راه‌اندازی 4 سامانه برای تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری در کشور و استان

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی از راه اندازی 4 سامانه الکترونیکی در مرکز پایش ملی کسب و کار برای بهبود فرایندهای سرمایه گذاری در کشور و استان خبر داد.

شکوه میرشاهی با اشاره به اهداف ایجاد سامانه‌های مرتبط با سرمایه گذاری افزود: هدف از ایجاد این سامانه‌ها، تقویت هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای صدور یک مجوز، پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی، پایش عملکرد دستگاه‌های اجرایی، تولید گزارش‌های ادواری، ارتباط مستقیم با متقاضیان مجوزها از طریق مرکز تماس فوریت‌های کسب و کار، مدیریت دریافت و پاسخ‌دهی به شکایات، شفاف سازی اطلاعات مرتبط با مجوز‌ها و قوانی و مقررات مرتبط با آن است.

وی افزود: در همین راستا پس از اجرای پایلوت سامانه دادور در 3 استان کشور، راه‌اندازی آن در همه استان‌های کشور آغاز شده است که در مرحله اول تمام دستگاه‌های اجرایی مکلفند نسبت به معرفی نمایندگان خود برای عضویت در این سامانه اقدام نمایند.

میرشاهی با بیان اینکه شکایات ثبت شده در این سامانه با مسئولیت استاندار توسط دستگاه‌های ذی‌ربط بایستی مورد پیگیری قرار گیرد، خاطرنشان کرد: امیدواریم با راه‌اندازی کامل این طرح متقاضیان بتوانند ضمن ثبت نام در سامانه سام، نسبت به پیگیری شکایات و مشکلات خود در این حوزه از طریق سامانه دادور اقدام نمایند که انتظار می‌رود بهبود چشمگیری در روند اخذ مجوزات و به تبع آن بهبود فضای کسب و کار استان باشیم.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه 25 طرح مصوب در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ 575 میلیارد در 10 ماهه اول سال جاری در استان صادر شده است، اظهار کرد: با این حجم جذب سرمایه گذاری، 46 درصد از تعهد استان محقق شده و امیدواریم تا پایان سال شاهد افزایش و تحقق صددرصدی آن باشیم. استان ما در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در 6 ماهه نخست سال جاری در بین استان‌های کشور را کسب کرده و در خرداد ماه سال 96، بر اساس ابلاغ سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، خراسان رضوی به جذب 1050 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی متعهد شد.

میرشاهی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران خارجی در استان تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های معدن، انرژی‌های تجدیدپذیر و گردشگری دارند، خاطرنشان کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، فرش ماشینی، زیورآلات و طلا، چاپ و بسته بندی و ساخت و مونتاژ بردهای الکترونیکی، هتل و گردشگری و از کشورهای افغانستان، عربستان، چین و آلمان بوده است.

وی ادامه داد: البته ما در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی تجدیدپذیر به نتیجه مناسبی نرسیدیم. علت این امر نیز آن بود که ما مشکلاتی نظیر نبود زیرساخت‌های مناسبی برای گرفتن برق تجدیدپذیر و نبود زمین مناسب را داشتیم. البته این امکان نیز وجود دارد که سرمایه‌گذاران خارجی شرایط دیگری را مدنظر داشتند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عمده در حوزه فضای کسب و کار کشور مساله استعلامات و اخذ مجوزهاست، گفت: صدور مجوزهای کسب و کار در کشور به کندی انجام می‌شود. همچنین رتبه بین‌المللی ایران نسبت به سایر کشورها در ایجاد محیط کسب و کار، رتبه مناسبی نیست.

بنابراین دولت توسط وزارت اقتصاد و دارایی برای بهبود این امر، یک مرکزی در معاونت امور اقتصادی و دارایی به نام مرکز ملی پایش کسب و کار ایجاد کرد که این مرکز در راستای اصلاح فرایند اخذ استعلامات و شفاف سازی فرایندهای شروع کسب و کار در حوزه اخذ مجوزات را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان این که در مرکز پایش ملی کسب و کار 4 سامانه ملی در این حوزه در حال راه‌اندازی است، تصریح کرد: سامانه‌های اطلاع رسانی مجوزهای کشور(سام)، سامانه الکترونیکی دریافت شکایات، انعکاس و پیگیری رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار(دادور)، مرکز تماس فوریت‌های کسب و کار و پایگاه اطلاعات مجوزها و استعلامات کشور است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی ادامه داد: سند آمایش استان حاکی از آن است که سرمایه گذاری در حوزه گردشگری بر سایر حوزه‌ها ارجحیت دارد؛ یعنی یکی از نقاط قوت سرمایه گذاری در استان، سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است. در همین راستا باید مقادیر زیادی از منابع انسانی و مالی خود را صرف این گونه درآمد ملی، یعنی گردشگری کرد که تاثیر زیادی در رشد اقتصادی استان دارد.

میرشاهی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به استعدادهای معدنی که در حوزه صنعت، معدن و صنایع پایین دست استان موجود است، سرمایه گذاری در این زمینه نیز در اولویت بعدی قرار می‌گیرد. اولویت سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی نیز به دلیل محدودیت‌های منابع آبی استان پس از حوزه‌های مذکور است.

وی با بیان اینکه علاوه بر شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری گامی نخست در یک سری از فعالیت‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری است، عنوان کرد: محیط سرمایه گذاری در کشور ما آن طور که باید و شاید مهیا نیست. به عنوان مثال هر چند که نزدیک به 34 میلیارد دلار فاینانس خارجی با کشورهای اتریش، چین، کره و… در سال جاری منعقد شده و این مساله موید تمایل سایر کشورها به سرمایه گذاری در ایران است اما باید اذعان کردکه محیط سرمایه‌گذاری در ایران از عواملی که موجب ایجاد ناامنی در آن شده اند، رنج می‌برد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه برخی از مشکلات در محیط سرمایه‌گذاری ریشه در فرهنگ و ساختار سیاسی کشور دارد، تصریح کرد: برخی دیگر، به رویکرد اقتصادی دولت‌ها، عوامل برون مرزی و عملکرد کارگزاران اقتصادی مربوط می‌شود.

وی افزود: متاسفانه بنا به اذعان سرمایه گذاران داخلی، محیط سرمایه گذاری در استان ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، چنانکه به به اعتقاد سرمایه گذاران، شرایط صدور مجوز در استان ما به مراتب از سایر استان‌ها دشوارتر است که علت اصلی آن از بالا بودن میانگین سنی بدنه کارشناسی در استان و تبعا تفسیر به رای از قوانین ناشی می‌شود.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: از این رو سرمایه گذار خارجی که در محیط خارج از موطن اصلی خودش به کسب و کار می‌پردازد، حساسیت زیادی نسبت به ریسک‌های موجود دارد. سرمایه دار اگر احساس کند ناآرامی و تنشی در کشور حاکم است، به سرعت از محیط خارج می‌شود و به کشوری که میزبان مناسب تری است، روی می‌آورد.

وی با بیان اینکه موانع سیاسی می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در عدم کارآیی و سیاست‌های حمایتی دولت در تشویق سرمایه گذاری داشته باشند، اظهار کرد: در مقابل سیاستگذاری و تصویب قوانین و اقدام برای ایجاد امنیت سیاسی و جلوگیری از تنش‌ها، به ایجاد انگیزه سرمایه گذاری کمک خواهد کرد. همچنین توصیه می‌شود، ضمانت‌های لازم به منظور کاهش ریسک و ایجاد اطمینان برای سرمایه گذاران خارجی مهیا شود. چنان که پژوهش‌ها و شاهد حکایت از آن دارد، زمانی که ضمانت‌های لازم از سوی دولت صورت گیرد، سرمایه گذار خارجی با فراغ بال بهتری به سرمایه گذاری در کشور ما راغب است.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *