پول را گران نخرید!

بهار و رسیدن سال جدید که نزدیک می‌شود بروز کاسبی‌های جدید متناسب با این ایام به وضوح در شهر قابل مشاهده است. از فروش ماهی قرمز و اقلام سفره هفت سین گرفته تا آجیل عید و حتی اسکناس نو!

سال که تحویل می‌شود چشم همه به دست بزرگتر‌ها است تا اسکناس‌های تا نخورده را از لای قرآن بیرون بیاورند و هدیه شروع سال جدید را به کوچکترها بدهند. عیدی دادن رسم کهنی است که از دیر باز سینه به سینه و نسل به نسل بین ایرانی‌ها چرخیده و امروز این هدیه با اندکی تغییر به شکل اسکناس درآمده و به ما رسیده است و حالا تبدیل به منبع درآمدی برای برخی شده است.

کافی است روزهای پایانی سال به مراکز تجمع دلالان ارز مثل خیابان ارگ بروید تا خرید و فروش اسکناس‌های نو را به چشم ببینید. شاید خریدن 100 هزار تومان پول به قیمت 120 تومان کمی عجیب به نظر برسد اما در این آشفته بازار هرچیزی تقاضا داشته باشد قیمتش بیشتر می‌شود، حتی خود پول!

 

توزیع 500 میلیارد ریال اسکناس نو از 26 تا 28 اسفند

در همین راستا به سراغ ناظر پولی بانک مرکزی در استان خراسان رضوی رفتیم تا از برنامه امسال بانک مرکزی برای توزیع و مقابله با کاهش عرضه اسکناس نو آگاه شویم.

ناظر پولی بانک مرکزی در خراسان رضوی گفت: امسال در استان خراسان رضوی 500 میلیارد ریال انواع اسکناس نو در سه روز کاری 26، 27 و 28 اسفند مورد توزیع عمومی قرار خواهد گرفت که این کار را 32 شعبه و 210 دستگاه خودپرداز بر عهده خواهند داشت و هر نفر تنها قادر به دریافت 50 برگ اسکناس خواهد بود تا افراد بیشتری از این اسکناس‌ها بهره‌مند شوند.

علی ضیایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح امروز» افزود: برای این کار 20 شعبه در در نقاط مختلف شهرستان مشهد و 12 شعبه در شهرستان‌های دیگر در نظر گرفته شده است که این شعب توزیع اسکناس‌های هزارتومانی و دوهزارتومانی را برعهده دارند.

 

توزیع اسکناس در 32 شعبه و 210 خودپرداز

ضیایی‌فر ادامه داد: همچنین برای توزیع اسکناس‌های ده هزار تومانی و ایران چک در مشهد 150دستگاه ATM  در نقاط مختلف شهر و برای توزیع اسکناس‌های ده هزار تومانی برای شهرستان‌های دیگر در چهار حوزه سبزوار و نیشابور، تربت حیدریه و گناباد، تربت جام و قوچان 60 دستگاه ATM در نظر گرفته شده است.

 

نوبت‌های طولانی موجب رونق بازار سیاه است

وی در خصوص برنامه‌های در نظر گرفته شده برای مقابله با بازار سیاه این اسکناس‌ها اظهار کرد: معمولا دلال‌ها مقابل شعبه مرکزی بانک ملی این بازار سیاه را ایجاد می کنند که ما برای مقابله با این کار همین شعبه را به عنوان یکی از مراکز توزیع در نظر گرفتیم تا مردم بجای دلال به بانک مراجعه کنند.

ناظر پولی بانک مرکزی در خراسان رضوی تصریح کرد: البته این اقدامات به طور کامل بازار سیاه را متوقف نمی‌کند چرا که برخی ترجیح می‌دهند بجای ایستادن در نوبت بانک مبلغی بیشتر پرداخت کنند و این چیزی است که دلال می‌خواهد. البته ما هشت شعبه نسبت به پارسال اضافه کرده‌ایم و تعداد آن را از 12 به 20 رسانده‌ایم تا مراجعات به یک شعبه کمتر شود اما به هر حال دلال کار خود را می‌کند چرا که در هر صورت مراجعه شعب زیاد خواهد بود.

 

مردم در صورت مشاهده تخلف با حراست بانک‌ها تماس بگیرند

ضیایی‌فر در خصوص شائبه همکاری کارمندان برخی شعب با دلال‌ها گفت: این موضوع بسیار بعید است چرا که خود بانک‌ها حراست و بازرس دارند و چنین کاری خود بانک را زیر سوال می‌برد. با این حال ما برای پیشگیری و قابلیت پی‌گیری چنین موضوعاتی در استان خزانه را ملزم کرده‌ایم که سریال تمام اسکناس‌ها را استخراج کند تا در صورتی مشاهده چنین مواردی راه رصد و پیگیری برای این موضوع داشته باشیم.

وی افزود: در صورت گزارش مردم می‌توان پیگیری کرد که این پول‌ها مربوط به استان ما بوده یا مثل مواردی که در سال‌های قبل مشاهده شد از استان دیگری به شهر و استان ما آمده است. مردم می‌توانند در صورت بروز هر گونه تخلف با شماره‌های بازرسی هر بانک که روی تابلو اعلانات آن‌ها درج شده تماس بگیرند تا با فرد خاطی بروخورد لازم صورت گیرد.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *