ریشه‌یابی کاهش صادرات استان به تاجیکستان

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: علل کاهش صادرات استان به تاجیکستان دلایل مختلفی داشته که می‌توان به تیرگی روابط سیاسی میان ایران و تاجیکستان اشاره کرد.

محمدحسین روشنک با بیان اینکه مساله اول این بوده که تاجیکستان تمایل نداشت مطالبات ما را بابت اقدامات عمرانی که در تاجیکستان انجام شده پاسخ دهد، تصریح کرد: مساله دوم مربوط به بابک زنجانی بود که ادعا شد بخشی از هزینه‌هایی که در تاجیکستان انجام داده متعلق به ایران  بوده در نهایت مساله سوم که از همه برای مهم‌تر است آمدن فرد مخالف دولت فعلی تاجیکستان به دعوت یک سازمان در ایران بود که آمدن آن تبع برای دولت تاجیکستان خوشایند نبود.

روشنک ادامه داد: همچنین از سوی دیگر عربستان سعودی به دنبال این بود که دولت‌های منطقه را از کشور ما دور کند و خود به خود آن دعوت و اهداف عربستان و مورد بابک زنجانی همه دست به دست هم داد که صادرات ایران به تاجیکستان با کاهش روبه‌رو شود.

وی خاطرنشان کرد: این عوامل تاثیر بسیاری در تجارت، صادرات و مبادلات کشور ما گذاشته اما بعد از این قضایا با سفری که دکتر ظریف به تاجیکستان داشت و مذاکراتی با رییس جمهور آن انجام داد روابط ما تا حدودی رو به بهبود رفت.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تاکید کرد: ما بعد از سفر دکتر ظریف با مسولان استانی و کشوری سفری دیگر به تاجیکستان داشته‌ایم و با صحبت‌های انجام شده امیدوار هستیم این روابط دوباره با تعامل بیشتر ادامه داشته باشد.

وی در خصوص افزایش صادرات استان به هنگ‌کنگ نیز افزود: آنچه می‌گویند که صادرات استان ما به هنگ‌کنگ افزایش داشته باید در ابتدا بدانیم عدد آن چند بوده و در حال حاضر آن رقم تا چه میزان افزایش پیدا کرده است.
 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *