هنر و ادب، قطعه فراموش شده پازل شهر ایمن

دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه، کاریکاتور و ادبی جامعه ایمن در شرایطی شامگاه پنجشنبه، با حضور مسئولان و مدیران شهری مشهد مقدس، با اجرای آیینی رسمی رونمایی گردیده و کار خود را آغاز نمود که همه مدیران و سخنرانان این آیین بر موضوعی مشترک تأکید داشتند.

حاضرین در این نشست هنز و ادب را دارای نقشی کلیدی برای پایه ریزی شهری ایمن دانشته و تأکید کردند که فراموشی از این حوزه در گذشته مدیریت شهری مشهد، آسیب های بسیاری را به همراه داشته است که باید برای جبرانشان کوشید.

در ادامه بخشی از اظهارات رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این شورا که یکی از اصلی ترین تصمیم گیرندگان مدیریت شهری در حوزه هنر و ارتباط دادن آن با حوزه های دیگر هستند را در این نشست مرور میکنیم.

 

برای تغییر باید همه عوامل کنار هم باشند

محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، شامگاه پنجشنبه و در آیین «آغاز به کار و رونمایی از دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه- کاریکاتور و ادبی جامعه ایمن» که به همت مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد برگزار شده بود به تشریح رویکردهای حوزه جامعه ایمن پرداخت و در این خصوص گفت: طی دهه های اخیر سوالی توسط جامعه‌شناسان، روانشناسان و علمای تعلیم و تربیت پاسخ داده شد که آیا صرف ارائه شناخت و دانش و آگاهی به مردم منجر به تغییر رفتار می‌شود یا خیر؟

حیدری افزود: اگر تنها آگاهی و شناخت را نسبت به مسائل مختلف به جامعه ارائه دهیم، نمی‌توان منتظر تغییر رفتار مطلوب باشیم؛ بعد شناختی و بعد آگاهی‌بخشی شرط لازم برای تحقق این تغییر محسوب می‌شود ولی کافی نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه راجع به مسائل زیادی شناخت و آگاهی داریم ولی خلاف آن عمل می‌کنیم، تصریح کرد: بعنوان مثال پیام های زیادی را در ارتباط با جامعه ایمن به شهروندان منتقل شده ولی کماکان تغییری در رفتار آنها اتفاقی نیافتاده است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: صرفاً ارائه پیام، دانش و آگاهی منجر به تغییر رفتار نخواهد شد و عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستن؛ طبق گفته دانشمندان، برای تغییر رفتار باید به تبیین نگرش ها توجه کنیم.

حیدری با بیان اینکه برای نگرش، 3 بعد (بعد شناختی، بعد عاطفی و بعد آمادگی برای عمل) تعریف شده، گفت: برای هر تغییر رفتار باید تمامی این عوامل در کنار یکدیگر عمل کنند تا شاهد تغییر رفتار باشیم.

 

 

هنر، ابزاری اثرگذار در ایجاد شهری ایمن

وی در ادامه صحبت های خود به تشریح «بعد شناختی» پرداخت و گفت: از این مهم با عنوان، تکنولوژی فرهنگسازی یاد شده و به صورت جدی روی آن کار می‌شود؛ اکران تبلیغاتی در خصوص جامعه ایمن یکی از مصداق های توجه به بعد شناختی است.

حیدری با اشاره به « بعدهای عاطفی و آمادگی برای عمل» که منجر به تغییر رفتار می‌شوند، گفت: هنر یکی از ابزاری هایی است که میتواند در این زمینه نقش بسزایی ایفا کند؛ درراستای ایجاد و یا عدم ایجاد تمایل برای انجام یک عمل، باید بعد عاطفی و ابزار هنر به کمک بیاید تا بعد عاطفی را ایجاد کند.

وی افزود: عنصر هنر برای بعد «آمادگی برای عمل و حتی بعد شناختی» نیز تحت تاثیر است؛ برای تغییر نگرش و تغییر رفتار به این 3 جز نیاز داریم و از ابزار های بسیار مهم این اجزاء، مقوله هنر ( به معنای عام، شعر و ادبیات و کاریکاتور و … ) است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس برگزاری چنین جشنواره ها و اقدامات فرهنگی و هنری را اقدامی کاملا عالمانه و تخصصی دانست و اظهارکرد: برای تغییر رفتار در حوزه های جامعه ایمن نیازمند عنصر قدرتمند هنر‌ هستیم.

 

فراموشی از هنر در مودیریت شهری گذشته

حیدری با بیان اینکه هنر در شهری مثل مشهد، از سبقه، پیشینه و جایگاه گرانقدری در ادب و هنر برخوردار است، گفت: متاسفانه این مهم در گذشته مورد فراموشی قرار گرفته و چنین رویکردی سبب کوچ هنرمندان مشهدی شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر مبنای آنچه که پیشتر به آن اشاره کردیم و گفتیم «ما متفاوتیم»، این تفاوت را در عرصه هنر و توجه به هنرمندان به طور جد در برنامه های خود جای خواهیم داد و به همت شما عزیزان تغییرات لازم در این حوزه را ایجاد می‌نماییم.

حیدری در پایان تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با کمک ابزار هنر، تغییر رفتار میان شهروندان ایجاد کرده و در نهایت به یک جامعه ایمن دست یابیم.

 

هنر و ادب، اجرای بُعد نرم‌افزاری جامعه ایمن

احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، در بخشی دیگر از این مراسم با بیان اینکه تحقق جامعه امن از دو بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل بررسی است، گفت: در زمینه سخت‌افزاری، ابعاد مختلف فنی، مهندسی و لجستیکی قابلیت پیگیری را دارا هستند.

اصولی در ادامه به بعد نرم‌افزاری اشاره کرد و افزود: هنر، فرهنگ و رویدادهایی همچون رویدادی که امروز شاهد آن هستیم نقش بسزایی در تامین بعد نرم‌افزاری ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تحقق جامعه امن فقط در حوزه های مربوط به بلایای طبیعی محدود نمی‌شود و دارای جنبه های دیگری نیز می‌باشد، افزود: جامعه امن علاوه بر لزوم داشتن ایمنی و آمادگی لازم برای مقابله با حوادث مختلف باید از بعد فرهنگی، روحی و روانی نیز آماده باشد که این مفهوم قابل توسعه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد در ادامه گفت: مدیریت بحران شهرداری باید ماموریت خود را فراتر از حوزه بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه درنظر گیرد و آن را توسعه دهد و به سمت موضوعات مختلف پیش ببرد.

 

 

نگاه ویژه شورای شهر مشهد به حوزه هنر در بودجه سال آینده

اصولی از با اعلام اینکه شورای پنجم شهر مشهد در حوزه نرم افزاری و تامین سخت‌افزارهای مورد نیاز در حد وسع و توان خود حمایت خواهد کرد، افزود: در این خصوص هنرمندان، ماموریت و مسئولیت بیشتری را دارا هستند؛ شورای شهر در راستای بسترسازی و تسهیلگری برای این مهم تلاش خواهد نمود.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار حوزه هنر و هنرمندان در بحث نرم‌افزاری برای تحقق جامعه ایمن، اظهارکرد: امیدواریم این اتفاق و پیگیری مجدانه حوزه مدیریت بحران شهرداری و بستر خوبی که برای این حوزه شکل گرفته، ارتقاء بیشتر ایمنی در شهر مشهد را به ارمغان آورد.

اصولی در پایان خاطرنشان کرد: در اعتبارات سال آینده توجه ویژه‌ای به این حوزه خواهد شد؛ هنرمندان نیز باید موضوع یاد شده را جدی بگیرند تا شاهد اتفاقات موثری در زمینه تحقق جامعه ایمن برداریم.

 

 

سرویس در شهر «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *