«سهم درمان کارگر» شفاف می‌شود

بر اساس مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، قرار شده است که سهم درمان کارگران بیمه شده تامین اجتماعی به خزانه واریز شود تا روند تخصیص سهم درمان به کارگران، کاملا شفاف و شیشه‌ای باشد.

بر اساس مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، قرار شده است که سهم درمان کارگران بیمه شده تامین اجتماعی به خزانه واریز شود تا روند تخصیص سهم درمان به کارگران، کاملا شفاف و شیشه‌ای باشد و این سهم در مسیرهایی غیر از حوزه درمان، هزینه نشود. اگرچه این تصمیم با برخی مخالفت‌ها نیز همراه شده است، اما قاطبه مجلس با این تصمیم تاریخ ساز در حوزه سلامت موافق هستند تاکید دارند که این تصمیم می تواند سلامت کارگران بیمه شده را ارتقا ببخشد و امیدوارند این مصوبه در شورای نگهبان هم رای بیاورد و خیال کارگران را از جهت درمان هنگام بیماری‌ها راحت کند.

بارها مسئولان وزارت بهداشت از نحوه هزینه کرد سهم درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی، انتقاد کرده و گلایه کرده اند که سهم درمان کارگران در مسیرهایی غیر از درمان هزینه می شود. روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز بارها تاکید کرده اند که اگر سهم درمان بیمه شده‌ها، واقعا به حوزه درمان اختصاص پیدا می کرد، آنگاه تاخیر طولانی در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و کادر درمان، اتفاق نمی افتاد.

 

مصوبه‌ای برای حمایت از حقوق کارگران

درصورتی که تصمیم اخیر مجلس درباره واریز سهم درمان کارگران به خزانه به تایید شورای نگهبان هم برسد، در آن صورت سهم ۹ بیست و هفتم حق بیمه‌ها از کانال خزانه به درمان بیمه شدگان تخصیص پیدا می کند و در آن صورت، نمایندگان مجلس امیدوارند که این اتفاق بتواند با سرعت بخشیدن به روند پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها، گامی در جهت حمایت از طرح تحول سلامت باشد.

نماینده تربت حیدریه، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی در این باره معتقد است: شاید اگر شبهاتی در نحوه هزینه کرد سهم درمان کارگران توسط سازمان تامین اجتماعی وجود نداشت و اطمینان پیدا می کردیم که این پول صرف درمان آنان می شود، لزومی به جدا کردن سهم نبود، به هر حال سهم درمان کارگران، حقوق آنان است و باید رعایت شود.

سعید باستانی افزود: شبهاتی وجود داشت که آیا واقعا سهم پرداختی کارگران به درمان و حمایت از آنان اختصاص پیدا می‌کند یا صرف مقاصد دیگری می‌شود، اما این جداسازی ابهام‌ها را برطرف می کند.

 

رفتار دوگانه تامین اجتماعی

نماینده کاشمرو بردسکن در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم تاکید دارد: بحث جداسازی سهم درمان کارگران در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح شد، دولت بررسی‌های لازم را انجام داد و مدیران تامین اجتماعی نیز استدلال کردند و برآیند این تفکرات در مجلس به رای گذاشته شد و در نهایت مجلس نیز پیشنهاد کمیسیون تلفیق را تایید کرد.

به گفته بهروز بنیادی مصوبه مجلس در راستای نشاندار کردن سهم درمان کارگران به دلیل مشخص شدن سهم درمان کارگران و بدهی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت است. تامین اجتماعی پرداخت‌های بروز به بیمارستان‌ها و کادر درمان بیمارستان‌های ملکی خود را داشت، اما همین کار را در مورد بیمارستان‌های دولتی انجام نمی داد و این نوع برخورد مورد اعتراض بود که چرا باید تبعیض وجود داشته باشد، این در حالی است که ۸۰ تا ۸۵ درصد بیمه شدگان تامین اجتماعی خدمات درمانی مورد نیاز خود را از بیمارستان‌های دولتی دریافت می کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *