مشهدی ها در روز درختکاری گل کاشتند

مراسم روز درختکاری در ارتفاعات جنوبی مشهد با حضور پررنگ شهروندان و گروه های حامی محیط زیست، دوستداران طبیعت و مسئولان و مدیران شهری برگزار شد.

شهردار مشهد در این مراسم گفت: شهروندان مشهدی با لبیک به این شعار حضور خوبی در روز درختکاری داشتند و باید این اقدام سیزدهم فروردین به عنوان ‘روز طبیعت' نیز تکرار شود.

قاسم تقی زاده خامسی افزود: درختکاری اقدامی پسندیده و مورد تایید همگان می باشد اما مشکل اصلی نبود همت برای توسعه آن است. اگر هر شهروند در جهان سالی یک درخت بکارد تمام دنیا فضای سبز می‌ شود.
وی بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ درختکاری تاکید و بیان کرد: درختان نقش مهمی در پاکی هوا دارند زیر هر درخت 230 کیلوگرم گاز سمی مونواکسید کربن را جذب و 750 کیلوگرم اکسیژن تولید می‌کند.

 

اهتمام ویژه مدیریت شهری به منظور توسعه فضای سبز شهر مشهد

رییس شورای اسلامی شهر مشهد از اهتمام ویژه شهرداری و شورای اسلامی شهر در دوره پنجم به منظور توسعه فضای سبز شهر مشهد خبر داد.

محمدرضا حیدری در مراسم روز درختکاری بیان کرد: خوشبختانه در هفته درختکاری امسال شهرداری مشهد برنامه‌های مختلفی را برای مشارکت همه اقشار شهروندان در این امر پسندیده عملیاتی کرده است.

وی گفت: درختکاری در آموزه‌های دینی در جایگاه بالایی قرار دارد؛ همچنین در ایران باستان نیز این مهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در گذشته همت بزرگی برای کاشت نهال در مشهد و اطراف این شهر صورت گرفته که امروز شاهد ییلاقات سرسبز در شهر مشهد هستیم.

حیدری ادامه داد: با توجه به این موضوع شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد نیز در این دوره مصمم است تا فضای سبز شهر را توسعه دهد و همچنین تاکید داریم که درختکاری نه تنها در روز درختکاری بلکه در طول سال انجام شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین امیدواریم که این سنت پسندیده درختکاری به یک فرهنگ در خانواده‌ها تبدیل شود.

 

سرانه هر شهروند در استان خراسان رضوی از فضای سبز شهری 2 اصله درخت است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: سرانه هر شهروند در استان خراسان رضوی از فضای سبز شهری 2 اصله درخت است.

علیرضا صحرایی بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده برای تحقق نهضت سبز، مقرر شده تا ظرف 20 سال دو میلیون هکتار به فضای سبز کشور اضافه شود.

وی افزود: در این راستا نهادهایی از جمله شهرداری‌ها، سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی مکلف به توسعه فضای سبز در کشور هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی تصریح کرد: در این راستا شهرداری‌ها در سطح استان 10 هزار هکتار فضای سبز ایجاد کرده‌اند که در حال حاضر سرانه فضای سبز هر شهروند در استان 15 مترمربع است؛ همچنین سرانه درخت هر شهروند در شهرهای استان 2 اصله درخت است.

صحرایی با اشاره به ایجاد 295 هزار هکتار باغات توسط سازمان جهاد کشاورزی در استان، گفت: این مساحت سرانه 500 مترمربعی باغ و 13 درخت برای هر شهروند را به وجود آورده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط منابع طبیعی استان ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار هکتار جنگل، درخت و درختچه توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در استان احداث شده که این مساحت منجر به ایجاد سرانه 1700 مترمربعی فضای سبز و 43 درخت برای هر شهروند شده است.

 

توسعه 13 هزار هکتاری کمربندسبز جنوبی مشهد در صورت رفع تصرفات اراضی

رییس کمیسیون خدمات شهری، سلامت، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی مشهد از توسعه 13 هزار هکتاری کمربندسبز جنوبی مشهد در صورت رفع تصرفات اراضی خبر داد.

محمد حاجیان شهری در این مراسم بیان کرد: امروز اگر بتوانیم خدمت‌گزار بی منتی در بین موجوداتی که خدا خلق کرده نام ببریم بی شک باید از درختان یاد کنیم چرا که به طور متوسط هر درخت 33 سال می‌تواند به مردم و محیط زیست خدمت کند.

وی افزود: درختان در تلطیف هوا، حفاظت از خاک، جلوگیری از سیل‌ها و… اهمیت دارد.

رییس کمیسیون خدمات، سلامت، بهداشت و محیط زیست شهری شورای اسلامی مشهد تصریح کرد: همچنین احداث پروژه‌ای به نام کمربند سبز شهر جدا از آثار زیست محیطی، از گسترش حاشیه شهرها و حاشیه‌نشینی نیز جلوگیری می‌کند.

حاجیان شهری با اشاره به تاکید ویژه مدیریت شهری برای توسعه فضای سبز در سال آینده گفت: با توجه به اهمیت این مهم در بودجه سال 97 شهرداری 27 میلیارد و 500 میلیون تومان برای احداث و نگهداری کمربند سبز جنوبی شهر مشهد اختصاص پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در برنامه دراز مدت در صورت رفع تصرف اراضی کمربند سبز شهر مشهد در بخش جنوبی 13 هزار هکتار افزایش پیدا خواهد کرد.

رییس کمیسیون خدمات، سلامت، بهداشت و محیط زیست شهری شورای اسلامی مشهد همچنین در خصوص نقش دستگاه‌های مختلف در توسعه فضای سبز گفت: طبق ماده 15 و 27 قانون لایحه هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی دستگاه‌های دیگری در کنار شهرداری، شامل منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در توسعه فضای سبز نقش مستقیمی دارند.

حاجیان شهری ادامه داد: براساس این قانون وظیفه تامین نهال به عهده منابع طبیعی، کاشت به عهده شهرداری و تامین منابع آبی به عهده وزارت نیرو قرار گرفته است.

 

توسعه 383 هکتاری فضای سبز شهر مشهد تا پایان سال جاری

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد از توسعه 383 هکتاری فضای سبز شهر مشهد تا پایان سال جاری با احداث 26 بوستان محلی و درختکاری در 230 هکتار در کمربند سبز شهر مشهد خبر داد.

خلیل‌الله کاظمی در مراسم روز درختکاری بیان کرد: هر روز از هفته درختکاری در شهر مشهد با نام‌گذاری مختلفی در 13 منطقه شهر مشهد شاهد برگزاری مراسم درختکاری بودیم.

وی افزود: مراسم درختکاری روز 15 اسفندماه نیز در زمینی به مساحت 230 هکتار امروز برگزار شد که تا پایان سال این عرصه با کاشت درخت به فضای سبز شهری اضافه می‌شود.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: همچنین در حال حاضر 26 بوستان محلی آماده بهره‌برداری است که با افتتاح این بوستان‌ها و فضای درختکاری امروز 383 هکتار به فضای سبز شهر اضافه و سرانه فضای سبز به 15.2 مترمربع خواهد رسید.

وی ادامه داد: با اجرای پروژه‌های مختلف فضای سبز امیدواریم به زودی به سرانه فضای سبز 18 مترمربعی افق طرح دست پیدا کنیم.

کاظمی با بیان اینکه توسعه فضای سبز با نگاه به تامین منابع آبی است، گفت: در این راستا 15 تصفیه‌خانه محلی با مشارکت بخش خصوصی احداث خواهد شد که تا دو تصفیه‌خانه از این تعداد تا اواسط سال آینده با ظرفیت 12.5 میلیون مترمکعب و 4300 مترمکعب به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: دیگر تصفیه‌خانه‌ها نیز به ترتیب سالیانه دو تصفیه‌خانه به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد ادامه داد: با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه‌ها 50 درصد از منابع آبی مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز از فاضلاب تصفیه‌خانه تامین خواهد شد.

کاظمی همچنین با اشاره به ایجاد زمینه برای حضور شهروندان در کمربند سبز جنوبی مشهد گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا سال آینده با کاشت درختان مثمر شامل توت، پسته کوهی، سنجد و… در 10 مجموعه کمربند سبز شهر مشهد، فضا برای حضور شهروندان در این مجموعه ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین قراردادی به منظور تامین 200 هزار درخت کم نیاز به آب برای کاشت در فضای سبز شهر مشهد منعقد شده است.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با تاکید بر افزایش مشارکت شهروندان در توسعه فضای سبز شهر مشهد گفت: در این راستا طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد شهروندانی که اقدام به آبیاری درختان جلوی منازل خود کنند، می‌توانند از تخفیفات در قبوض عمران و نوسازی بهره‌مند شوند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *