حمایت کشاورزی باعث رشد جمعیت روستایی شد

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: حمایت سازمان از بخش کشاورزی رشد مثبت جمعیت روستایی استان را از سال 90 تا 95 رقم زده است.

مجتبی مزروعی امروز 15بهمن‌ماه در آئین تجلیل از کشاورزان نمونه شهرستان سبزوار که در تالار شریعتی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: با سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی و برخورد با تغییر کاربری اراضی و ممانعت از ساخت‌وساز غیر مجاز اطراف شهرها سبب توجه روستائیان به تولید و برگشت به روستاها شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر رشد جمعیت روستایی خراسان رضوی از  منفی 1.13 در سال 90 به مثبت 0.6 رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به بحران آب عنوان کرد: برای ارتقای تکنولوژی بخش آب؛ اعتبارات این بخش 20 برابر نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته، چنانکه اعتبار آبیاری تحت فشار نسبت به چهار سال گذشته 20 برابر شده است.

مزروعی افزود: تسهیلات مکانیزاسیون و ماشین آلات در چهار سال گذشته 300میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 85 تا 95 حدود پنج برابر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: جهت مرمت و بهسازی قنوات در برنامه پنج توسعه، سالانه  5 میلیارد تومان تخصی می‌یافت که در برنامه ششم به سالانه 20میلیارد تومان رسیده است و علاوه بر این از محل ارتقای شاخص‌ها 30میلیارد تومان دیگر برای قنوات افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال جاری 50 میلیارد تومان برای مرمت و بهسازی قنوات  استان اختصاص یافته است.

وی افزود: میانگین جذب تسهیلات مکانیزاسیون در کشور 7.9 درصد و در استان  خراسان رضوی حدود 15 درصد است.

مزروعی مشکل عمده محصولات کشاورزان را  صادرات دانست و گفت: باید صنایع لازم برای فرآوری محصولات و عرضه در بازارهای جهانی فراهم شود که یکی از راه‌های تحقق آن راه‌اندازی اتحادیه صادرات‌کنندگان و وارد‌کنندگان محصولات کشاورزان در شهرستان ها است.

 

تمرکز بر تقویت بخش خصوصی کشاورزی

در ادامه این مراسم، رئیس اداره جهاد‌کشاورزی سبزوار نیز طی سخنانی خاطرنشان کرد: تقویت شرکت‌های تعاونی تولید، کشاورزی و تشکل‌های بخش خصوصی مورد توجه جهاد کشاورزی است.

منصور برغمدی افزود: با توجه به اراضی باغی و زراعی شهرستان، تعهد سبزوار تامین 105 درصد سهم نهاده‌های بخش کشاورزی است که از این لحاظ شهرستان رتبه دوم استان را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه دو عامل رونق کشاورزی بذر خوب و تغدیه مناسب است، ادامه داد:  امسال 350 تن بذر اصلاح شده و 10 هزار انواع نهاده‌ها به کشاورزان تحویل داده و همچنین جهت حمایت از محصولات کشاورزی و تنظیم قیمت بازار خرید تضمینی پنبه و زعفران در شهرستان سبزوار اجرا شد.

برغمدی با اشاره به اینکه محدودیتی برای ارائه تسهیلات به کشاورزان وجود ندارد، افزود: امسال از منابع بانکی، صندوق توسعه ملی و ردیف اعتباری و سرمایه در گردش 217 میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند که تاکنون 63 میلیارد تومان جذب شده است.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *