کاهش 213 میلیاردتومانی بودجه 97 شهرداری

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر از کاهش 213 میلیاردتومانی بودجه شهرداری مشهد در سال 97 در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

بودجه 75 هزار میلیارد تومانی سال آینده شهرداری مشهد در حالی هفته گذشته به تصویب رسید که نسبت به سالهای گذشته با تغییر رویکردها و رویه هایی همراه بود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تنگناها و شرایط حاکم بر شهرداری سبب شده تا بودجه سال آینده روندی انقباضی به خود گیرد، اظهارکرد: متاسفانه شهرداری در شرایط استثنائی قرار گرفته است؛ از طرفی عدم تحقق درآمدهای سال جاری بسیار نگران کننده بوده و از طرف دیگر تعهدات مالی به سررسید خود نزدیک می‌شوند.

محمدحسین ودیعی در ادامه افزود: طی 9 ماه نخست سال 96 کمتر از 30 درصد از منابع درآمدی شهرداری محقق شده و این درحالیست که این عدد باید حدود 70 درصد را نشان می‌داد؛ فرصت اندک شورای پنجم از زمان دوره استقرار باعث شد آنطور که شایسته است نتوانیم در فرآیندها وارد شویم و آنها را اصلاح کنیم و از طرفی در تنظیم بودجه با محدودیت هایی مواجه شدیم.

وی به تشریح رویکردهای 3گانه شورای پنجم در بررسی‌ها و پیشنهادات اصلاحی بودجه 97 پرداخت و گفت: در گام نخست سعی شده تا اتکاء شهرداری به درآمدهای ناپایدار کاهش یابد؛ در برخی از کدهای درآمدهای ناپایدار همچون جرائم تخلفات ساختمانی و شهری، درآمد تغییر کاربری و عوارض ساختمانی و … تا 45 درصد کاهش اعمال شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد تامین هزینه های جاری شهر از محل درآمدهای پایدار را بهترین شیوه قابل تنظیم برای اداره شهر عنوان کرد و افزود: در اجرای طرح های عمرانی و پروژه های با عمر مفید چندساله همچون بزرگراه‎‌ها و غیره باید به سمت درآمدهایی حرکت کنیم که بتوان بازپرداخت آنها را به آینده منتقل نمود چرا که حقوق مردم را حفظ می‌کند.

ودیعی با اشاره به اهمیت حفظ حقوق شهروندان و مردم، اظهارکرد: در گذشته شاهد بوده‌ایم که برای تامین منابع مالی پروانه و یا تراکم شناور به فروش رسیده است؛ چنین رویکردی بیانگر تضییع حق آیندگان و مصداق بارز زیرپای گذاشتن حقوق شهروندی است.

وی گفت: تلاش ما در بودجه سال 97 به حداقل رساندن موارد اینچنینی بویژه در حوزه فروش تراکم‌ها، مازاد تراکم و تخلفات ساختمانی است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در ادامه مصاحبه‌ خود به تشریح دومین رویکرد اصلاحی اشاره کرد و گفت: این رویکرد بر پایه «تمرکز بر مدیریت هزینه» قرار گرفته است؛ با توجه به این رویکرد، بخش های هزینه و مصرف را بررسی نموده و آنها را کاهش داده‌ایم.

«کاهش کدهای درآمدی ناپایدار» سومین رویکردی بود که ودیعی در گفتگو خود با خبرنگار ما مطرح کرد و گفت: پیرو بررسی های صورت گرفته منابع درآمدی جدیدی شناسایی و یا افزایش پیدا کرده است؛ براساس اطلاعات اخذ شده برخی از کدهای درآمدی پایدار همچون عوارض بلیط هواپیما، سهم شهرداری از عوارض گمرکی، گذرنامه، سوخت و … از قابلیت افزایش برخوردار هستند.

ودیعی خاطرنشان کرد: بخشی از کاهش منابع کدهای پایدار در کدهای یادشده مجدد اضافه شده است.

وی با بیان اینکه بودجه سال آینده 213 میلیارد تومان کاهش یافته است، اظهارکرد: این کاهش، در اعتبارات هزینه‌ای صورت گرفته‌اند و تعداد تبصره های بودجه نیز کاهش یافته تا عملیاتی کردن آنها تسهیل شود.

خزانه دار شورای شهر مشهد در ادامه گفت: هنگامی که از کاهش 213 میلیارد تومانی بودجه سخن به میان می‌آید به این معناست که از منابع شهر کمتر مصرف می‌شود؛ بویژه در حوزه های مربوط به ساختمان که بخش زیادی از شهروندان با آن سروکار دارند.

ودیعی کاهش منابع مالی را منجر به کاهش وارد آمدن فشار به شهروندان دانست و افزود: این کاهش بودجه بهای ساخت و ساز را کاهش داده و به تبع آن تاثیرات بسیاری را بر تمامی شهروندان خواهد گذاشت.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا روزی همچون کشورهای پیشرفته بتوانیم هزینه های اداره شهر را از محل درآمدهای پایدار یا منابع تامین مالی بلندمدت تامین کنیم تا براساس استفاده آیندگان از طرح های سرمایه‌ای بتوان از محل درآمد سالهای آینده نیز بازپرداخت بدهی‌ها صورت گیرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *