ایجاد کمیته مشترک بین شورا، شهرداری و میراث فرهنگی

در نشست مشترک شورای شهر مشهد با سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد شد کمیته مشترک بین شورا، شهرداری و میراث فرهنگی ایجاد شود.

محمد رضا حیدری در جلسه مشترک با مدیر کل و معاونان سازمان میراث فرهنگی در حضور جمعی از اعضای شورای شهر ضمن تشکر از میراث فرهنگی به منظور برگزاری این نشست گفت: تعریف مدل همکاری فی مابین منتج به حصول نتیجه خواهد شد، فرصتی مغتنم و تاریخی برای مشهد فراهم شده که شورا و شهرداری به دنبال کمک و همراهی با میراث فرهنگی هستند.

وی از همکاری با میراث فرهنگی به عنوان برنامه و رویکرد اساسی شورا و شهرداری یاد کرد و افزود: امروزه شهرها در جذب گردشگر با یکدیگر رقابت می کنند و با ظرفیت سازی سعی در افزایش میزان جذب گردشگر دارند.

عدم توازن بین جاذبه های گردشگری در مشهد محور دیگر سخنان رئیس شورای شهر بود.

وی با بیان اینکه مراکز جذاب تجاری در شهر اشباع شده است گفت: باید به فکر حوزه های جدید جذب گردشگر در داخل و خارج مشهد باشیم.

حیدری ادامه داد: تعریف بسته های منسجم در قالب منظومه ای از مکانهای تاریخی استان موجب میشود که مشهد در گردشگری حرف اول را بزند.

به پیشنهاد رئیس شورای شهر مقرر شد کمیته مشترکی بین شورا، شهرداری و میراث فرهنگی تشکیل شود، وظایف این کمیته جمع بندی و اولویت دهی به مباحث مشترک، برنامه های تدوین شده، مطالعات و اسناد بالا دستی با هدف جلوگیری از فعالیت هاو مطالعات تکراری است.

وی نبود بسته های سرمایه گذاری آماده برای بهره برداری سرمایه گذاران را به عنوان یک ضعف معرفی کرد و افزود: سرمایه گذار هست اما بسته سرمایه گذاری آماده نداریم، لذا تکلیف سرمایه گذاری بر روی موضوعات و مبالغ سرمایه گذاری و … روشن نیست، از همین روز لازم است کمیته مشترک بر روی این خلاء به طور جدی کار کند.

رئیس شورای شهر مشهد شیوه جذب سرمایه گذار در شهرداری مشهد را متفاوت با میراث فرهنگی و بسیار متنوع دانست و افزود: تا زمانی که میراث بودجه عمرانی نداشته باشد نمی تواند پروژه ای را اجرا کند این در حالی است که شهرداری صدها راه برای جذب سرمایه گذار دارد و می تواند از طرق تهاتر ، مشارکت و … ظرفیت های زیادی را در این حوزه ایجاد کند.

وی بودجه اقتصادی شهرداری را 5 هزار میلیارد از جنس درآمد و هزینه معرفی کرد و آن را زمینه ساز انواع سرمایه گذاری دانست و افزود : در شیوه های کاری متنوع شهرداری فرصت و امکان انواع مشارکت و قراردادها فراهم است و سرعت کار نیز افزایش می یابد .

وی در پایان ضمن تاکید بر انجام کارهای ماندگار و اساسی و نتیجه بخش خاطر نشان کرد: شورا و شهرداری آمادگی خود را مبنی بر مشارکت دربرنامه ها ی مناسبتی و رویدادهای فرهنگی که به رشد و توسعه حوزه گردشگری کمک می کند ،اعلام می کند .

 

لزوم همراه سازی نهادهای دست اندر کار در راه توسعه گردشگری

حمید رضا موحدی زاده، نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این نشست ضمن ابراز امیدواری نسبت به برونداد عملیاتی و یا آغاز کاری ارزشمند در حوزه گردشگری در این جلسه گفت: ایجاد درک و تفاهم مشترک پیش نیاز کارهای اجرایی است که از دل آن ایده، طرح، برنامه و در نهایت عظم اجرایی خارج خواهد شد.

وی خواستار اجرای طرح های بیشتر با محوریت بازآفرینی شهر مشهد شد و افزود: مشهد از هویت متنوعی بهره مند است، هویت مذهبی که شهر امام رضا(ع) است، هویت تاریخی که به دوره پیش و پس از اسلام تقسیم بندی می شود و نماد آن فردوسی است که خود مهمترین عامل در جذب گردشگر است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اظهارکرد: پایتخت معنوی ایران هویت ملی شهر مشهد است که متاسفانه از این برند استفاده مطلوبی نکرده ایم و پایتخت فرهنگی جهان اسلام هویت بین المللی مشهد است که فرصتی است تا کارشناسان با بحث پیرامون فصول مشترک، اقدامات عملیاتی در توسعه گردشگری را اولویت بندی کنند.

وی تشکیل کمیسیون توسعه و عمران طوس را نشانی از اراده شورای پنجم در رونق صنعت گردشگری دانست و افزود: با بهره مندی از ظرفیت سازمان میراث فرهنگی می توان کارهای ارزشمندی را انجام داد.

وی تاکید کرد: بایستی سایر نهادهای دست اندر کار را در راه توسعه گردشگری مشهد با خود همراه کنیم تا در رسیدن به اهداف و تحقق آنها نگاه تک بعدی ایجاد نشود.

در ادامه علیرضا شهریاری عضو هیات ریسه شورای شهر افزود: در طول 38 سال گذشته در خصوص گردشگری حرف زیاد زده شده و امروز باید عمل کنیم، اقتصاد بیشتر کشورهای دنیا بر پایه صنعت گردشگری استوار است.

وی با بیان اینکه در ایران هر کس ساز خود را می نوازد، اظهارکرد: با افزایش 2 روز ماندگاری زائر در مشهد کمک زیادی به اقتصاد مردم مشهد کرده ایم و مدیریت زمان در اجرای پروژه ها می تواند در رسیدن به نتایج مطلوب تاثیر گذار باشد.

 

لزوم پرداختن به اکوتوریسم و توریسم انسانی

رمضانعلی فیضی رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورا به عنوان سخنران بعدی، گردشگری مشهد را تحت شعاع توریسم زیارتی دانست و افزود: لزوم پرداختن به اکوتوریسم و توریسم انسانی کاملا احساس می شود.

وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی بایستی در مبادی ورودی شهر ظرفیت های متفاوت گردشگری مشهد را به زائران و گردشگران معرفی کند.

 

کار عملیاتی را در حیطه توسعه گردشگری آغاز کنیم

سپس احمد نوروزی رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: زمان محدود است، لذا پیش از ایجاد تغییرات در دولت و شورا بهتر است کار عملیاتی را در حیطه توسعه گردشگری آغاز کنیم.

وی خاطر نشان کرد: با پذیرفتن قواعد بازی وارد فاز اجرایی شویم، علی رغم مشکلات مالی شهرداری اما هنوز فرصت های خوبی در گردشگری پیش رو داریم که باید رویکرد اقتصادی داشته باشد.

وی تصریح کرد: در برنامه های توسعه گردشگری باید بین هزینه ها و درآمدها پیوند ایجاد کنیم.

 

تغییر مکرر در مدیریت عامل بی ثباتی میراث فرهنگی

بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا تغییر مکرر در مدیریت میراث فرهنگی را به عامل بی ثباتی مرتبط و آن را آسیبی جدی برای استان دانست و افزود: ورود به زیر ساخت ها و بنا نهادن موزه های جدید زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد، در این فاصله زمانی که مردم منتظر احساس تغییرات هستند شاید نشود کارهایی باحجم عظیم را انجام داد.

وی ادامه داد: در حوزه های نرم افزاری میراث و شهرداری می توانند با هم همکاری داشته باشند.

گندمی تصریح کرد: من به عنوان یک شهروند مشهدی اطلاعی از 17 موزه یاد شده در مشهد ندارم و این حاکی از ضعف در اطلاع رسانی است

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا افزود: گردشگری در مقابل زیارت نیست، گردشگری به ماندگاری زیارت و اثر بخشی آن کمک می کند.

 

حفظ میراث شهرمان هدف مشترک همه ماست

شهناز رمارم عضو هیات رئیسه شورای شهر نیز در ادامه گفت: حفظ میراث شهرمان هدف مشترک همه ماست، بسیاری از مجموعه داران شهر با سرمایه شخصی سعی در حفظ میراث ارزشمند این سرزمین از به یغما رفتن داشتند ، و این موفقیت با همکاری وهمراهی سازمان ها حاصل خواهد.

وی با ابراز تاسف از نبود بافت تاریخی مربوط به 200 سال قبل در شهر افزود: سازمان های مرتبط در اتاق فکر بایستی رویکرد های خود را همسو سازند و شورا به عنوان تسهیل گر و شهرداری به عنوان مجری درحفظ هویت شهر ایفای نقش کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *