تبدیل اعتمادسوزی در سرمایه‌گذاری به اعتمادسازی

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت های شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اشاره به اینکه رویکرد اعتمادسوزی در حوزه سرمایه‌گذاری به اعتمادسازی تبدیل می‌شود، گفت: رای سرمایه‌گذار خیلی مهم است که وقتی کسب و کاری را آغاز می‌کند با موانع کمتری روبه‌رو شود.

احمد نوروزی با بیان اینکه مشهد توانایی‌های فوق‌العاده‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری داراست، اظهارکرد: این توانایی‌ها عموما در حوزه‌های زیارت، گردشگری، ایجاد مراکز شهری جدید و مجتمع‌های کارگاهی، اوقات فراغت شهروندان و زائران و … قرار دارد.

نوروزی افزود: با این وجود فضای مناسب برای حضور سرمایه‌گذار باید فراهم شود؛ سرمایه‌گذاران معمولا جایی می‌روند که امنیت داشته باشند و برای سرمایه‌گذار خیلی مهم است که وقتی کسب و کاری را آغاز می‌کند با موانع کمتری روبه‌رو شود و مورد اما و اگرهای کمتری قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ما باید این بستر را فراهم و تسهیل کنیم، گفت: پیش از آن باید به این موضوع توجه کنیم که در موضوع سرمایه‌گذاری، اصالت با سرمایه نیست، بلکه اصالت با توسعه شهر و ایجاد اشتغال برای اقشار مختلف جامعه است؛ دغدغه اصلی این است که بتوانیم از توانایی‌های مختلف شهر برای توسعه شهر استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات کارگرانی که سر چهارراه‌ها و میادین برای کار می‌ایستند و شب ناامید به خانه برمی‌گردند را حل کنیم، باید به سرمایه‌گذاری اهمیت بدهیم.

نوروزی افزود: امروز متأسفانه وضعیت اشتغال در مشهد بسیار نامناسب است و عده زیادی از صبح تا شب به دنبال کار می‌گردند و در آخر هم نمی‌توانند کار پیدا کنند؛ این آسیب جدی برای شهر ما است و تبعات اجتماعی امنیتی و اخلاقی فراوانی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه من همیشه این شعار را گفته‌ام که توسعه مشهدالرضا جز با مشارکت نمی‌شود و مشارکت هم در گرو رضایت‌مندی مردم است، افزود: مشکل عمده سر راه جذب سرمایه‌گذار در مشهد، اعتمادسازی است؛ متأسفانه در سال‌های گذشته در مشهد اعتمادسوزی شده‌است و فرصت‌های بزرگی را از بین برده‌اند.

عضو شورای شهر مشهد گفت: برای اینکه بتوانیم بستر رشد دوباره سرمایه‌گذاری را در شهر فراهم کنیم، باید ابتدا مسائل و مشکلات همین سرمایه‌گذاران موجود را حل کنیم و در غیر این صورت نباید انتظار داشته باشیم که دیگر سرمایه‌گذاران هم اعتماد کنند و بیایند در این شهر سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: در گام بعدی باید سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت نیازهای شهر هدایت کنیم و از سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی که بیش از نیاز در آن سرمایه‌گذاری شده‌است، پرهیز کنیم؛ به عنوان مثال در مرکز شهر دیگر مجتمع‌های تجاری لازم نداریم. زیرا امروز در این مناطق به قدر کفایت مجتمع تجاری داریم.

نوروزی خاطرنشان کرد: در مناطق توسعه‌ای مشهد همچون الهیه و برخی مناطق دیگر چنین مراکز مختلفی برای گذران اوقات فراغت، ایجاد مجتمع‌های کارگاهی و تولیدی و … این نیاز وجود دارد پس بنابراین این نکته خیلی مهم است که بتوانیم سرمایه‌گذاری را به سمت نیازهای موجود هدایت کنیم.

وی با اشاره به فعالیت های اخیر معاونت اقتصادی شهرداری در این‌باره گفت: بر این اساس برنامه‌ای برای ایجاد مشوق‌های ممکن برای سرمایه‌‌گذاری در این زمینه‌ها در دست تهیه است اما بستر ایجاد این اعتمادسازی چیست؟ در واقع می‌توان گفت هم بسترهای اجتماعی و فرهنگی و هم بسترهای قانونی نیاز دارد ولی پیش از همه پایبند بودن به همان اصول اولیه‌ای که یک مسلمان باید به‌آن پایبند باشد، یعنی پایبندی به تعهدات و قراردادهای خود و رعایت حقوق دیگران کافی است.

نوروزی خاطرنشان کرد: کسی که بتواند شغل ایجاد کند باید در جامعه از احترام برخوردار باشد و ارزش آن بیش از کسی باشد که خیرات می‌کند، چون سرمایه‌گذار یک درآمد جاری همراه با سرافرازی و آبرومندی را برای افراد فراهم می‌کند در حالی‌که خیرات با اینکه ارزشمند هستند و مهم است که برای اقشار خاصی صرف شود، ولی بالاخره محدودیت‌های زیادی دارد.

وی افزود: وقتی یک مجتمع بزرگی ساخته می‌شود و تعدادی نیرو استخدام می‌کند، معنایش این است که حقوقی بابت کار به افراد و خانواده‌های آن‌ها می‌دهد و آن‌ها با افتخار و آبرومندی این پول رامی‌گیرند و سربلندند، ولی کسی که از دیگران و به عنوان نیازمند کمک می‌گیرد شخصیتش زیرسؤال می‌رود؛ بنابراین بستر اجتماعی سرمایه‌گذاری در جامعه باید فراهم شود و سرمایه‌گذار باید مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *