‌خواهد که میدان خالی شود. شاید او این گونه فکر کرده که اگر برود به کشتی کمک می‌کند اما قطعا این تصمیم او به نفع ورزش کشور و کشتی ایران نیست. ما باید کمک کنیم تا دغدغه او که باعث استعفایش شده برطرف شود و فضا کار بهتر برای او و موفقیت بیشتر کشتی در آینده فراهم شود.

داورزنی با تاکید بر اینکه مخالف استعفای او است خاطرنشان کرد: قطعا وزارت ورزش با این استعفا مخالف است و ما نیز این را از طریق سایت‌ها شنیده‌ایم. امیدوارم رسول خادم به عنوان یکی از سرمایه‌ها و مدیران لایق کشور در تصمیم خود تجدید نظر کند.

سوال اینجا اینطور مطرح می‌شود که آیا داورزنی با این مصاحبه به فکر کشتی است؟ یا به فکر جایگاه خود در این برهه از زمان؟ یا از سویی دیگر به فکر خادم. و اگر به فکر خادم است آیا با تفکرات او در مورد رویارویی ورزشکاران ایرانی در مسابقات مختلف با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس است یا نه؟ حالا تنها وزارت‌خانه نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است و اکنون که رسول خادم تصمیم نهایی‌اش را گرفته و به صورت رسمی‌استعفا داده، واکنش مسئولان ورزش کشور به ویژه سلطانی‌فر به این ماجرا چه خواهد بود. البته خادم در نامه استعفای خود اشاره‌ای به موضوعات اخیر نکرده و از تصمیم راسخ خود برای کنار رفتن سخن گفته است. به نظر می‌رسد با این تصمیم کشتی ایران با شوک بزرگی روبرو شده و تا زمان تعیین تکلیف در حالت کما قرار خواهد داشت.

تنها یک روز گذشت که بالاخره وزیر ورزش و جوانان زیر فشارهای وارده تاب نیاورد و لب به سخن گشود. وی در این مورد گفت: با استعفای رسول خادم از فدراسیون کشتی مخالف هستم و او باید به کارش ادامه دهد.

این بار از سوتفاهمات افکار عمومی‌را به سمتی برده بود که شکاف تا واقعیت رفته رفته عمیق‌تر می‌شد، پس خادم تصمیم به استعفا گرفت تا این شکاف عمیق‌تر نشود. رئیس فدراسیون کشتی تنها یک در خواست داشت، تا با ورود به این چالش تصمیمات لازم را بگیرند تا این مساله تعیین تکلیف شود. قطعا اگر این موضوع مطرح شود و چالش‌های مورد بررسی قرار بگیرد. تصمیمی‌واضح برای این مساله گرفته می‌شود. تجلیل از خانواده شهدا و تعلق خاطر رسول خادم به چارچوب‌های جمهوری اسلامی‌می‌تواند مانع این سو تفاهم باشد که هیچ گاه منظور او این نیست که چرا ما با رژیم اشغالگر روبه‌رو نمی‌شویم بلکه تنها یک درخواست در این میان وجود دارد، این مساله واضح مطرح شود تا تصمیمات لازم در داخل و محافل بین‌المللی در مورد آن گرفته شود.

پانزدهم اسفندماه اعضاى کمیسیون ورزشکاران کشتی کشور شامل قهرمانان جهان و المپیک، در نامه‌ای به رئیس جمهور، از ایشان درخواست کردند با رفع مشکلات مادی و معنوی ورزش ملی کشور، دستور فرمایند زمینه بازگشت رسول خادم به راس فدراسیون کشتی توسط مراجع ذیصلاح فراهم شود.

همچنین کمیسیون ورزشکاران کشتی، با تشکیل کمپینی در فضای مجازی همراه با جامعه بزرگ کشتی کشور نسبت به امضای این درخواست خود اقدام کرده‌اند.

متن نامه ارسالی کمیسیون ورزشکاران فدراسیون کشتی به رئیس جمهور به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی‌ایران

با سلام و احترام

خبر استعفای رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی ایران برای ما کشتی گیران و مردم کشتی دوست بسیار بهت آور بود. رسول خادم سرمایه، دانش، هویت و دارایی کشتی ایرانی است.

کمیسیون ورزشکاران فدراسیون کشتی ایران به نمایندگی از تمام کشتی گیران تیم‌های ملی در تمامی‌رده‌های سنی و به نمایندگی از مردم هواخواه و تمام جامعه کشتی ضمن درخواست از رئیس جمهور محترم، جناب آقای دکتر حسن روحانی، در بازگرداندن آموزگار پهلوان‌مان، رسول خادم به آغوش خانواده کشتی، خواسته‌های خود را که همان دغدغه‌های ریاست فدراسیون کشتی ایران است در دو بند اصلی اعلام می‌کنیم:

یک. بازگشت رسول خادم کافی نیست

رئیس جمهور محترم، آقای دکتر روحانی، از شما درخواست داریم خواسته‌های رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی‌ایران را با درک عمیقی از شرایط موجود کل ورزش ایران بررسی کنید و اجازه ندهید از این خواسته‌ها تعبیر اشتباهی بشود. اولین دغدغه مهم ما حمایت همه جانبه مسئولین از قهرمان ملی در میادین بین المللی است. بی شک راهکارهایی وجود دارند که ورزشکار ملی را در مواجهه با محرومیت‌های بین المللی محافظت کنند. این محرومیت‌ها دامان تمام رشته‌های ورزشی را خواهد گرفت. باید چاره‌ای اندیشید برای حل مسئله به جای پاک کردن صورت مسئله.

پیگیری‌های کمیته بین المللی المپیک در اجرای چارچوب‌های اخلاق ورزشی آنقدر جدی است که دیگر دیپلماسی کشتی ایران در برابر تعلیق نشدن ورزش ملی‌مان جواب نخواهد داد. تعلیق کشتی برای ما کشتی گیران یعنی تعلیق سرمایه زندگی‌مان.

از شما درخواست داریم با همفکری نهادهای مختلف و ذیربط هوشمندانه به کمک ورزش کشور بیایید تا بتوانیم در این جاده یکطرفه محرومیت ورزشکاران ایرانی را به حداقل رسانده و به یک تعادل لازم برسیم. بی شک پایه گذاری روابط دیپلماتیک ما را به راهکارهای جدیدتری خواهد رساند.

یکی از پیشنهادات ما در این راستا دیدار و رایزنی جنابعالی با نناد لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی است تا برخی از مشکلات فوری و موجود مرتفع شود.

دو. بخش مهمی‌از مشکلات فدراسیون کشتی ایران مشکلات مالی است. در شان یک قهرمان المپیک و جهان که تمام اعتبار خودش را صرف موفقیت کشتی کرده است نیست که به جای تمرکز بر مناسبات و تعاملات ایران با قدرت‌های کشتی دنیا درگیر رفع هزینه‌های پایه ای فدراسیون شده و دائم نگران این امر باشد که بودجه فدراسیونش به موقع می‌رسد یا خیر. آیا مسئولان می‌دانند هزینه یک سال برگزاری اردو در ابعاد مختلف و هزینه اعزام تیم‌ها چقدر است؟ آیا مسئولان می‌دانند که تیم‌های کشتی ملی ایران گاهی در اعزام‌های خارجی مجبور می‌شوند برای مسافرت بین دو شهر دور در کشور میزبان به جای هواپیما از اتوبوس استفاده کنند؟
جامعه کشتی از رئیس جمهور محترم و وزیر محترم ورزش و جوانان انتظار دارد که کشتی را نیز همانند فوتبال در دستور اولویت‌های کاری خود قرار داده و تمهیداتی اندیشیده شود تا تنها دغدغه فدراسیون کشتی توانمندی فنی کشتی ایران در دنیا باشد و دغدغه‌های مالی آن به حداقل برسد.

جامعه کشتی صادقانه مواضع و خواسته‌های خود را با شما رئیس‌جمهور محترم در میان گذاشت. سلامتی و موفقیت شما را از درگاه خداوند متعال خواستاریم.

خواسته‌های رسول خادم خواسته‌های ماست.

بعد از تمام این اتفاقات مسعود سلطانی‌فر میزبان اعضای فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی‌بود.

در این نشست وزیر ورزش و جوانان با اشاره به دستاوردهای ورزش در ۱۶ ماه مسئولیت خود گفت: همکاری و همدلی بین نمایندگان و مجموعه مدیران و تصمیم گیران ورزش و جوانان کشور، بستر مطلوبی را برای رشد و تعالی ورزش کشور فراهم کرده است و خوشبختانه در سایه این آرامش و تدبیر و تدبر ، توانسته ایم در کنار موفقیت‌های متعدد ورزشی ، شادمانی و رضایت مردم را بدست آوریم.

وی افزود: جامعه ورزشی ما اعتقاد دارد در حال ‏حاضر فضای ورزش کشور فضایی امن است و تعاملات منطقی وجود دارد.‏

سلطانی‌فر وظیفه مسئولان دولت را سنگین خواند و گفت: وظیفه ای بزرگ داریم که باید برای مردم رفاه و اشتغال ایجاد کرده، مسائل بهداشتی ‏و درمانی و آموزشی را حل کرده، زمینه ازدواج جوانان را فراهم آورده و موجبات رضایتمندی مردم را ایجاد کنیم.‏

سلطانی‌فر با اشاره به انتخابات بهنگام و آزاد 20 فدراسیون ورزشی گفت: در حال حاضر تنها یک فدراسیون به دلایلی کاملا مشخص با سرپرستی ‏اداره می‌شود. نابسامانی، گرفتاری، بدهکاری و بی برنامگی از جمله معایب مدیریت سرپرستی در فدراسیون‌ها بود.‏

وی در ادامه خاطر نشان کرد: کمک به برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک که با حضور اکثر اعضای مجمع ‏برگزار شد و به گفته اعضا بی حاشیه ترین انتخابات کمیته پس از انقلاب بوده است، از دیگر اقدامات مثبت به شمار می‌رود. ‏هر موقع بحرانی بین این دو نهاد نبوده رشد ورزش کشور بیشتر بوده که امیدوارم با هماهنگی بیشتر با دکتر صالحی امیری ‏موجبات رشد ورزش کشور را فراهم کنیم.‏

سلطانی‌فر در ادامه این نشست با اشاره به بحث زیرساخت‌های ورزش کشور اذعان داشت: بیش از 650 پروژه ورزشی که پایه‌های آن ‏را دیگران گذاشته بودند، پس از دهه‌ها افتتاح کردیم. همچنین با بررسی و برنامه ریزی دقیق تعداد بالایی از پروژه‌های بزرگ ‏نیمه کاره را شناسایی کردیم که با همکاری شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، در ‏سال آینده به بهره برداری خواهیم رساند.‏

وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: امید دارم که با تلاش بیشتر تا پایان دولت دوازدهم بیش از 70 درصد پروژه‌های نیمه تمام ‏بزرگ را به اتمام برسانیم و زیرساخت‌های رشد ورزش کشور را فراهم کنیم.‏

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به تشکیل ستاد فجر چهلم در وزارت خانه گفت : برای چهلمین فجر انقلاب اسلامی‌ستادی با حضور همه معاونین تشکیل شده است و انشاالله بنا داریم در چهلمین بهار آزادی ،چهل پروژه بزرگ را در سراسر ایران به بهره برداری برسانیم.

وزیر ورزش و جوانان درباره برخی حواشی این روزهای ورزش گفت: در اصول کلی نظام و منافع ملی، نظر مقام معظم رهبری و راهبردهای کشور کاملا روشن است و تمامی‌مدیران و روسای فدراسیون‌های ورزشی بایستی در چارچوب آن حرکت کنند و خوشبختانه این نگاه در نزد تمامی‌تصمیم گیران ورزش کشور وجود دارد.

وزیر ورزش و جوانان درباره استعفای خادم از فدراسیون کشتی که مورد سوال نمایندگان مردم بود گفت: همان طور که من و معاون قهرمانی هم اعلام کرده ایم با این استعفا مخالفت شده است و آقای خادم به عنوان یک قهرمان ملی و مدیری ارزشی خود را معطوف به حفظ ارزش‌های نظام و کشور و کمک به موفقیت این رشته پر طرفدار می‌داند و انشاالله فدراسیون کشتی با حضور رسول خادم راه پر مسئولیت خود را ادامه می‌دهد.

دکتر سلطانی‌فر درباره نظر یکی از نمایندگان مردم در مجلس درباره حضور خانواده‌ها در ورزشگاه گفت: این موضوع خواست مردم ، دولت و مجلس است و خوشبختانه توانسته ایم با حوصله و به دور از جنجال و حاشیه گام‌های خوبی در این مورد برداریم و انشاالله این موضوع در آینده بیش‌تر روشن خواهد شد.

دکتر سلطانی‌فر همچنین در خصوص ساماندهی باشگاه‌های کشور گفت: همه ما در قبال مردم و سرمایه‌های آنها مسئولیت داریم و برای حفظ منافع فوتبال و دفاع از اعتبار فوتبال ایران ، چندین جلسه سنگین با افراد مختلف داشتیم و در حالی که کمتر کسی فکر می‌کرد 4 تیم ما بتوانند مجوز ‏حضور در جام باشگاه‌های آسیا را بگیرند، خوشبختانه این مهم اتفاق افتاد و توانستیم این مجوز‌ها را کسب کنیم.‏

در این میان همزمان با استعفای رسول خادم فدراسیون هشدار داد تا درباره انتخاب جدید سرمربی و ریاست فدراسیون کشتی سریعتر تصمیم گیری شود تا با تعلیق دیگری از طرف فدراسیون جهانی مواجه نشویم. حتی گزینه های جدیدی برای انتخاب این سمت نیز پیشنهاد شد.

در میان این اتفاقات ابراهیم جوادی پیشکسوت کشتی و عضو شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد درباره اتفاقات رخ داده در روزهای اخیر و بعد از استعفای رسول خادم به گفت: «رسول خادم چندین بار با نامه نگاری و جلسه‌های مختلف با مسئولان وزارت ورزش و جوانان خواستار حل موضوع رژیم اشغالگر قدس شد، اما هیچ کس توجهی به آن نکرد. جالب است که این روزها به خادم می‌گویند چرا مسئله مربوط به رژیم اشغالگر قدس و تعیین تکلیف مبارزه با آن‌ها را رسانه ای و علنی کرده است؛ اما نمی‌گویند که وی بارها در چند ماه گذشته این موضوع را به صورت کتبی و جلسه‌های حضوری به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک اعلام کرده است».

دارنده چهار مدال طلای جهان در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: «جواب خواسته‌های خادم چه شد؟ هیچ کس هیچ اهمیتی به این حرف‌ها نداد! و وی در نهایت تصمیم گرفت برای دفاع از حق کشتی این موضوع را علنی کند و به دنبال جنجال نیست. بهتر است برخی دوستان که امروز در منصب مدیر ورزشی هستند و البته ورزشکار نبوده‌اند بدانند که خادم 30 سال است که تعهد و علاقه خود را به این نظام نشان داده است. خیلی بهتر از بعضی دیگر دین خود را به ایران ادا کرده است و بهتر است این افراد با خط دهی به رسانه‌ها دنبال تخریب خادم نباشند. از دکتر سلطانی‌فر می‌خواهم به این مسئله ورود کند و به این افراد اجازه این کارها را ندهد».

جوادی در پایان هم پاسخ مصاحبه یکی از نمایندگان مجلس را داده است: «دست‌هایی نمی‌خواهند بگذارند که کشتی به افتخارآفرینی خود با خادم ادامه دهد و با ترتیب دادن مصاحبه با برخی نمایندگان مجلس که آشنایی با کشتی ندارند، می‌خواهند اهداف خود را دنبال کنند. امیدوارم این دوستان فراموش نکنند تعیین تکلیف کشتی طبق قانون برعهده مجمع است نه وزارت».

در آخرین واکنش‌ها بحث ابقا یا معرفی سرپرست جایگزین رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی جای چالش اصلی این فدراسیون را گرفته است. با وجود اینکه مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان و محمدرضا داورزنی معاون قهرمانی او بارها از حمایت خود از خادم و مخالفت با استعفای او گفته‌اند اما اخبار معرفی سرپرست از سوی وزارت ورزش رد نمی‌شود و افرادی در این میان علاقه خود را به تغییرات نشان داده‌اند.

با اینکه وزارت ورزش اظهار نظرات مختلفی نسبت به ابقا یا برکناری خادم کرده‌اند اما اساسنامه فدراسیون کشتی که مورد تایید وزارت ورزش هم قرار گرفته است ابقا یا برکناری رئیس فدراسیون را منوط به برگزاری مجمع و رای آن قرار داده است به طوریکه وزارت ورزش و جوانان مانند سایر فدراسیون‌ها حق دخالت مستقیم ندارد و تنها مجمع می‌تواند با استعفای رئیس فدراسیون موافقت یا مخالفت کند.

این اساسنامه اردیبهشت سال جاری به تصویب رسیده و با تایید وزارت ورزش به مراجع جهانی فرستاده شده است. با این حال طی روزهای گذشته پای نمایندگان مجلس و سایر چهره‌های سیاسی هم به این موضوع باز شده است و اغلب مواضعی حمایتی داشته‌اند. این موضوع هم می‌تواند تبعات مثبت و هم منفی برای فدراسیون کشتی داشته باشد؛ اما شاید این مساله همان خواسته خادم بوده باشد که سیاسیون را به این چالش دعوت کند.

در نهایت به نظر می‌رسد مساله معرفی سرپرست به جای خادم از سوی وزارت ورزش منتفی باشد و از سویی دیگر همکاری مسئولان سیاسی با مدیران ورزشی این چالش را به مسیر نتیجه‌گیری برسانند.

حالا با گذشت حدود 10 روز از استعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی می‌گذرد. او در آستانه اعزام آزادکاران به مسابقات آسیایی چنین تصمیمی‌گرفت و شوک بزرگی را به جامعه کشتی و کشتی گیرانی که قرار بود در قرقیزستان روی تشک بروند، وارد کرد.

پنجمی‌تیم ملی کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا که در همان مقطع رقم خورد، ناکامی‌بزرگی برای کشتی محسوب می‌شد. از سوی دیگر آزادکاران هم نتوانستند در برخی از اوزان در حد انتظار ظاهر شده و در نهایت قهرمانی آسیا را هم از دست دادند.

در روزهای پایانی سال و در شرایطی که انتظار می‌رود مسئولان فدراسیون کشتی برای سال شلوغ 97 که به گفته خود رسول خادم دارای 8 رویداد بین المللی سنگین برای کشتی ایران است، برنامه ریزی کنند؛ کشتی در بلاتکلیفی محض قرار گرفته و فرصت‌هایی طلایی را از دست می‌دهد.

استعفای رسول خادم و دلایلی که برای آن در 8 روز اخیر از سوی خودش و برخی هم از زبان پیشکسوتان، مسئولان و ورزشکاران بیان شد، به این راحتی حل شدنی به نظر نمی‌آید. رئیس مستعفی فدراسیون دقیقا روی موضوعاتی دست گذاشته که دارای حساسیت بالایی در ایران است و اگر قرار به تغییری در سیاست‌ها باشد؛ زمان بر است و به این زودی کسی نمی‌تواند با اجابت درخواست‌های خادم زمینه را برای بازگشت او مهیا کند.

از موضوعات مالی بگیر تا مساله مبارزه نکردن با نمایندگان اسراییل در میادین بین المللی جزو خواسته‌های خادم در روزهای اخیر بوده که گاها از زبان کشتی گیران و پیشکسوتان مطرح بیان شده است.

جام جهانی، بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی 3 رویداد مهمی‌است که تقریبا در 6 ماه ابتدایی سال آینده برگزار خواهد شد و با این وضع که چرخ کشتی از حرکت ایستاده، آزادکاران و فرنگی کاران نمی‌توانند به اهداف خود در این مسابقه برسند.

رئیس فدراسیون کشتی که چه در زمینه ورزش و چه در زمینه مدیریت کم سابقه نیست؛ خودش خوب می‌داند اگر قرار به حل مشکلات باشد، با قهر کردن و تلفن جواب ندادن این اتفاق رخ نخواهد داد. آنطور که مسئولان وزارت ورزش مدعی شدند در روزهای اخیر رسول خادم حتی تماس‌های آن‌ها را برای برگزاری جلسه مشترک بی جواب گذاشته است.

حالا وزیر ورزش هم در یک دوراهی بزرگ باقی مانده و وظیفه سنگینی هم روی دوش خود احساس می‌کند تا کشتی را در روزهای پایانی سال از بلاتکلیفی خارج کند. از یک سو رسول خادم حاضر به مذاکره هم نیست که وزارت ورزش بتواند او را به بازگشت راضی کند. حتی در روزهای اخیر و بعد از مخالفت رسمی‌با استعفای خادم از سوی وزارت ورزش هم هیچ واکنش مثبتی از سوی رئیس مستعفی فدراسیون کشتی شاهد نبودیم. از سوی دیگر اگر بخواهد تغییراتی در فدراسیون ایجاد کند و قید رسول خادم را بزند؛ با چند مشکل بزرگ روبرو است. اول از همه اینکه جامعه کشتی به شدت پشتیان رسول خادم هستند و از ادامه فعالیت او حمایت می‌کنند. موضوع بعدی هم به مسائل مالی برمی‌گردد که رئیس فعلی فدراسیون در 4 سال اخیر قراردادهایی با اسپانسرهای مالی امضا کرده که اکثر آنها بدون حضور او حاضر به ادامه همکاری و تزریق پول نیستند.

اتفاقات روزهای اخیر البته نشان می‌دهد که اختلافات میان رسول خادم و وزارت ورزش یکی، 2 روزه به وجود نیامده و عمیق تر از آن است که در نگاه اول تصور می‌شد. حالا اطرافیان وزیر و اطرافیان خادم با مصاحبه‌هایی که هر روز لحن آنها تندتر می‌شود، مقابل هم قرار گرفتند و معلوم نیست پایان این داستان به کجا می‌رسد.

قهرمان سابق کشتی آزاد ایران که چه در دوران حضورش روی تشک، چه در زمان مربیگری و چه در زمان مدیریت از محبوبیت بالایی میان مردم برخوردار است، خودش هم می‌داند برای متوقف نکردن چرخ کشتی با قهر کردن و مخفی شدن از سایرین نمی‌توان راه به جایی برد. برای اینکه مشکلات کشتی حل شده و بیش از این به آن سوی مرزها کشیده نشود، اول از همه باید مشکل را داخل کشور حل کرد.

شاید جلسات مشترکی قبلا بین خادم و سلطانی‌فر هم درباره مشکلات فدراسیون کشتی برگزار شده باشد، اما حالا شوک استعفای خادم می‌تواند باعث نرمش وزیر ورزش شود و جامعه کشتی هم بیشتر به خواسته‌های خود برسد. پس منتظر آفتابی شدنتان در روزهای آینده هستیم، آقای خادم!

 

 

گزارشی از حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *