بسترسازی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی، راه نجات شهرها

با وجود اینکه دفتر آسیایی صندوق جهانی توسعه شهرها (FMDV) در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد قرار دارد و با توجه به جایگاه این شهر در ارتقاء سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی در مجموعه مدیریت شهری، نشست هم‌اندیشی و دوره‌های آموزشی با موضوع “کلان‌شهرها و سرمایه‌گذاری خارجی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها” در هتل لاله مشهد برگزار شد تا تمام شهرهای ایران به خصوص کلانشهرها بتوانند از سرمایه‌گذاری خارجی در پیشبرد هرچه سریعتر طرح‌ها و پروژه‌های خود بهره ببرند.

این دوره دومین دوره آموزشی با این عنوان بوده است که با حضور جمعی از مدیران عالی رتبه شهری و اعضای شوراهای اسلامی کشور طی دو روز چهارشنبه و پنجشنبه 20 و 21 دی ماه جاری در مشهد برگزار شد که فرآیند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و ضوابط آن، روش‌های مشارکتی و فاینانس، آمادگی شهرها وشهرداری‌ها برای سرمایه پذیری خارجی، مورد پژوهی با توضیح نمونه‌های داخلی توسط اساتید برجسته مطرح شد.

 

شهرها باید همیشه آماده برای جذب سرمایه‌گذار خارجی باشند

رییس گروه همکاری‌های بین‌المللی علمی و تخصصی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در حاشیه این برنامه آموزشی گفت: یکی از اهدافی که در مرکز آموزش متروپلیس و صندوق جهانی آسیایی توسعه شهرها و در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی دنبال می‌شود، انتقال تجارب است که در این راستا شهرها و کلانشهرها با مشکلات عدیده منابع مالی مواجه هستند و بسیاری از شهرهای دنیا برای زیرساخت‌ها و توسعه شهرهای خود، با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و سعی دارند که از منابع خارجی به جز منابع داخلی و محلی خود استفاده کنند. لذا ما در ایران در این مقوله عقب هستیم.

حمیدرضا اصفهانی‌زاده افزود: بهانه‌ای که همیشه وجود دارد این است که به دلیل موارد سیاسی و تحریم‌ و… ، سرمایه‌گذار خارجی به کشور ما ورود نمی‌یابند چرا که جذابیتی نداریم، اما این در حالی است که ما آماده جذب سرمایه‌گذاران خارجی و حتی داخلی نبوده‌ایم همانطور که در روزنامه‌ها و اخبار رسانه شاهد بودیم که پس از برجام و ورود هیات‌های اروپایی و فرانسوی و ورود آنان به شهرهای ما، هیچکدام از کلانشهرهای ما برای جذب این سرمایه‌گذاران آماده نبوده‌اند و این نوعی ضعف اقتصادی را در حوزه کلانشهرهای ما نشان می‌دهد.

به گفته وی، حتی یک آمارنامه واحد اقتصادی وجود نداشت که توسط مسوولان ما ارائه گردد و حتی در بحث سرمایه‌گذاری در بسیاری از شهرها متولی نداشته‌ایم.

وی اعلام کرد: این دوره از مدیریت شهری آمادگی این را دارد که به کلانشهرهای دنیا کمک کند تا برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی چه انجام دهند.

اصفهانی‌زاده افزود: همچنین در این دوره به شاخص‌های سرمایه‌گذاری و دلیل انتخاب شهرها پرداخته‌ایم که این موارد نکات کلیدی است که به صورت مختصر به آن پرداخته شد تا تمامی کلانشهرها آمادگی استفاده از این فرصت‌ها را در جذب سرمایه گذار پیدا نمایند، خواه که میلیونرها و سرمایه‌گذاران خوبی وجود دارند که آماده سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشهد جزو معدود شهرهایی است که معاونت اقتصادی دارد که هدف آن شهردار، شورا و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، آماده‌سازی بسترهای لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

 

به دنبال تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری خارجی در شهرداری‌ها هستیم

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد نیز در حاشیه این دوره‌ها گفت: حوزه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را با اولویت سرمایه‌گذاران داخلی و در مرحله بعد با استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی انجام خواهیم داد تا از منابع آنها استفاده کنیم.

شهریار آل شیخ افزود: در حال حاضر در شهرداری‌ها ارتباط با منابع خارجی به دلیل اینکه فرآیندهایی دارد و باید در دستگاه‌های دولتی مراحلی را طی کرده و در بودجه سال آینده نیز دیده شود و با همکاری سازمان اقتصاد دارایی صورت گیرد، ضعیف بوده است.

وی گفت: سال گذشته در دفتر آسیایی صندوق جهانی توسعه شهرها که در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد مستقر است اساتید خارجی را دعوت کردیم تا ظرفیت‌های خارجی را که در حوزه شهرداری‌ها می‌توان از آن استفاده کرد معرفی نمایند که استقبال زیادی هم از آن شد.

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که در همان نشست مطرح شد این بود که ما در حوزه ضوابط داخلی برای سرمایه‌گذاری خارجی نیز با مشکل مواجهیم لذا امسال با این رویکرد نشست با حضور مخاطبان داخلی برگزار شد. آموزشی هست برای رویه‌های داخلی که می‌توان از سرمایه‌های خارجی استفاده نمود تا مسیر سرمایه‌گذاری خارجی را در شهرداری‌ها تسهیل نماییم.

 

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *