هشدار، قربانی حملات بانکی نشوید

براساس اعلام گزارش موسسات امنیتی، بیشترین حملات سایبری در سال گذشته میلادی معطوف به بخش بانکداری الکترونیک بوده است و در این مدت هکرهای کلاه سیاه همه عزم خود را برای به دست آوردن رمزهای بانکی جزم کرده بودند.

البته این ماجرا سر دراز دارد و بنابر پیش‌بینی‌ها، امسال نیز قربانیان حملات بانکی بیش از گذشته خواهند بود. براساس گفته‌های شرکت‌های امنیت سایبری، در سال 2018 ارزش بازار کلاهبرداری‌های اینترنتی به 40 میلیارد دلار خواهد رسید.

شرکت‌های امنیتی معتقدند که بیشتر قربانیانی که تحت حمله خرابکاران اینترنتی قرار می‌گیرند، به کوچکترین مسایل امنیتی اهمیتی نمی‌دهند و هکرها به راحتی اطلاعات خصوصی آن‌ها را سرقت می‌کنند.

اما برای جلوگیری از افشای اطلاعات خصوصی به ویژه اطلاعات بانکی چه کارهایی باید انجام داد؟

حمید ایزدیار کارشناس بانکداری الکترونیک در پاسخ به این سوال گفت: مهمترین عامل برای جلوگیری از افشای اطلاعات، استفاده از رمزهای عبور پیچیده و چندین کاراکتری است.

ایزدیار اضافه کرد: هکرها اولین کاراکترهایی را که برای هک کاربران امتحان می‌کنند شماره‌های فردی از قبیل شماره شناسنامه است. این موضوع یکی از ساده‌ترین و اصلی‌ترین راه‌هایی است که بارها کارشناسان اهل فن به کاربران توصیه کرده‌اند؛ اما متاسفانه همچنان بسیاری از مردم به آن اهمیتی نمی‌دهند و شاهد آن هستیم که مردم هنوز برای پسورد کارت‌های بانکی شماره شناسنامه و یا تاریخ تولد خود و یا نزدیکان خود را انتخاب می‌کنند.

وی تاکید کرد: بهتر است برای انتخاب رموز از تعداد کاراکترهای زیادی استفاده شود و این موضوع در انتخاب رمز دوم کارت‌های بانکی بیشتر اهمیت دارد.

ایزدیار افزود: توصیه دیگر این است که کاربران حتما رمزهای عبور خود را هر سه ماه یکبار تغییر دهند تا حدس آن برای هکرها سخت‌تر شود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه حتما از نرم افزارهای اصلی برای تراکنش‌های بانکی استفاده شود، اظهار کرد: متاسفانه با گسترش تلفن‌های هوشمند اپلیکیشن‌های بانکی جعلی در اینترنت منتشر شده‌اند که کاربران با استفاده از آن‌ها با دست خودشان اطلاعات خصوصی خود را تقدیم خرابکاران اینترنتی می‌کنند و برای جلوگیری از این کار باید اپلیکیشن‌های بانکی را از  وب سایت بانک‌ها دریافت و نصب کنند و به منابع دیگر رجوع نکنند.

وی ادامه داد: نقش نرم‌افزارهای آنتی ویروس هم روی رایانه و هم تلفن همراه ضرورت دارد و باید به آن توجه ویژه‌ای شود و  کاربران باید همواره بر به‌روزرسانی آن تاکید داشته باشند.

به گفته ایزدیار حملات «فیشینگ» یکی از کاربردی‌ترین حملات هکری است که قربانیان زیادی دارد و کاربران باید برای تراکنش‌های بانکی به آدرس وارد شده در مرورگر خود دقت کنند.

این کارشناس اظهار کرد: هکرها در حملات فیشینگ سایت‌های بانکی جعلی طراحی می‌کنند که آدرس اینترنتی آن‌ها تنها یک کاراکتر با آدرس بانک اصلی تفاوت دارد و به همین دلیل بیشتر کاربران متوجه آن نمی‌شوند و اطلاعات خود را به راحتی در این سایت‌ها وارد کرده و در اختیار هکرها می‌گذارند

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *