فراز و فرودهای یک قهرمان

جواد محجوب جودو کار خراسانی تیم ملی ایران که در چناران متولد شده است یکی از قهرمانان ملی است که برای ایران در مسابقات مختلف افتخار آفرینی کرده است.

یکی از آخرین مدال‌های او مربوط به همین یکی دو روز پیش می‌شود. جایی که رقابت‌های جودو کاپ آزاد مردان اروپا با حضور ۲۹۹ جودوکار از ۴۱ کشور جهان در شهر پراگ جمهوری چک برگزار شد.

جواد محجوب، جودوکار ارزنده چنارانی تیم ملی کشورمان توانست در این مسابقات به نشان طلای وزن به اضافه ۱۰۰ کیلوگرم دست یابد.

محجوب پس از استراحت در دور نخست، حریف اوکراینی را در ۱:۱۹ ثانیه ایپون کرد، سپس در زمان در ۱:۴۱ جودوکار فرانسوی را از پیش رو برداشت و به نیمه نهایی راه یافت. ملی پوش خراسانی جودوی کشورمان در نیمه نهایی لوکاس کارپلاک، قهرمان المپیک ریو و نایب قهرمان گرند اسلم توکیو و قهرمان گرند پری هوهات را در یک دقیقه با یک اوسوتوگاری ایپون کرد و فینالیست شد.

نماینده شایسته جودو خراسان رضوی در شیایی پایانی خود نیز الکساندر واخویاک، دارنده نشان برنز گرند اسلم پاریس در سال ۲۰۱۸ از کشور بلاروس را در کمتر از ۱دقیقه و ۳۰ ثانیه با ضربه فنی ایپون شکست داد و مدال طلا رقابت‌های آزاد اروپا را برای کشورمان به ارمغان آورد.

جواد محجوب، روز جمعه هفته گذشته نیز در دومین مرحله رقابت‌های جودوی گرند اسلم سال ۲۰۱۸ که با حضور ۴۴۶ جودوکار از ۶۵ کشور در شهر دوسلدورف برگزار شد، به میدان رفت که در گام نخست و در قرعه‌ای سخت در برابر «هیروشی هاراساوا» نماینده مطرح ژاپن با ضربه فنی شکست خورد و حذف شد.

وی در سال 92 و در مسابقات قهرمانی آسیا توانست گردن آویز طلا را به گردن بیاویزد. جواد محجوب برای کسب مدال طلا به مصاف “شیم جی هو” از کره جنوبی رفت و توانست با شکست او بر سکوی نخست آسیا بایستد. محجوب در آن مسابقات که دور اول را استراحت داشت، دور دوم “تراوات” از تایلند را ضربه فنی کرد و به نیمه نهایی صعود کرد. محجوب در مرحله نیمه نهایی برابر “توگتاگانوف” از قزاقستان در یک دقیقه و 26 ثانیه حریفش را ضربه کرد و راهی مسابقه پایانی شد. او پس از درخشش در رقابت‌های قهرمانی آسیا توانست به بهترین رده جهانی در تاریخ جودو ایران دست پیدا کند. او در رده بندی که از طرف  فدراسیون جهانی جودو (IJF) هر ماه اعلام می‌شود با 24 پله صعود و کسب 558 امتیاز در مکان سیزدهم قرار گرفت.(محجوب در رده بندی ماه قبل که قبل از مسابقات آسیایی آن سال بود در مکان سی و هفتم قرار داشت). مکان سیزدهمی محجوب بهترین مقامی بود که در طول تاریخ اعلام رده بندی جهانی و تاریخ جودوی ایران یک نماینده ایران به خود اختصاص داده بود.

پس از آن و در مسابقات مسکو بار دیگر جودوکار چنارانی تیم‌ملی خوش درخشید و توانست مدال طلا را از آن خود کند. محجوب در مبارزه فینال با یک امتیاز یوکو رمزالدین سعیداف جودوکار سرشناس ازبکی را شکست داد و قهرمان شد. نماینده ایران برای رسیدن به این مدال طلا، در دور اول استراحت کرد، در دور دوم در یک دقیقه و 55 ثانیه نماینده اوکراین را ضربه فنی کرد و در دور سوم آرسن عمراف را از روسیه را در یک دقیقه 43 ثانیه ضربه فنی کرد. او در مبارزه نیمه‌نهایی هم در دو دقیقه و 46 ثانیه دیمیتری پترس از آلمان را ضربه فنی کرد و فینالیست شد.

اتفاق جالب و بسیار خوبی که در آن زمان برای محجوب و جودوی ایران افتاد این بود که فدراسیون جهانی جودو در پایان مسابقات گرند اسلم مسکو و گرند پریکس اولان‌باتور اقدام به انتشار جدیدترین رده‌بندی برترین‌های جودو جهان نمود که طی آن جواد محجوب، جوان شایسته کشورمان با درخشش در رقابت‌های مسکو، جمع امتیازات خود را به عدد 1058 رساند و تا جایگاه پنجم جدول بالا آمد.

در وزن 100- کیلوگرم، گرول هنک از هلند، ممدوف از آذربایجان، کارپلاک از جمهوری چک و رمزالدین سعیداوف خانه های دوم تا چهارم را بالاتر از نماینده کشورمان ایستاده بودند. تا آن زمان این بهترین مکانی بود که یک جودوکار ایرانی از زمان تشکیل رنکینگ جهانی به خود اختصاص داده بود و این افتخاری بود برای جودو ایران و خراسان. تایگر خابلوف، ماکسیم راکوف، سامئلوویچ، باتاگولا، درویش رامادان، گاسیموف همه از نامدارانی بودند که پائین‌تر از جواد محجوب در این رده بندی قرار گرفته بودند.

از جمله مسابقات دیگری که محجوب شرکت کرد مسابقات آسیایی اینچئون بود که اینبار روی دیگر مسابقات خود را به جواد نشان داد و وی دستش از رسیدن به مدال باز ماند. او وزن 100 – کیلوگرم ایران در مرحله نیمه نهایی بازی‌های آسیایی اینچئون مقابل ماکسیم راکوف از قزاقستان به روی تاتامی رفت و در کمتر از 30 ثانیه ضربه فنی شد. او وقتی نتوانست به فینال راه پیدا کند در گروه شانس مجدد نیز نتوانست حریف کره‌ای خود را شکست دهد و  دستش از مدال برنز این بازی‌ها کوتاه بماند.

او بعد از این اتفاق با عدم شرکت در اردوهای مختلف تیم ملی قید جودو را زده بود و حتی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که قصد دارد لباس‌های خود را به فروش برساند و تصمیم داشت به سمت چوخه برود. دلیل این کار را هم عدم حمایت از سوی مسئولین و عدم درآمد کافی از این رشته ورزشی دانسته بود. او درباره علت غیبت در رقابت‌های انتخابی تیم ملی که در نهایت باعث حذف او از لیست جودوکاران اعزامی به رقابت‌های جهانی شد، اظهار کرد: دلیلی برای آمدن به رقابت انتخابی تیم ملی نداشتم! زندگی خرج دارد و من باید خرج 2 خانوار را بدهم. به همین علت تصمیم گرفتم در همان رشته کشتی با چوخه فعالیت کنم چرا که هفته‌ای 3 میلیون تومان برای من درآمد دارد و ضمن اینکه احترام زیادی به من قائل می‌شوند.

جودوکار وزن 100- کیلوگرم تیم ملی افزود: چند روز دیگر مراسم عروسی‌ام در پیش است و هنوز نتوانسته‌ام وسایل مورد نیاز زندگی‌ام را به دلیل نداشتن پول تامین کنم. پس چرا باید به جودو بیایم که هیچ کس به فکر من نیست و درآمدی هم عایدم نمی‌شود؟ زندگی کردن خرج دارد و حتی اگر شده کارگری می‌کنم تا نیازهایم را برطرف کنم. من در گذشته برای کسب مدال ماشینم را فروختم تا خرج تمریناتم کنم به امید اینکه پس از کسب مدال تا حدی زندگیم تامین شود، اما نه تنها هیچ اهمیتی به مدال من قائل نشدند بلکه وسیله امرار معاش زندگیم را نیز از دست دادم.

اما یک اتفاق ساده باعث شد که او دوباره به تیم ملی برگردد و عازم مسابقات جهانی شود. او پس از ازدواج با روحیه‌ای مضاعف به تمرینات تیم ملی برگشت و بعد از چند ناکامی در مسابقات مختلف بالاخره توانست آن جواد همیشگی باشد و در مسابقات جودوی آزاد اتریش مدال طلا را از آن خود کرد.

او پس از این بازی‌ها در رقابت‌های جودو آزاد اروپا محجوب با مدال طلای اتریش ۱۰۰ امتیاز به اندوخته‌های خود در رنکنیگ اضافه کرد و وضعیت او را برای حضور در جمع ۲۲ نفر برتر بهبود بخشید. اما نکته‌ای که بعد از کسب این مدال طلا در خصوص احیا شدن محجوب عنوان می‌شود شاید کمی اغراق آمیز باشد. جواد محجوب هر زمان که به لحاظ روحی، روانی شرایط خوبی داشته و با تمرینات موثر راهی یک دوره تورنمنت شده نتیجه مطلوب را کسب کرده است. جودوکاری که سال ۲۰۱۳ در رقابت‌های گرند اسلم مسکو و در حضور بهترین‌های جهان مدال طلا را کسب می‌کند بدون شک توانایی کسب هر مدالی در هر تورنمنتی را دارد. محجوب در رقابت‌های اتریش چهار بار به روی تاتامی رفت که در مجموع ۱۳ دقیقه و ۲۳ ثانیه مبارزه کرد. وی در هر چهار مبارزه با ضربه فنی پیروز شده که در نوع خود یک آمار قابل توجه است. همین مسابقات نشان داد اگر برای این جودوکار شرایط تمرینی مناسب در اردوهای مشترک با بهترین‌های جهان فراهم شود می‌تواند برای ایران افتخار آفرینی کند. او با قرار گرفتن در میان 22 نفر ابتدایی، سهمیه حضور در المپیک را بدست بیاورد، اظهار کرد: از اینکه توانستم بازگشت بسیار خوبی به جودو داشته باشم و عملکرد خوبی در این رقابت‌ها از خود نشان بدهم بسیار خوشحالم. او پس از کسب چند مدال در مسابقات مختلف دیگر نتوانست آن فروغ همیشگی را داشته باشد و پس از عدم نتیجه گیری مناسب در المپیک و حذف از گردونه چند رقابت بزرگ که در نقاط مختلف برگزار می‌شد حذف شد تا بازهم ندای جدایی و کنار گذاشتن جودو از سمت وی این بار بلندتر به گوش برسد.

محجوب که از همان اول فراز و فرود زیادی داشت باز هم به روزهای خوبش برگشت و همانطور که گفته شد توانست در آخرین مسابقات برگزار شده در پراگ گردن آویز طلا را از آن خود کرد.

حال باید منتظر نشست و دید آیا این جودوکار خوب می‌تواند روزهای خوب گذشته را برای ایران و خراسان تکرار کند یا روزگار برای او و جودوی ایران جور دیگری رقم خواهد خورد.

 

 

گزارشی از حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *