هیچ روحانی باانصافی نمی‌تواند خود را از نظام اسلامی جدا بداند

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان گفت: هر فردی در عالم روحانیت اگر انصاف و خرد را میزان قرار دهد، نمی‌تواند خود را از نظام اسلامی جدا کند. نظام اسلامی امکان عظیمی در اختیار داعیان الی‌الله و مبلغان اسلام قرار داده است.

حجت الاسلام و المسلمین اکبر فرجام در گردهمایی ائمه جمعه و جماعت اهل‌سنت شهرستان خواف که به مناسبت دهه مبارک فجر از سوی دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت خراسان‌رضوی در سالن شهید مدرس این شهرستان برگزار شد، افزود: حضور علما دین و جامعه روحانیت در جامعه دارای پیامدها و ثمراتی است که امروز شاهد آن هستیم و برای حوزویان، فضای حال و عرصه جدیدی در فعالیت‌ها به وجود آورده و همچنین امت ما از یک عزت و اقتدار جهانی برخوردار شده است‌ و این نعمت را قدر دانست که شما را آزاد و رها کرد، چراکه در مقطعی لباس روحانیت و مجالس دینی در این کشور ممنوع بود.

 

فرصت‌های پیش روی روحانیت

وی با بیان اینکه در دوره پهلوی اگرچه این مسائل به ظاهر ممنوع نبود اما سخن گفتن از آیات و قرآن ممنوع بود،‌ اجازه حضور در جلسات تفسیر را نمی‌دادند، حدیث گفتن برای مردم پیامد و مشکلاتی را به همراه داشت، افزود: برای امروز روحانیت سه فرصت وجود دارد و تهدیدهایی که در مجموعه ما باید این تهدیدها را بشناسیم و نیز برای مقابله با آن‌ها آماده باشیم.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان عنوان کرد: امروز نظام و حکومت، پشتیبان اندیشه دینی، ترویج و تبلیغ آموزه‌های دینی است و همچنین این نظام در موضوعات مختلف مانند عرصه پژوهش، عرصه تبلیغ، محافل و مجالس قرآنی تشویق و ترغیب می‌کند و تعمیق باورهای دینی از تاکیدات سران این نظام است و در راس آن مقام معظم رهبری قرار دارند که این موضوع یک فرصت برای روحانیت و علمای دین محسوب می‌شود.

وی در خصوص دومین فرصت روحانیت، تصریح کرد: اگر آموزه‌های دینی به مردم منتقل شود به این عرصه‌ها و فضاهایی که به وجود آمده اقبال دارند، مساجد ما امروز پر رونق است و غیر از مساجد اگر ما سخنی جذاب و متناسب با فضای امروز مانند دانشگاه داشته باشیم نسل جوان ما هم علاقه‌مند می‌شود که برای روحانیت امروز به وجود آمده است.

فرجام خاطرنشان کرد: سومین فرصت برای روحانیت، امکانات ارتباطی است اگرچه خسارت و گرفتاری‌هایی هم دارد اما چرا به عنوان یک فرصت و درخدمت ترویج دین و آموزه‌های دینی از آن استفاده نکنیم، چه شده این پیام‌ها از ناحیه دیگران تاثیرگذار است اما از ناحیه علما و روحانیون این اثر بخشی را ندارد.

 

حوزه در مسیر تحول باشد

فرجام افزود: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای فرمودند «باید همواره در حوزه، مسیر تحول را دنبال کنید چون توقف و ایستایی یعنی مرگ». یک چشمه کم آب اگر همواره در حال جوشش است آبی زلال و گوارا دارد و در مقابل یک استخر بزرگ و یا برکه آبی بزرگ را در نظر بگیرید اگر ایستا باشد و جریان نداشته باشد بعد از مدتی رنگ و مزه آن تغییر می‌کند و علمای دین در حوزه‌های علمیه باید شیوه‌های جدید در تبلیغ کتب و نیز روش‌های جدید را ایجاد کنند و این وظایف برای علما، مسئولیت بزرگی را در انقلاب اسلامی ایجاد کرده است.

 

روحانیت نیاز به تدبیر، برنامه و انگیزه‌ دارد 

وی با بیان اینکه علما مسئولیتی در قبال خود و همچنین مسئولیتی در قبال مردم دارند، تصریح کرد: مسئولیتی که در قبال خودمان داریم در ابتدا، توسعه در تفکر و جهانی اندیشیدن روحانیت است، عده‌ای از افراد در قالب روحانی کاروان را دفن کردند اما فراتر از این با همه تبلیغاتی که علیه اسلام شد البته قبل از این جریان افراطی تکویری داعش متاسفانه علی‌رغم همه تبلیغاتی که علیه اسلام شد روز به روز گرایش به اسلام و قرآن در دنیا افزون شد و متاسفانه آخرین حربه استکبار موثر واقع شد و این حرکت‌های افراطی و خشن داعش از این اقبال متاسفانه کاست.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان تصریح کرد: امروز روحانیت ما باید فکرش را فکر جهانی و با نگاه تمدن‌سازی قرار دهد و روحانیت ما نیاز به سه اصل تدبیر، برنامه و انگیزه‌ دارد. انگیزه برای اینکه در خود پویایی ایجاد کند، تدبیر به خاطر اینکه برنامه‌ریزی درست انجام دهد و این بیان پیامبر(ص) است که نیاز به تدبیر، برنامه و انگیزه داریم.

 

دشمن همیشه هوشیار است

فرجام با روایتی از امیر المومنین علی (ع)، خاطر نشان کرد: «اگر شما خوابتان ببرد دشمن که خوابش نمی‌برد آن دیده‌بانی که در سنگر دیده‌بانی می‌کند باید مردم، امت و مسلمان‌ها را از خطر آگاه کند، علمای دین است» و سنگر دیده‌بانی در اختیار شما است و دشمن هوشیار است، روحانیت امروز هم خوب می‌شناسد و می‌داند که تک ستاره نیستند و آسمان پرستاره امت اسلامی پر از ستاره‌‌های درخشان عالمان دینی است و برای اینکه به اهدافش برسد عناصر افراطی تفرقه‌افکن فتنه‌گر را در جامعه اسلامی پررنگ می‌کند.

وی اضافه کرد: این وظایفی است که ما در قبال خودمان به عنوان طلبه و عالم دینی بر عهده داریم و در قبال مردم وظیفه‌ای که داریم این است که باید با مردم صادق باشیم و آن‌ها را مورد احترام قرار دهیم و البته تا جایی که ممکن است تلاش کنیم تا مشکلات‌شان را در عرصه‌های مختلف برطرف کنیم.

 

در خواف 192 مسجد اهل سنت داریم

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان افزود: ما محاسبه کردیم و طبق سرشماری که انجام شد در منطقه خواف 192 مسجد اهل سنت وجود دارد و خوشبختانه 195 امام جماعت حضور دارند و براساس سرانه‌ای که محاسبه شد به ازای هر 486 نفر یک امام جماعت وجود دارد.

وی اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد که 192 مسجد وجود دارد که نزدیک به 500 نفر از عالمان دینی هستند و با این تفاسیر نظام و پشتوانه دینی امکانات و اختیار این تعداد را به دست ما دادند و اگر جوان ما به نماز بی‌توجه است فردای قیامت از چه کسی سوال خواهد شد و دینداری این افراد به عهده شما خواهد بود.
800مسجد اهل سنت در خراسان رضوی

فرجام خاطرنشان کرد: خوشبختانه این منطقه، مسجد بدون امام جماعت ندارد و نکته‌ای که در ارتباط با مدارس علمیه باید  متذکر شد این است که ما در 16 مدرسه علمیه خراسان رضوی که اهل سنت دارند حدود 800 طلبه و 224 استاد حضور دارد و سرانه استاد به دانشجو در دانشگاه‌ها بین 20 تا 40 است و سرانه استاد به طلبه در مدارس علمیه یک به سه است و در مجموع ما در خراسان رضوی بیش از 800 مسجد اهل سنت داریم و خوشحالیم ائمه جماعات به نسبت مساجد بیشتر هستند و باید گفت که مسئولیت ائمه جماعت در این زمینه سنگین خواهد بود.

 

مدیر حوزه علمیه احناف خواف:

هرکجا افراط باشد، اسلام ضرر می‌کند

در ادامه این مراسم مدیر حوزه علمیه احناف شهرستان خواف گفت: در هرکجا که افراط و تفریط وجود داشته ، امت اسلامی ضرر کرده است و می‌توان گفت در واقع همه متضرر می‌شویم و بنابراین باید از آن بر حذر باشیم.

مولانا حبیب الرحمن مطهری افزود: اگر علما نسبت به وظیفه خود کوتاهی کنند در آخرت چگونه باید جواب خدا را بدهند، بر همین اساس، عالم باید در مرحله اول خود اهل تقوا، اخلاص، مطالعه، آگاه به مسائل زمان باشند و از افراط و تفریط بر حذر باشد و میانه‌روی را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: برگزاری این نوع مراسم‌ها، مراسم انس، وحدت و برادری است و هرکسی که در این راه قدم بردارد محبوب خدا است. در حدیث قدسی خداوند می‌فرماید: «کسانی که برای من و در راه من یکدیگر را دوست بدارند و باهم محبت و دوستی کنند، محبت آن‌ها برای من زیاد شده است. همچنین کسانی که بذل و بخشش می‌کنند در راه من و برای من بذل و بخشش می‌کنند و محبت آن‌ها هم برای من نازل شده است.»

 

وظیفه علما سنگین است

مدیر حوزه علمیه احناف خواف عنوان کرد: بنابراین باید یقین داشته باشیم که این گونه مجالس برای ایجاد محبت، عطوفت و ایجاد الفت برگزار می‌شود و خداوند این مجالس را هم دوست دارد و محبت ما برای خدا طبق این حدیث قدسی نازل شده است.

مطهری با بیان اینکه آنچه که حائز اهمیت بوده، این است که وظیفه اهل علم و علما در این میان سنگین است، تصریح کرد: همان طور که علما در نزد خداوند دارای فضیلت مقام و منزلت رفیع و بلند هستند، به همین اندازه نیز مسئولیت‌های علما نیز سنگین‌تر است.

وی با بیان اینکه وظیفه علما سنگین است و از وظایف آن‌ها این است که نخست خود عامل، اهل تقوا، دین و دیانت باشد، عنوان کرد: با جنگ نرمی که ایجاد شده و استکبار جهانی می‌خواهد جوانان، دین و اسلام و… را از ما بگیرد، در این میان اگر بی‌توجهی صورت گیرد، به وظایف خود که امر به معروف و نهی از منکر است عمل نشده و همه متعلقات خود را از دست خواهیم داد.

مدیر حوزه علمیه احناف شهرستان خواف عنوان کرد: طبق گفته یکی از عالمان علم، در خصوص مقایسه علمای صدر اسلام و علمای حال حاضر عنوان که می‌کرد برخی علمای معاصر به وظایف خود عمل نمی‌کنند و عامل نیستند اما در زمان سابق کسی که عالم علم بود با علم خود بغض به دنیا داشت، تارک دنیا بود، حریص، ریاکار نبود اما امروز برخی علما با علم خود طالب دنیا شدند و حب دنیا را دارند و به دنبال آن هستند، به وظایف دینی و فرایض مربوطه بی توجه هستند و همّ و غم آن‌ها دنیا شده است.

وی اضافه کرد: در گذشته کسی که عالم بود به وسیله علم ظاهر و باطن خود را می‌ساخت و مزین به زینت تقوا بودد و بر همین اساس ظاهر و باطن درستی داشت، اما امروزه می‌بینیم با همین علم خود فساد ظاهر و باطن خود را فراهم می‌کنند و به وسیله علم دنیا و آخرت خود را خراب می‌کنند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *