میزی برای گفت و گوی کارگران و دولت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: میز گفت‌وگوی کارگری برای نخستین بار در کشور به ابتکار استان خراسان رضوی راه‌اندازی شد و نمایندگان تشکل‌های کارگری واسط جامعه کارگری با دولت و متولی طرح مشکلات و مسائل کارگران در میز گفت‌وگوی کارگری استان هستند.

سید جواد حسینی روز دوشنبه در مراسم تکریم و معرفی مدیرکل اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را وزارتخانه‌ای تلفیقی و پهن‌پیکر به لحاظ موضوعی است، افزود: این وزارتخانه از ترکیب دو وزارتخانه تعاون و کار و چندین سازمان مهم ازجمله تأمین اجتماعی، فنی وحرفه ای و بهزیستی تشکیل‌شده است و هماهنگی بین بخشی در قالب شورای هماهنگی استان‌ها انجام می‌گیرد که استان خراسان رضوی موفق به کسب رتبه برتر کشور در این حوزه شده است.

7 هزار تعاونی با 3 میلیون و 500 هزار عضو در خراسان رضوی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی روحیه همگرایی، تعامل و انسجام‌بخشی را از ویژگی‌های بارز مهندس احمدی مدیرکل سابق دانست و اظهار کرد: در استان خراسان رضوی 7 هزار تعاونی با 3 میلیون و 500 هزار عضو و ظرفیت اشتغال 110 هزار نفر وجود دارد و استان از حیث رشد و توسعه کمی تعاونی‌ها رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

حسینی افزود: کسب رتبه اول ایجاد اشتغال زنان در مرکز بازپروری معتادین متجاهر ماده 16 و کسب رتبه برتر در تعاونی‌های مرزنشینان که منجر به مهاجرت معکوس بیش از 3 هزار نفر به مناطق روستایی مرزی شده است نیز از دستاوردهای استان در بخش تعاون می‌باشد.

معاون استاندار تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی استان را بیش از 177 هزار واحد دانست و اظهار کرد: نزدیک به یک‌میلیون و 200 هزار کارگر در استان وجود دارد که 49 درصد این کارگران در بخش توزیعی، 18 درصد در بخش تولیدی و 34 درصد در بخش خدماتی مشغول به کار هستند.

وی افزود: 6 درصد واحدهای صنعتی کشور در استان خراسان رضوی واقع‌شده است که از این حیث استان رتبه 4 کشور را دارد.

خراسان رضوی رتبه سوم اشتغال‌زایی و چهارم سرمایه‌گذاری کشور

حسینی تصریح کرد:7 درصد اشتغال ایجاد کشور متعلق به استان است و از این لحاظ استان رتبه سوم کشور را دارد. همچنین 4 درصد سرمایه‌گذاری کشور مربوط به خراسان رضوی است که از این حیث نیز استان رتبه 5 را در کشور دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی مسئله اصلی کشور را اشتغال و تولید دانست و اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی 8 درصدی برای کشور هدف‌گذاری شده است که این رشد برای استان 8.7 درصد هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: همچنین رشد 3.5 درصدی اشتغال سالانه در برنامه ششم برای کشور هدف‌گذاری شده است که این رقم برای استان 4.56 درصد است و باید سالانه 87 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شود.

حسینی با بیان اینکه استان از حیث نمایندگان کارگری رتبه اول کشور را دارد اظهار کرد: هزار و 100 تشکل کارگری در استان فعال هستند که از حیث تعداد رتبه دوم کشور متعلق به استان است و این تشکل‌ها قوی‌ترین بازوان اشتغال و انتقال‌دهنده مسائل و مشکلات جامعه کارگری به دولت و دستگاه‌های اجرایی هستند.

وی با بیان این که بر اساس اصول قانون اساسی حمایت از کارگران و تشکل‌های کارگری وظیفه دولت است، ابراز کرد: میز گفت‌وگوی کارگری برای نخستین بار در کشور به ابتکار استان خراسان رضوی راه‌اندازی شد و نمایندگان تشکل‌های کارگری واسط جامعه کارگری با دولت و متولی طرح مشکلات و مسائل کارگران در میز گفت‌وگوی کارگری استان هستند.
نگاه دولت تدبیر و امید به کارگران نگاهی اصیل است

معاون استاندار با اشاره به اهمیت توانمندسازی کارگران اظهار کرد: 10 هزار و 322 نفر ساعت آموزش مبتنی بر توانمندسازی برای تشکل‌های کارگری استان برگزار شده است. برگزاری دوره‌ای ایمنی کار در استان 381 درصد رشد داشته که موجب کاهش 48 درصدی خطرات جانی و مالی شده است.

حسینی نگاه دولت تدبیر و امید به کارگران را نگاهی اصیل دانست و افزود: افزایش حقوق کارگران در این دولت همواره بالای نرخ تورم بوده است، هرچند معتقدیم باید به این قشر بیشتر از این توجه شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ادامه گفت: توسعه مراکز کاریابی با کاریابی برای بیش از 17 هزار نفر، توسعه مشاغل خانگی، توسعه مراکز مشاوره‌ای کارآفرینی و تشکیل شورای هماهنگی بانک‌ها و استفاده حداکثری از ظرفیت آن‌ها از دیگر دستاوردهای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است.

وی افزود: تشکیل تعاونی توسعه و عمران شهرستان‌ها، تشکیل تعاونی توسعه روستایی و راه‌اندازی سامانه‌های مختلف الکترونیکی از دیگر دستاوردهای این اداره کل است.

حسینی استان خراسان رضوی را از استان‌های پیشرو درزمینه‌ی سرمایه‌گذاری خارجی در استان دانست و افزود: در 9 ماهه سال 96 میزان سرمایه‌گذاری خارجی در استان 3.5 برابر افزایش داشته است.

حسینی گفت: در برنامه ششم توسعه، رشد اقتصادی 8.7 درصدی برای استان هدف‌گذاری شده است که 35 درصد این رشد باید از طریق بهره‌وری محقق گردد و کارگران و جامعه کارگری نقش مهمی در ارتقای بهره‌وری دارند.
برنامه ملی فقرزدایی و کاهش نابرابری اولویت وزارت کار

در ادامه این مراسم معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعاونی‌های خانوادگی که گاه برای گرفتن تسهیلات ایجاد می‌شد امروز جوابگو نیست لذا به دنبال این نوع تعاونی‌ها نیستیم.

نصرالله بازوند افزود: واگذاری بنگاه‌های وابسته به صندوق‌ها به بخش خصوصی از جمله برنامه‌هایی است که وزارت تعاون دنبال می‌کند و بنگاه‌های دیگری که واگذار نشوند نباید زیانده بلکه باید پیشرو باشند.

معاون وزیر تعاون برنامه ملی فقرزدایی و کاهش نابرابری، اشتغال فراگیر با تاکید بر مناطق محروم و روستایی و برنامه جامع حمایت با تاکید بر کاهش آسیب‌های اجتماعی را از دیگر برنامه‌هایی برشمرد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: توانمندسازی، مهارت افزایی و توسعه منابع انسانی، ارتقای امنیت شغلی و صیانت از سرمایه‌های انسانی و منابع مادی جامعه کار و تولید با همکاری شرکای اجتماعی، پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی و تبدیل بنگاه‌های اقتصادی وابسته صندوق‌ها به پیشران اقتصاد ملی از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است.

بازوند گفت: افزایش تعداد فرصت‌های شغلی و افزایش پوشش اعضای تعاونی‌های کشور موارد دیگر برنامه‌های اجرایی مورد نظر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. توسعه فرهنگی و اجتماعی نیروی کار هم دیگر برنامه این وزارتخانه می‌باشد زیرا یکی از مشکلات جامعه امروز نداشتن مهارت است.

 

83 هزار و 130 نفر دفترچه اولی در استان خراسان رضوی

مدیرکل سابق سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: در حالی که تعداد تعاونی‌های ثبت شده کشور تا پایان آذر گذشته 12 درصد کاهش داشت همین آمار در این استان برابر با پارسال و حدود 310 تعاونی بود.

محمود احمدی افزود: ظرف شش ماه نخست امسال 83 هزار و 130 نفر دفترچه تامین اجتماعی را در خراسان رضوی برای بار نخست دریافت کردند که نشانگر اقدامات انجام شده در حوزه کار این استان است.

مدیر جدید اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در بخش دیگر این مراسم گفت: حفظ و توسعه پایدار اشتغال، امنیت اقتصادی و شغلی کارگران، ایجاد توافق و سازش بین کارگر و کارفرما، اعتقاد عمیق به سه جانبه‌گرایی و توسعه کمی و کیفی تشکل‌ها از برنامه‌هایی است که در دوره مدیریت خود در نظر دارم.

محمد سنجری افزود: تمام تلاش خود را در راستای اجرای برنامه‌های دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بکار می‌گیرم و همواره افتخار می‌کنم که  بجای کسی بر این مسند می‌نشینم که روزی حکم استخدام من را در این سازمان امضا کرد.

شایان‌ذکر است در این مراسم از زحمات محمود احمدی مدیرکل سابق اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان که به ‌افتخار بازنشستگی نائل شد تقدیر به عمل آمد و محمد سنجری به‌عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.
 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *