مواضع دوگانه ترامپ بسیار مضحک است

روز گذشته نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص تمدید تعلیق تحریم‌های ایران توسط آمریکا و ارائه پیش شرط برای تمدید مجدد آن توسط ترامپ گفت: مهمترین تعهد ایالات متحده در برجام، لغو تحریم‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای ایران بوده است که متاسفانه دولت آمریکا در نقضی آشکار فقط به تعلیق تحریم‌ها بسنده کرده و ترامپ در آخرین اظهار نظر خود در تمدید مجدد تعلیق تحریم‌ها، پیش شرط‌هایی را برای آن در نظر گرفته است.

جواد کریمی قدوسی در انتقاد به مواضع دوگانه رئیس جمهور ایالات متحده افزود: بسیار مضحک است که ترامپ ایران را متهم به نقض برجام می‌کند و بر اساس همین ادعای واهی تصمیم گیری درباره ماندن و یا نماندن ایالات متحده در توافق هسته‌ای را به کنگره واگذار می‌کند.

وی ادامه داد: گذاشتن پیش شرط در این برهه حساس و مطرح کردن پیشرفت‌های دفاعی وموشکی ایران و هم چنین شکست‌های جبهه استکبار در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که ایالات متحده برای برون رفت از مشکلاتی که گریبان گیر آن شده بسیار درمانده شده و از هر راهی برای فشار بر ایران استفاده می‌کند.

این نماینده مجلس در دوره دهم اضافه کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در سخنان خود تأکید بر بی‌اعتمادی به طرف آمریکایی داشتند، مشاهده شد طرف آمریکایی هر لحظه بدنبال بهانه جویی است و بعد از مسئله هسته ای، مسائل دفاعی و موشکی و هم چنین حقوق بشر را اهرم فشار قرار خواهد داد.

کریمی قدوسی گفت: همانگونه که لغو تحریم‌ها توسط طرف آمریکایی صورت نگرفت، آنها تمدید تعلیق تحریم‌ها را بهانه‌ای برای به کرسی نشاندن ادعای خود قرار دادند و برای ایران خط و نشان کشیدند. ترامپ در داخل آمریکا از طرف جمهوری خواهان و حتی دموکرات‌ها تحت فشار است و برای راضی کردن آن‌ها هر چند وقت یک بار ایران را تهدید می‌کند و برای فشار به ایران و ماندن در برجام شرط‌هایی را مطرح می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ایران اسلامی همواره ثابت کرده است که از زور گویی‌های ایالات متحده هیچ واهمه‌ای ندارد و همانطور که امام خمینی (ره) فرمده اند: آمریکا شیطان بزرگ است، ملت ایران پوزه این شیطان را به خاک خواهد مالید و مکرهای آن را یکی بعد از دیگری باطل خواهد کرد.

 

تحلیلی بر دلایل لغو مجدد تحریم‌ها توسط ترامپ

امضای تمدید 120 روزه تعلیق برخی از تحریم‌های ایران از سوی ترامپ نشانگر این است که اظهارات ضد ایرانی مقامات آمریکایی در واقع نشان از خروج آمریکا از برجام نیست بلکه استفاده آمریکا از برجام به عنوان فشار بیشتر بر روی ایران است تا از این طریق بتواند به اهداف خود در مورد ایران دست پیدا کند. آمریکا با ادعای اینگونه اظهارات تنها به دنبال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است.

در زمان اجرای توافق هسته‌ای دو موضع گیری از سوی دولت آمریکا در موعد 120 روز و یا 90 روزه وجود دارد که کاخ سفید در طی این دوران‌ها اعلام می‌کند که آیا ایران برجام را نقض کرده است یا خیر، اما این آمریکایی‌ها هستند که همواره برجام را نقض می‌کنند و ما هر چند هفته شاهد تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران هستیم.

اینکه ترامپ ادعا می‌کند که درفلان زمان تکلیف ایران را مشخص خواهد کرد بدین معنا است که ببیند که عکس العمل ایران در مورد برجام چیست، آیا از برجام خروج پیدا می‌کند یا اینکه به همین روند ادامه می‌دهد. عده‌ای معتقد هستند که توافق هسته‌ای برای ایران حیثیتی است و از برجام خروج نمی کند بلکه باید با برجام بیشتر بازی کرد، اما در مقابل نیز عده‌ای معتقد هستند که اگر به ایران فشار بیاوریم به سمت قبلی حرکت می‌کند و به دوران گذشته خود باز می‌گردد که این تفکرات هم در داخل و هم در خارج از کشور وجود دارد.

تفکر اول به نوعی به نظر می‌رسد که دفاع بی‌چون و چرا از برجام است که توجیه اقدامات طرف مقابل بوده که به ضرر کشور است و این که گفته می‌شود که اگر آمریکایی‌ها از برجام خارج شود ما با اروپایی‌ها ادامه می‌دهیم نیز خلاف برجام است یعنی ما محدودیت‌ها و تحریم‌ها را نیز می‌پذیریم و فعالیت‌های هسته‌ای خود را طبق برجام ادامه نمی دهیم.

 

بازگشت ایران به قبل از برجام هزینه دارد

ترامپ چاره‌ای جز اینکه بخش مربوط به تمدید تعلیق تحریم‌ها را امضا کند نداشت، چرا که اگر امضا نمیکرد نقض برجام شناخته می‌شد و هزینه زیادی را باید پرداخت می‌کرد. آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که ایران برجام را کنار بزند و ایران نیز با هوشمندی خود چنین کاری را نخواهد کرد. اگر ترامپ به تهدیدات خود علیه ایران ادامه دهد، به ضرر خود آن‌ها خواهد بود چراکه برجام موجب شد تا توافق بین المللی بین چند کشور به وجود بیاید و زیرپا گذاشتن آن به ضرر خود آمریکایی‌ها خواهد بود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی طی 8 نوبت اعلام کرد که ایران به قوانین برجام متعهد بوده و آن را اجرایی کرده است و تهدیداتی که ترامپ علیه ایران بیان می‌کند بیشتر شبیه لاف زدن است.

قرار بود برجام الگویی برای حل و فصل معضلات خارجی مثل کره شمالی تبدیل شود اما از زمانی که از ریاست جمهوری ترامپ می‌گذرد، وضعیت کره شمالی تهدید آمیزتر شده است و به جای اینکه ترامپ از طریق مذاکره و گفت‌وگو همانند برجام موضع کره شمالی را حل و فصل کند، بهانه‌های مختلفی نیز در مورد برجام می‌گیرد که این اظهارات تنها در راستای اهداف رژیم صهیونیستی است.

آمریکا با فشار وارد کردن بر روی ایران به دنبال این است تا وانمود کند که ایران برجام را نقض می‌کند و این تفکر که ایران باید به گذشته برگردد نیز تفکر درستی نیست چراکه متحمل هزینه‌های بسیاری می‌شود. عده‌ای تصور می‌کنند که برجام فقط لغو تحریم‌ها است در صورتی که چنین نیست و برجام مهمترین دستاورد بین المللی است که بهانه را از دست دشمنان کشورمان خارج کرد و تمام قطعنامه‌ها علیه ایران را لغو کرد.

ما در گذشته نمی توانستیم پول نفت را به کشور بازگردانیم و بسیاری از کشورها پول ما را بلوکه می‌کردند . لذا عده‌ای متاسفانه دستاوردهای برجام را نادیده می‌گیرند و همسو با ترامپ و رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند.

ایران نباید به عقب برگردد چراکه در این صورت مورد اتهام زنی قرار گرفته و باید هزینه پرداخت کند، آمریکایی‌ها به دنبال همین موضوع هستند لذا اگر قرار است نقض برجام صورت گیرد باید از طرف آمریکایی‌ها باشد تا تمام هزینه‌ها به گردن آنها بیفتد.

 

 

گزارشی از علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *