دولت سخت‌گیری‌های حوزه کار و کارگر را کاهش دهد

یک تولید‌کننده پوشاک در مشهد گفت: دولت بهتر است در کنار این طرح کمک به پرداخت حق بیمه را نیز به عنوان تسهیلات قرار دهد تا از سخت‌گیری‌ها در حوزه کار و کارگر کاسته شود.

جواد حسین‌پور درباره طرح اختصاص 18 هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق برای بخش صنعت که سال آینده دولت این تسهیلات را برای ایجاد یک میلیون شغل در کشور ارایه خواهد کرد، اظهار کرد: اگر این طرح اجرایی شود، کمک زیادی به رونق صنعت خواهد کرد. با این حال تولیدکنندگان پوشاک طی 25 سال گذشته غیر از تسهیلاتی که از بانک‌های خصوصی با نرخ 24 درصد دریافت کرده‌ اند، تسهیلات دیگری دریافت نکرده اند.

وی ادامه داد: اما داستان تولید در صنعت پوشاک غم‌انگیزتر است؛ تولیدکننده نیازمند وام نیست بلکه نیازمند حمایت است. حمایت دولت می‌تواند در جهت کمک به تولیدکننده برای حفظ نیروی کار خود باشد تا از تعداد آن کاسته نشود. همچنین دولت نباید مالیات واحدهای صنعتی یا تولیدی را افزایش دهد و بهتر است درصدی از آن کاهش پیدا کند.

این تولید‌کننده پوشاک با بیان اینکه درحال حاضر کارفرمایان در پرداخت بیمه نیروی کار خود به مشکل برخورده اند، تصریح کرد: در گذشته، بیمه تامین اجتماعی امتیازی مناسب برای کارفرما داشت اما دولت این امتیاز را حذف کرد. حذف کمک دولت برای پرداخت بیمه کارفرما باعث کاهش نیرو در اکثر واحدهای صنعتی و تولیدی شده است. به عنوان مثال این مساله در حدود  10 واحد تولیدی پوشاک در مشهد اتفاق افتاد زمانی که تعداد نیروهای این واحدها از 50 نفر به 10 تا 12 نفر تقلیل یافت. این تسهیلات اگر شامل بوروکراسی اداری و یا نرخ بهره 18 درصد بانکی باشد، نمی‌تواند تاثیر بسزای در صنعت ما داشته باشد.

حسین‌پور با اشاره به اینکه اگر این تسهیلات 18 هزار میلیارد تومانی به موقع اعطا شود، می‌تواند به صنعت کمک شایانی می‌کند، عنوان کرد: سازمان صنعت‌، معدن و تجارت به دنبال ایجاد کارخانه در حوزه پوشاک است‌ در صورتی که ما در این حوزه واحدهایی داریم که برندسازی خود را انجام داده‌اند و بازار فروش دارند اما مشتری ندارند. بنابراین باید به این مشکل رسیدگی شود چون ما نیازمند واحدهای تولیدی جدید در این بخش نیستیم.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: به عنوان مثال اگر واحدی بدهی معوقه‌ای به بانک داشته باشد، بهتر است بانک اصل پول را دریافت نماید ولی سود نامتعارف و جرایم خود را دریافت نکند؛ در نتیجه این واحد می‌تواند به کار خود ادامه دهد. ما صنایع بسیاری داریم که به دلیل بدهی معوقه بانکی تعطیل شده‌اند. اگر دولت بدهی این واحدها را تقسیط و درصد پایین تری از سود را دریافت کند، حمایت بهتری از واحدهای تولیدی داشته است.

حسین‌پور با اشاره به اینکه دولت باید به کارفرما اعتماد کند، تصریح کرد: اگر دولت به کارفرما اعتماد کند، اشتغال‌زایی خودبه‌خود ایجاد می‌شود. این تسهیلات باید به واحدهایی اعطا شود که می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند ولی به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه هستند، فعالیت کمتری دارند. دولت همچنین بهتر است در کنار این طرح کمک به پرداخت حق بیمه را نیز به عنوان تسهیلات قرار دهد تا از سخت‌گیری‌ها در حوزه کار و کارگر کاسته شود.

وی ادامه داد: یک کارگر ساده با حقوق 930 هزار تومان، حدود 2 میلیون تومان برای تولیدکننده هزینه دارد؛ این هزینه ها شامل عیدی، پاداش، حق اولاد، بیمه و… است. زمانی که کارگر از کارفرما شکایت کرده و اداره کار نیز از کارگر حمایت می‌کند، کارفرما ترجیح می‌دهد که نیروی کار جذب نکند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *