ایجاد خراسان مرکزی، ضرورتی ندارد

روزهای گذشته زمزمه‌های مربوط به ایجاد خراسان مرکزی را از زبان دو تن از نمایندگان خراسان رضوی  در مجلس شنیدیم و انعکاس دادیم.

یکشنبه هفته پیش نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی خبر داد که پیشنهاد ایجاد خراسان مرکزی از سوی نمایندگان توسط وزیر کشور برای انجام مطالعات به معاون سیاسی وزارت کشور ارجاع شده است.

 

مخالفت‌ها به خاطر ناآگاهی است

بهروز بنیادی با بیان اینکه چندی قبل در گفت‌وگو با نمایندگان استان پیشنهادی مبنی بر ایجاد خراسان مرکزی مطرح شده است،  اظهار کرد: هرچند این تفکر و پیشنهاد برای توسعه منطقه است اما افسوس می‌خورم که عده‌ای بدون اینکه از مزایای ایجاد خراسان مرکزی اطلاعی داشته باشند ندانسته به مخالفت با این طرح به پاخاسته‌اند.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با داشتن چند شهرستان یک استان شده‌اند و در این چند سال تغییرات بسیاری داشته‌اند، اظهار کرد: کسانی که دست به قلم می‌شوند و مطالبی علیه این تصمیم می‌نویسند باید دقت نظر داشته و ابتدا جنبه‌های مثبت آن را در نظر بگیرند و بر محقق شدن این طرح پافشاری کنند.

 

خراسان مرکزی راه توسعه است

بنیادی داشتن استان خراسان مرکزی را برای توسعه ضروری دانست و افزود: برای اینکه بودجه‌ها و شاخص‌های لازم از سطح کشور به شهرستان تعلق بگیرد به این گونه اتفاق‌ها نیاز داریم.

وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم مردم را در این مناطق پایدار نگه داریم باید این اقدامات انجام شود، بیان کرد: غیر از این باشد جمعیت مشهد از ۳.۵ میلیون نفر به ۴.۵ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید نسبت به این طرح دید بازتر و مثبت اندیش داشت، گفت: همیشه در زندگی باید امیدوار باشیم، شاید این طرح به زودی به ثمر نرسد اما در تاریخ ثبت خواهد شد که عده‌ای به دنبال ارتقاء منطقه خود این طرح را مطرح و پیگیری کردند.

وی در پایان با بیان اینکه در خصوص این‌که چه شهرستان‌هایی در قالب خراسان مرکزی ساماندهی شوند و کدام شهرستان مرکز این استان باشد، صحبتی مطرح نشده است، گفت: خراسان مرکزی شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن، تربت‌حیدریه، خواف و برخی دیگر از شهرستان‌های خراسان رضوی را شامل می‌شود.

 

از نظر بودجه‌ای به نفع ماست

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی هم یکی دیگر از موافقان این مساله است و در این باره گفت: از نظر بودجه، تصمیم‌گیری در خصوص ایجاد خراسان مرکزی به نفع ما خواهد بود، چرا که فرصتی است که به عقیده من باید آن را مثبت تلقی کنیم.

محمدحسین بحرینی در خصوص طرح پیشنهادی مبنی بر ایجاد خراسان مرکزی، اظهار کرد: تقسیمات کشوری به مجلس ارتباطی پیدا نمی‌کند و در خصوص آن دولت تصمیم می‌گیرد که یک استان به دو یا سه استان تقسیم شود.

وی با بیان اینکه از نظر کارشناسی به عقیده من پیشنهاد خوبی است، عنوان کرد: به اعتقاد من خراسان رضوی استانی وسیع اما محروم بوده یعنی در حوزه شاخص‌های توسعه‌یافتگی عقب مانده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تجربه قبلی که خراسان بزرگ به سه استان تقسیم شد مورد موفقی بود، خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد یعنی دولت به این جمع بندی برسد که خراسان رضوی تقسیم شود و بخشی از بار این استان به تشکیلات (یک استاندار و فرماندار) دیگری منتقل شود امر و تصمیم خوبی خواهد بود.

بحرینی ادامه داد: به هر حال تصمیم‌گیری با دولت خواهد بود وقتی یک استان را به دو استان تقسیم می‌کنید انرژی مدیران بیشتر می‌شود. همچنین متناسب با این رویداد امکانات بیشتری به وجود می‌آید. در حال حاضر مجموع بودجه سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی بیش از بودجه خراسان بزرگ است.

 

ضرورتی برای ایجاد استان خراسان مرکزی احساس نمی‌شود

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اما با ابن موضوع مخالف است، حمید گرمابی در این باره گفت: با توجه به طرح جدید کشور در رابطه با توزیع بودجه‌ها و امکانات براساس جمعیت، ایجاد استان کمکی نخواهد کرد.

حمید گرمابی در خصوص پیشنهاد نمایندگان برای ایجاد استان خراسان مرکزی افزود: افزایش استان کار راحتی نیست و به تاییدیه مجلس نیاز دارد که با توجه به هزینه‌های قابل توجه این امر بعید به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: افزایش استان نیازمند دو سوم رای مجلس است که احتمال کمی وجود دارد که مجلس چنین رایی بدهد تا استان جدید ایجاد شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر ضرورتی برای ایجاد استان احساس نمی‌شود، عنوان کرد: خراسان بزرگ به سه استان تقسیم شده و مسیرها چندان طولانی نیست که مشکلی ایجاد کند بنابراین ضوررتی برای این کار وجود ندارد.

گرمابی عنوان کرد: با توجه به طرح جدید کشور در رابطه با توزیع بودجه‌ها و امکانات براساس جمعیت، بعید به نظر می‌رسد که ایجاد استان بتواند کمکی کند و تفاوت چندانی ایجاد نخواهد شد.

 

 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *