طغیان جنون‌آمیز ثانیه‌ها

در پوستر تازه‌ترین نمایشگاه گروهی عکس هنرجویان حمیدرضا گیلانی فر، نام 29 هنرجوی عکاسی به چشم می‌خورد. محل برگزاری نمایشگاه، نگارخانه فردوسی جهاد دانشگاهی مشهد است؛ جایی که در هر ماه میزبان نمایشگاه‌های مختلف هنری است. در غروب شنبه این هفته، نمایشگاه گروهی عکس «آنات» در نگارخانه فردوسی گشایش شد و من در اولین شب نمایشگاه، به محل برگزاری آن رفتم.

جمعیت بسیار زیادی برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند. در ورودی نمایشگاه یادداشتی از دکتر علی شریعتی به چشم می‌خورد: «آنات، طغیان جنون آمیز ثانیه‌ها، که گاه ساعت‌های بسیارش، همچون گذر برق در آسمان خیال می‌گذرد و گاه یک ثانیه‌اش، به طول ساعتی و شب و روز و سالی قد می‌کشد، و می‌ایستد و می‌ماند و هر کاری می‌کنی نمی‌رود.».

53 قاب عکس رنگی و سیاه و سفید آویخته به دیوارهای نگارخانه گاه توجه و تحسین بازدیدکنندگان را برمی‌انگیزند و گاه به تفکر و انتقاد وا می‌دارند.

شهناز رمارم، از جمله بازدیدکنندگان نمایشگاه در شب اول آن است که در طی بازدید خود قاب‌ عکس‌ها را با دقت می‌بیند، روایت هنرجویان را از ثبت آثارشان گوش داده و با آن‌ها درباره تجربه‌های شخصی‌شان گفت‌وگو می‌کند. رمارم، ضمن تاکید بر اهمیت حمایت از هنر عکاسی شهری در هر چه بهتر نشان دادن فضای شهری، در رابطه با نمایشگاه عکس «آنات» و سطح کیفی نمایشگاه‌های عکاسی سطح شهر می‌گوید: روز گذشته ما برای بازدید از نمایشگاه عکس «چین زیبا» به نگارخانه گلستانه رفتیم. از آنجایی که زبان هنر، یک زبان مشترک بین‌المللی است، به لحاظ نگاه انسانی تفاوتی در آثار عکاسان چینی‌ و عکاسان ما وجود ندارد؛ بلکه تفاوت اصلی آثار در محتوای آن‌ها است. نمایشگاه «آنات» را آثار هنرجویانی دیدم که از نظر تجربه کاری، جوان اما در عمق نگاه خود پخته هستند و آنچه را که از استاد خود آموخته‌اند همراه با نوآوری تلفیق کردند و کارهایی ویژه ثبت کرده‌اند.

این عضو شورای شهر، در رابطه با اقدامات اخیر شورای شهر در رابطه با تسهیل شرایط برای گرفتن مجوز عکاسی در فضای شهری تصریح کرد: مدتی پیش جناب شهردار گفتند که برگ‌های پارک‌ها را جمع نکنید تا از فضای شهر عکاسی شود و عکاسان و مردم، کارهایشان را برای ما بفرستند تا در قالب مسابقه‌ عکس منتخبی از این آثار انتخاب شوند، اما از آنجایی که عکاسی در فضاهای سبز و پارک‌ها با محدودیت بسیاری مواجه است، با همت احسان اصولی و جناب شهردار، درِ بوستان‌ها و فضاهای سبز به روی عکاسان باز شد زیرا یکی از تاثیرگذارترین هنرهایی که می‌تواند زشتی‌ها و زیبایی‌های شهر، و غم ها و شادی‌های آن را به نمایش بگذارد هنر عکاسی است.

وی افزود: سیاست گذاران شهری باید قوانین سخت را بردارند، سدها را بشکنند و پشت درهای بسته برای هنرمندان تصمیم نگیرند تا بتوانند دیوار بین مردم و خودشان را بردارند و بین خود و مردم اعتمادسازی کنند، و وظیفه هنرمندان در این شرایط این است که آنقدر از مطالبات خود بگویند، حرف خود را تکرار کنند و بر آن اصرار بورزند تا این گفته‌ها به ایده تبدیل شوند، ایده‌ها منجر به تغییر نگرش شوند، و این نگرش ها، رویکردها و رفتارهای جدید را بسازند.

ثمره کبیریان از هنرجویان حاضر در این نمایشگاه است. با او در رابطه با تجربه حضور در نمایشگاه گفت‌و‌گو کردم که در ادامه می‌خوانید.

 

 

  • از دلیل انتخاب نام «آنات» برای نمایشگاه بگویید.

متنی که از دکتر علی شریعتی خواندید باور عمیقی از تمامی ما هنرجویان در رابطه با نگاه ما به هنر عکاسی است. «آنات» اسم پیشنهادی من برای نمایشگاه بود و از آنجایی استاد گیلانی‌فر علاقه خاصی به استاد شریعتی دارند این نام را برای نمایشگاه انتخاب کردیم.

 

  • موضوع و محوریت اصلی سوژه‌های عکاسی هنرجویان چیست؟

این نمایشگاه دو محوریت دارد؛ بخش موضوعی آن در رابطه با «سایه و انعکاس» است که قاب‌های بسیاری با این سوژه به نمایش گذاشته شده‌اند و بخش دیگر آن، آزاد است که در آن قاب‌هایی انتخاب شده‌اند که درباره سایه و انعکاس نیستند اما با توجه به سطح کیفی‌شان از سوی داوران نمایشگاه انتخاب شدند.

 

  • آیا به لحاظ محتوا برای عکس‌ها، فیلتر یا محدودیتی داشتید؟

خیر. فیلتری برای ثبت و همچنین انتخاب عکس‌ها وجود نداشت. هیئت داوران نمایشگاه آثار را انتخاب کردند و از آنجایی که این نمایشگاه آثار هنرجویان است تاکید استاد گیلانی فر در این بود که داورها نیز جوان باشند تا نگاه هنرجویان را درک کنند.  در مرحله داوری، استاد حمیدرضا گیلانی فر، به همراه کامران رحمتیان، عارف جلایری، شهریار ذاکری و یکی از هنرجویان کلاس به عنوان نماینده علمی 53 قاب را برای نمایشگاه گزینش کردند و عکس‌ها به صورت خام به کامران رحمتیان داده شد تا ایشان ادیت عکس ها را انجام بدهند.

 

  • کمی از تجربه شخصی خود به عنوان یک هنرجو در عکاسی بگویید.

عکاسی در فضای شهری، محدودیت‌های خاصی دارد و هنرجویان اگر به درستی راهنمایی نشوند نمی‌توانند در مسیر درست قدم بردارند. اگر در حضور هر استاد دیگری می‌رفتم تاثیر مثبت امروز را در کشف عمق نگاه خود به عکاسی حس نمی‌کردم و از آنجایی که استاد گیلانی‌فر دیگر دوره آموزشی برگزار نخواهند کرد این باعث افتخار من است که در آخرین دوره کلاس ایشان حضور داشتم و در کنار سایر هنرجویان از تجربیاتشان بسیار آموختم. بدون شک راه دشوار و پرکاری در پیش است و ما باید راه بزرگان و اساتید حرفه و هنر خود را ادامه بدهیم.

***

گفتنی است نمایشگاه گروهی عکس «آنات» تا پایان هفته در محل نمایشگاه دایر است.

 

 

گزارشی از هدیه ریحانی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *