حفاران قاچاق در محوطه باستانی کوده شهرستان رشتخوار دستگیرشدند

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشتخوار از دستگیری 3 حفار قاچاقچی آثار باستانی در محوطه باستانی کوده (سنگرد خلیل) واقع در روستای کوده و در 105 کیلومتری جنوب غرب رشتخوار خبر داد.

کاظم کامیاب دوشنبه افزود: نیروی انتظامی و یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان رشتخوار چهار حفار قاچاق را همراه با تجهیزات حفاری در محوطه باستانی کوده مشاهده کردند که 3 نفر در حین کاوش دستگیر و یک نفر از حفاران قاچاق متواری شد که پس از صورتجلسه جهت سیر مراحل قضایی تحویل مقامات قضایی شدند.

وی تصریح کرد: فرد فراری این باند حفاران قاچاقی اثار باستانی هم اکنون شناسایی شده و به زودی تحویل مقامات قضایی می شود.

به گفته وی، از این حفاران یک دستگاه وانت پیکان و تعدادی ادوات حفاری از جمله بیل، کلنگ، کپسول هوا، موتور برق و… کشف و ضبط و تحویل مقامات قضایی شده است.

کامیاب افزود: با توجه به سرکشی های مستمر از محوطه های تاریخی شهرستان، در راستای حفاظت از محوطه ها و بناهای تاریخی و جلوگیری از کاوش حفاران قاچاق، از ابتدای سال تاکنون 8 نفر از حفاران قاچاقچی دستگیر شده اند که برای دو نفر از متهمین سه سال حبس تعزیری همراه با جریمه نقدی، صادر شده است و پرونده های دیگر در حال بررسی، صدور و اجرای حکم هستند.

به گفته وی حفاران این باند چهارنفره از اهالی شهر جنگل و از روستاه های خواف و تربت جام می باشند .

وی با اشاره به این اینکه قدمت 5000ساله تپه های کوده، گفت: این تپه ها که در 106 کیلومتری جنوب غرب رشتخوار و حدود 6 کیلومتری غرب جنگل و در اطراف روستای کوده واقع شده اند، شامل 8 تپه می باشند که با توجه به داده های سطحی تپه ها که شامل سفال های چرخ ساز و برخی دست ساز نخودی هستند.

وی تصریح کرد: کوده در زبان محلی به معنای توده های بلندخاک یا هر انباشت دیگری می باشد. سفال های جمع اوری شده از سطح و دامنه های تپه نشانگر استقرارهای متعدد در دوران مختلف تاریخی و پیش از تاریخ می باشد، این محل در سال 1376 توسط اقای رجبعلی لباف مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان خراسان مورد بررسی و شناسایی قرارگرفته است.

به گفته مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رشتخوار این تپه ها با ابعاد 18×14 متر و ارتفاع حدود چهارمتر ازسه جهت در محدوده زمین های کشاورزی و از جهت جنوب غرب نیز به یک جاده خاکی منتهی می شود که می توان سکونت در این تپه ها را مربوط به 5000 سال پیش دانست.

کامیاب اظهار کرد: شهرستان رشتخوار با بیش از 280 اثر تاریخی و تفرجگاه طبیعی دارای 25اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

وی افزود: با توجه به مطالعات، پژوهش ها و بررسی های باستان شناسی آثاری مبنی بر سکونت انسان از اواسط دوره نوسنگی (هزاره ششم و پنجم قبل از میلاد) در این شهرستان به دست آمده است.

وی اظهار کرد: جاذبه های این شهرستان منحصر به آثار تاریخی نمی باشد و با توجه به اینکه رشتخوار از شمال و شرق به ارتفاعات گرمو، سرچل، سربیشه و کوهسنگ محدود است می توان آبشارها، تنگل ها و تفرجگاههای بسیار زیبا و بکری را در این منطقه مشاهده کرد که در فصل بهار با توجه به رودخانه های فصلی، فضای بسیار زیبا و متنوعی را برای گردشگران مهیا می کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *