معدوم سازی 17میلیون قطعه مرغ در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: با شناسایی 350 کانون بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان‌ها ی مختلف کشور 17 میلیون قطعه مرغ برای پیشگیری از شیوع بیماری معدوم سازی شد.

علیرضا رفیعی پور روز پنجشنبه در مشهد در گفت‌وگو با اصحاب رسانه افزود: بیماری آنفلوآنزای پرندگان از سال 1395 در کشور شیوع یافت و از ابتدای امسال تاکنون 15 استان را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: همچنین 85 درصد از مرغهای معدوم شده در بین مرغهای تخمگذار به دلیل فراگیری بیماری در بین این گروه گزارش شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی شمار مرغداری‌های کشور را 34 هزار واحد اعلام و بیان کرد: ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان طی امسال در مرغداری‌های 15 استان به ویژه آذربایجان شرقی، قم، تهران، البرز و قزوین گزارش شده است. در خراسان رضوی که از حساسیت بالایی برخوردار است با توجه به اقدامات پیشگیرانه تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان مشاهده نشده و این استان از همین نظر پاک است.

وی گفت: سویه جدید آنفلوآنزای حاد فوق پرندگان از نوع H5N8 می‌باشد که بیشتر مرغ‌های تخمگذار را درگیر می‌کند. این بیماری پارسال در 65 کشور دنیا اعم از اروپایی، آسیای شرقی و آسیای میانی گزارش شده است. بیماری آنفلوآنزای پرندگان پارسال در 25 استان ایران گزارش شد.

رفیعی پور در ادامه از تخصیص 300 میلیارد ریال بابت معدوم سازی مرغ‌های آلوده خبر داد و افزود: 200 میلیارد ریال نیز بابت خسارت به مرغداری‌ها و بازگشت به چرخه تولید اختصاص یافته است.

وی همچنین شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان را یکی از عوامل گرانی تخم مرغ ذکر و بیان کرد: با معدوم سازی 17 میلیون قطعه مرغ بلافاصله واردات تخم مرغ به کشور انجام شد و مازاد تخم مرغ تولیدی در استان‌های پاک از بیماری نیز به سایر نقاط کشور انتقال یافت.

رئیس سازمان دامپزشکی پرورش جوجه مرغ تخم گذار در استان‌های پاک از بیماری آنفلوآنزا را از دیگر اقدامات در حال انجام در این زمینه عنوان و بیان کرد: از پارسال که بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور شیوع یافته صادرات تخم مرغ به کشورهای دیگر متوقف شده است.

وی به اقدامات برای مهار بیماری‌های دام و طیور نیز اشاره و بیان کرد: با تلاش شبانه روزی دست اندرکاران حوزه دامپزشکی اکنون شاهد کاهش 50 درصدی بیماریهای تب مالت و سیاه زخم نسبت به گذشته و همچنین کاهش 15 تا 75 درصد بیماری مشترک بین انسان و دام در سطح کشور هستیم.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *