هر فردی نمی‌تواند در جایگاه وزیر کشاورزی باشد

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: هر فردی نمی‌تواند با این جامعیت، این عرصه وسیع را در کشور که بیش از 30درصد مردم در آن مشغول به کار هستند و دولت نیز در حد اعلا به آن فضا کم‌توجهی می‌کند، سازماندهی کند.

عبدالله حاتمیان درخصوص استیضاح وزیر کشاورزی افزود: استیضاح آقای حجتی با ضرب‌العجل ویژه‌ای ظرف چند روز به چرخش افتاد و بناست این هفته در مجلس مطرح شود.

وی ادامه داد: در این استیضاح 46 محور مطرح است و زمانی که جمع‌بندی شود کمتر از 10 محور می‌شود. نقدهایی چون عدم توانایی در تنظیم محصولات داخلی کشاورزی به علت واردات بی‌رویه و متضرر شدن کشاورزان، عدم توانایی ایجاد بازارهای صادراتی برای محصولات داخلی، عدم توجه به گزارشات سازمان بازرسی در تخلفات مالی در برخی شرکت‌ها و… وارد است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای رئیس جمهور برای دفاع در استیضاح حضور دارند، عنوان کرد: استیضاح رای خواهد آورد. موضوع صفر و صد نیست. جهادکشاورزی در بسیاری از زمینه‌ها شگفت انگیز کار کرده و در بسیاری از زمینه‌ها نیز انتظاراتی که در جامعه بوده برآورده نشده است. این بدین معنی نیست که اگر فردی دیگر به جای آقای حجتی بود می‌توانست بهتر کار کند یا اگر فرد دیگری باشد بهتر از ایشان کار خواهد کرد.

وی تصریح کرد: وجود یک میلیون و 600 هزار تن ذخیره شکر از تولید داخلی در انبارها، خودکفایی در گندم، ارتقا سطح مکانیزاسیوم و تنظیم بازارها علی‌رغم شوک‌های سنگینی که به بازار وارد می‌شود به طور مثال ساماندهی بازار بعد از تلف شدن 26 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار، عملکردهای کم‌نظیری است که در حوزه جهاد کشاورزی اتفاق افتاده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی گفت: جهاد کشاورزی در این پنج سال از گران شدن کود جلوگیری کرده است البته این امکان وجود دارد که تولیدکنندگان کود مشکلاتی داشته باشند، اما سود آن‌ها به حدی بوده که این عدم افزایش را پوشش دهد. کود به نفع کشاورز تغییری نکرده است. در زمان آقای خاتمی تراکتور چهار میلیون تومان بود و در زمان آقای احمدی‌نژاد به 50 میلیون تومان رسید.

حاتمیان افزود: علی‌رغم مشکلاتی که در صندوق بیمه محصولات کشاورزی وجود داشت و هنوز نیز وجود دارد که دولت سهم خود را به صندوق بیمه پرداخت نکرده اما جهاد کشاورزی تلاش کرده تا این چتر محدود را بالای سر کشاورز حفظ کند. جهاد کشاورزی در زمینه‌های مختلف آبیاری، تحت‌فشار است با این حال حدود 80 درصد سطح آبیاری تحت‌فشار کشور را افزایش داده است.

وی با اشاره به اینکه در کنار این موارد مشکلاتی نیز وجود داشته است، تصریح کرد: در یکی از بندهای استیضاح عنوان شده که به مشکلات کشاورزان زلزله‌زده در مناطق زلزله‌زده توجه نشده است. این قضیه چه ارتباطی با آقای حجتی دارد و باید چه کاری انجام دهد؟ اگر کشاورز زلزله زده محصولی داشته که توسط مناطق دیگر خریداری شده است. در برخی از مسائل انتظاراتی وجود داشت که برآورده نشد.

وی ادامه داد: به طور مثال عدم اجرای الگوی کشت و عدم حمایت جدی از کشاورزان با سیاست‌گذاری در نحوه مناسب کشت در کشور که در این زمینه اشکال بسیاری وجود دارد. این انتظار وجود دارد که الگوی کشتی متناسب با سرزمین خشک ایران وجود داشته باشد. الگوی کشت نباید لزوما الگوی کشت کشاورزی باشد.

حاتمیان با بیان اینکه الگوی کلانی در این فضا لازم است که مجموعه دولت باید در این زمینه ورود پیدا کند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ضعف‌های آقای حجتی این است که نیروسازی در دوره ایشان اتفاق نیفتاده که بخشی از آن مربوط به ایشان است.

این عضو کمیسیون کشاورزی با طرح این سوال که آیا برای آقای حجتی جایگزنی وجود دارد که بهتر باشد، عنوان کرد: امروز جایگزینی در حد آقای حجتی وجود ندارد. اطلاع داشتن از کشاورز، سطح زمین و تولید کار هر کسی نیست. هر فردی نمی‌تواند با این جامعیت، این عرصه وسیع را در کشور که بیش از 30درصد مردم در آن مشغول به کار هستند و دولت نیز در حد اعلا به آن فضا کم‌توجهی می‌کند، سازماندهی کند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *