بامیه‌های عربی مجوز اتحادیه قنادان را ندارد

همواره شروع تابستان و فصل گرما نگرانی‌ها را نسبت به شیوع بیماری‌های مسمومیتی افزایش می‌دهد و حضور گسترده زائرین حرم اما رضا(ع) در این فصل و نگرانی نسبت به سلامت آن‌ها، اهمیت پرداختن به موضوع کیفیت مواد غذایی تولیدی و توزیعی در سطح شهر و به خصوص اطراف حرم که محل اسکان اکثر زائرین است را روشن‌تر می‌کند؛ در اطراف حرم مطهر، شهر همواره زنده است و زائرین و شهروندان مشهد مقدس در هر ساعتی از شبانه روز به زیارت این مکان مقدس می‌آیند؛ به همین دلیل نیز واحدهای صنفی که در زمینه تولید و توزیع مواد خوراکی فعالیت می‌کنند نقش بسیار پررنگی در تامین نیازهای مردم و به خصوص زائرین دارند؛ به دلیل اهمیت این موضوع سرویس ویژه اتفاقیه سعی کرده است با پیگیری و مصاحبه با مسئولین ذی‌ربط، به دغدغه‌های مردم در زمینه کیفیت مواد خوراکی که در واحدهای صنفی اطراف حرم تهیه و توزیع می‌شوند پاسخ بدهد.

 

کیفیت شیرینی فروشی‌ها تحت نظارت اتحادیه است

نایب رئیس اول اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان مشهد گفت: شیرینی فروشی‌هایی که در سطح شهر مشهد هستند و از اتحادیه پروانه دارند، همگی مورد تایید هستند.

مهدی قربان زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اتفاقیه گفت: از لحاظ کیفیت، مواد خوراکی که در خود شیرینی فروشی‌ها تهیه و توزیع می‌شود تحت نظارت مستقیم اتحادیه است اما مواد خوراکی که در سایر واحدهای صنفی مثل آبمیوه فروشی‌ها توزیع می‌شود مربوط به اتحادیه خود آن‌ها و اداره بهداشت می‌شود که البته گاهی نظارت از سوی ما نیز صورت می‌گیرد و اخطارهای لازم نیز داده می‌شود.

وی ادامه داد: در قانون تصریح شده است که تنها اتحادیه ذی نفع واحد صنفی، می‌تواند آن را پلمپ موقت و یا اعمال قانون کند و به همین دلیل اتحادیه شیرینی فروشان نمی‌تواند به طور مستقیم شیرینی‌های عرضه شده در سایر واحدهای صنفی مانند آبمیوه فروشی‌ها را رصد کند و برخورد لازم را انجام دهد.

 

فروش شیرینی در آبمیوه فروشی‌ها تداخل صنفی محسوب می‌شود و ممنوع است

نایب رئیس اول اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان مشهد افزود: فروش شیرینی در آبمیوه فروشی‌ها تداخل صنفی محسوب می‌شود و ممنوع است و اخطارهای لازم به این واحدهای صنفی داده می‌شود اما برخورد لازم باید از سوی اتحادیه ذی نفع صورت بگیرد و گاهی کار به قدری پیچیده می‌شود که مجبور می‌شویم به کمک دستگاه قضایی وارد مقوله شویم.

وی در تشریح شرایط عرضه مواد خوراکی در اطراف حرم گفت: بامیه‌های عربی که توزیع می‌شود هیچ مجوزی از اتحادیه قنادان ندارد.

 

امیدواریم اداره بهداشت همانند گذشته بیشتر به سمت همکاری با ما بیاید

قربان زاده با بیان این که برخی ناهماهنگی‌ها بین دستگاه‌های نظارتی مشکل اصلی است، افزود: کاری با این حساسیت بالا، نیاز به هماهنگی کامل بین تمامی دستگاه نظارتی را طلب می‌کند و به تنهایی کار انجام نمی‌شود و در راس همه امور اداره بهداشت است که باید پا پیش بگذارد و ورود پیدا کند و همکاری‌های لازم را انجام بدهد و اگر اداره بهداشت ورود پیدا نکند کارها پیش نمی‌رود و امیدواریم اداره بهداشت همانند گذشته بیشتر به سمت همکاری با ما بیاید.

وی ادامه داد: شیرینی فروشی‌هایی که در سطح شهر مشهد فعال هستند و از اتحادیه پروانه دارند، همگی مورد تایید هستند؛ البته تخلفات در حوزه واحدهای صنفی تولید شیرینی بسیار کم شده است و تعداد واحدهای غیرمجازی که به طور مثال در شرایط نامناسب به تهیه شیرینی اقدام می‌کردند تقریبا به صفر رسیده است.

 

نظارت جدی بر واحدهای صنفی عرضه مواد خوراکی در اطراف حرم

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از مراکز توزیع و تولید مواد خوراکی فساد پذیر دوبار در ماه بازدید به عمل می‌آید.

علی حسنی در گفت و گو با خبرنگار اتفاقیه در رابطه با بحث سلامت مواد خوراکی توزیعی در اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: نکته بسیار مهم برای ما این است که مواد غذایی که به مردم عرضه می‌شود دارای یک شناسنامه باشد که مشخص شود این مواد غذایی در کجا تولید می‌شود، چه ویژگی‌هایی دارد و در چه شرایطی باید توزیع شود چرا که مهم‌ترین مسئله برای ما داشتن پروانه ساخت، سیب سلامت و علامت استاندارد برای محصولات است.

وی ادامه داد: مسئله مهم بعدی شرایط عرضه مواد خوراکی است؛ با توجه به بافت سنتی اکثر مغازه‌های عرضه مواد خوراکی در اطراف حرم، روندی پیش بینی و برنامه ریزی شده است تا تمامی محصولات شناسنامه مورد نیاز را داشته باشند تا بحث نظارت بر نحوه عرضه و نگهداری مواد خوراکی راحت تر پیگیری شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص بازدید از مراکز توزیع مواد خوراکی مانند رستوران‌ها، کترینگ‌ها، آبمیوه فروشی‌ها و هتل‌ها افزود: با توجه به اهمیت بررسی نظارت بر مواد خوراکی که سریع فاسد می‌شود، از این مراکز به طور میانگین در هر ماه حداقل دو بار بازدید به عمل می‌آید و اولویت اصلی ما در بحث نظارت، محل‌های توزیع مواد خوراکی فسادپذیر در اطراف حرم است؛ البته نظارت بر نانوایی‌ها، خواروبار فروشی‌ها و سایر مراکز عرضه مواد خوراکی نیز در دستور کار ناظران است.

حسنی در رابطه با نحوه بازدید از این مراکز گفت: بازدیدها بر اساس اولویت بندی‌های هر دوره زمانی و به صورت سرزده و ابتدا بر اساس خود اظهاری واحد صنفی صورت می‌گیرد و در صورت بحرانی بودن شرایط تولید و عرضه، واحد متخلف پلمپ و به مراجع قضایی اطلاع داده می‌‌شود.

 

تنها یخ خوراکی استاندارد و شیر پاستوریزه در آبمیوه فروشی‌ها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال با اقدامات صورت گرفته، در تمامی واحدهای صنفی عرضه و تولید آبمیوه تنها از شیر پاستوریزه استفاده می‌شود و استفاده از یخ قالبی به طور کامل حذف شده و از دستگاه‌های یخ ساز و یا بسته‌های یخ خوراکی استاندارد استفاده می‌شود؛ همچنین با توجه به حساسیت موضوع در رابطه با میوه‌های مصرفی در این واحدها، میوه‌هایی مانند هویج در کارخانه‌ها گندزدایی، شست و شو و بسته بندی می‌شود و به واحد صنفی ارسال می‌شود که از همان محصول نیز به صورت اتفاقی نمونه برداری می‌شود تا حتما از کیفیت لازم برخوردار باشد.

 

گزارشی از حسین خندان‌دل

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *