خلاقیت جوانان راه خروج از رکود است

معاون علمی‌آستان قدس رضوی گفت: اقتصاد ما با خلاقیت و نوآوری جوانان از رکود در خواهد آمد.

محمد مهدی تهرانچی در جمع‌ایده‌پردازان رویداد ‌ایده‌پردازی سوغات فرهنگی زائر افزود: آنچه کشور احتیاج دارد خلاقیت و نوآوری است که در زبان فارسی هر دو را نزدیک به هم‌ ترجمه می‌کنند، اما خلاقیت و نوآوری متفاوت است؛ خلاقیت بروز‌ ایده‌های نو است و از قالب‌شکنی می‌آید و جوشش است، اما اگر ‌ایده بتواند ‌تربیت شود و در مسیری قرار گیرد که بتوان به محصول برسد و تولید ثروت کند نوآوری است. باید در‌این مسیر ریل گذاری کرد تا سرمایه‌های انسانی ما که جوان‌ها هستند بتوانند‌ ایده‌هایشان را به بازار برسانند.

وی تصریح کرد: اقتصاد کشور ما مطمئنا با وام و پول خارجی سراپا نمی‌ماند و ما هر چقدر انتظار بکشیم که خارجی‌ها بیایند و فضایی فراهم کنند که در ‌این فضا اشتغال‌ایجاد شود، به هیچ وجه ‌این امر اتفاق نخواهد افتاد، البته اگر نوآوری‌های بازار را در اختیار بگیریم مطمئن باشید که خارجی‌ها به سمت بهره‌گیری از آن خواهند آمد و‌این مسیر همچنان ادامه دارد تا ما بتوانیم خودمان اقتصادمان را از رکود در آوریم، اقتصاد ما از رکود در نمی‌آید مگر جوانان ما بتوانند فکر خلاقانه خود را به عمل نوآورانه تبدیل کنند و ‌اینجاست که ارزش افزوده و شغل‌ایجاد می‌شود .

تهرانچی ادامه داد: در بررسی که بر روی اقتصاد 20 کشور اول صنعتی انجام شد متوجه شدیم که برخلاف ‌اینکه فکر می‌کنیم اقتصاد آن‌ها مبنی بر صادرات است، ‌این گونه نیست و اقتصاد آن‌ها مبنی بر نوآوری و استفاده از تولیدات داخلی است. آن‌ها از بازار خود برای اجناس خود به شدت مراقبت می‌کنند.

وی ادامه داد: اقتصاد شهر مشهد مبتنی بر رفتار متقابل زائر و مجاور است و‌ این می‌تواند اقتصاد پویایی باشد.

تهرانچی با اشاره به گذشته شهر مشهد گفت: نگاه شهروند- توریست چاره ‌این شهر نیست و بار اصلی ‌این شهر نگاه معرفتی است که در ارتباط با زائر و مجاور وجود دارد و آنچه محور ‌این ره‌آورد است، سوغات فرهنگی زائر است؛ یعنی زندگی مجاورین مبتنی بر اقتصادی است که از سوی زائران به گردش در می‌آید.

تهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: شهر مشهد با دیگر شهرهای توریستی تفاوت دارد و باید در تمام مسائل حضور امام هشتم(ع) ملموس باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *