احمدی‌نژاد در نقش «رابین‌هود»

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران مدتی است تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به هر قیمتی دوباره نام خود را برسر زبان ها بیاندازد. از بست نشینی در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در حمایت از یارانش گرفته تا معرکه گیری بر روی پله های دادگاه برای جلب توجه مردم و رسانه ها. او این روزها با صدایی بلند به دستگاه قضا و سیستم اجرایی کشور و دولت حمله می کند و بدون ارائه هیچ سند و مدرکی همه را به فساد متهم می‌کند و خود را به عنوان ناجی ملت ایران معرفی می کند. در جدیدترین این موضع گیری ها، او روز چهارشنبه «دوم اسفند ماه» اقدام به انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به رهبر انقلاب کرده است . وی در این نامه از ضرورت برگزاری فوری انتخابات آزاد ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی ،تغییر رئیس قوه قضائیه و آزادی همه کسانی که به اتهام تبلیغ و تضعیف نظام از گذشته تاکنون در بازداشت به سر می برند، سخن گفته است.

 

دعوت به برگزاری انتخابات زود هنگام

گویا احمینژاد دچار توهم شده است  .دعوت برای برگزاری انتخابات ازاد برای ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی ،وجود نوعی تمایلات اقتدارگرایانه را در رئیس جمهور سابق اشکار می کند .چرا که او به خوبی می داند. شخصی که نامش دوبار از صندوق آرای ریاست جمهوری بیرون آمده است به خوبی می‌داند رهبری انقلاب همواره در تمام این سال ها در کنار انتخاب مردم ایستاده و فشارهایی از قبیل نامه نگاری های این چنینی مانع اراده ایشان در حفظ اصل مردم سالاری نظام نخواهد داشت.

 

چه کسی صحبت از اصلاحات می‌کند؟

اینکه رئیس جمهوری که هشت سال همه امکانات کشور در اختیارش بود، اکنون صحبت از اصلاحات می کند ،حتما و لزوما نارضایتی مردم ناشی از همان هشت سال دوره ریاست جمهوری خودش را هم می داند. هشت سالی که در آن شاخص های اقتصادی رو به افول گذاشت. دارایی های کشور در مسیرهای نامشخص حیف و میل شد. کشور در انزوایی بی‌سابقه در عرصه بین المللی فرورفت و اخلاق و مکارم اخلاقی به دلیل ستیزه جویی های او از جامعه رخت بر بست. احمدی نژاد اگر صلاحیت صحبت کردن از اصلاح را برای خود قائل است، هشت سال حاکمیت خودش را در جمهوری اسلامی مورد نقادی قرار بدهد و بگوید او در ایجاد نارضایتی در کشور چه نقشی داشته است؟ از این شروع کند که چرا خط قرمز حول دوستان مختلفش کشیده بود و اجازه مواجهه قضایی با انان را نمی داد؟ مگر می‌شود هشت سال تمام قدرت اول اجرایی کشور را در اختیار داشت ،اما چهار سال بعد از ان ،به اپوزیسیون تبدیل شد ؟!

 

نگاهی به هشت سال ریاست جمهوری

بیشترین درآمد نفتی تاریخ کشور در هشت سال دوره ریاست جمهوری احمدینژاد ،حاصل شده است و پس از هشت سال ریاست جمهوری وی ،مردم ایران بیش از هر زمان دیگری فقیرتر شده اند ! نوسانات ارزی ساخته هشت سال حکومتگری وی ،دارایی های مردم را بیش از سه برابر کمتر کرد ! قیمت مسکن سر به فلک کشید ،قیمت بعضی خودروها 3 برابر شد ، تورم نه ساعتی ،بلکه دقیقه ای در کشور بالا رفت ؛روز به روز بر تعداد بیکاران کشور افزوده شد ،کشور در معرض تحریم های سنگین  بین المللی قرار گرفت و هزینه شاخ و شانه کشیدن وی برای جامعه بین المللی را مردم پرداخت کردند .

از سوی دیگر بیشترین پرونده های مفاسد اقتصادی، از اختلاس گرفته تا رانت خواری و ویژه خواری ، در هشت سال ریاست جمهوری وی یک رکورد محسوب می شود که اینها همگی جز اجحاف در حق ملت و تضییع حقوق انها معنای دیگری ندارد .

این اجحاف حتی به بعد اقتصادی جامعه هم منحصر و محدود نمیشد . در حوزه سیاسی هم رواج ادبیات کوچه بازاری، ‏توهین و تمسخر و اهانت به بزرگان نظام در کارنامه دولت او ثبت و ضبط شده است و بعید است که خاطره خانه‌نشینی او از اذهان پاک شود.

 

قصد احمدی‌نژاد چیست؟

با استناد به این موارد، بدیهی است که احمدی نژاد هم در حق بسیاری از بزرگان نظام اجحاف و هم حقوق ملت را تضییع ‏کرده است. اما روشی که او در پیش گرفته درست مانند منشش در دوران ریاست جمهوری است؛ یعنی تکذیب بدیهی ترین ‏واقعیات مشهود و عینی.‏

رفتارها و تصمیمات سیاسی او اگرچه همچنان قابل پیش بینی نیست اما اثرگذاری خود را هم از دست داده است تا جایی که ‏دیگر ‏برای بسیاری از ناظران سیاسی، تعجب آور نبود که او ابتدای سال ۹۶، علیرغم توصیه های صریح برای کاندیدا ‏نشدن، ‏ناگهان در انتخابات ثبت نام کند.‏

اینکه قصد وی برای آینده سیاسی اش چیست هنوز مشخص نیست اما آنچه مسلم است اینکه تلاشش برای ساختن یک ‏چهره ‏متفاوت از خود، نمی تواند بدون هدف از قبل تعیین شده ای صورت پذیرد. اگر چه او در انتخابات سال 96 نتوانست از فیلتر شورای نگهبان قانون اساسی عبور و کاندیدا شود اما امیدواری او برای دوباره قدرت گرفتن و انتخابات 1400 دور از ذهن نیست.

ولی او یک واقعیت را در نظر نگرفته است .اینکه چهره ای که از خود،در اذهان جامعه ایران به جا گذاشته را نمی تواند با( نقش بازی کردن ، جنجال افرینی و بدبین کردن مردم نسبت به مسئولین فعلی ) اصلاح کند. او در کنار همه این بی اخلاقی ها سعی در این دارد که خود را ناجی ملت نشان دهد . شاید ادبیات و رفتار ترامپ و به قدرت رسیدن او در آمریکا احمدی نژاد را به این نتیجه رسانده که بازی کردن نقش رابین هود در ایران هم جواب می دهد.

 

 

تحلیلی از علی روغنگران

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *