مالیات و درآمد متاسب می‌شود؟

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال در کمیسیون تلفیق اتفاقات خوبی افتاده و آن اتفاق این بوده که کسانی که حقوق کمی را دریافت می‌کنند، به میزان کمی نیز مالیات پرداخت خواهند کرد.

رضا شیران خراسانی در جلسه مردمی با موضوع «افزایش بهای سوخت و حذف یارانه‌ها، از جیب مردم یا به جیب مردم» در حسینیه قرآن و عترت مشهد افزود: در حوزه سدسازی تا زمان انقلاب اسلامی 13 سد داشته‌ایم اما در حال حاضر 604 سد کوچک و بزرگ وجود دارد. تولید سیمان ما در قبل از انقلاب 6 میلیون تن بوده که در حال حاضر 80 میلیون تن شده است. همچنین صنایع پتروشیمی ما 4 میلیون تن بود که در حال حاضر به 45 میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه تولید برق ما در گذشته 7000 مگاوات بوده اما در حال حاضر 62 هزار مگاوات شده است، عنوان کرد: علاوه بر این در گذشته فقط بعضی از نقاط کشور گازکشی داشت اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که حتی در مناطق روستایی گازکشی انجام می‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: احزاب در قبل از انقلاب به دو حزب محدود بودند اما در حال حاضر 250 حزب ثبت شده داریم و 17هزار سازمان مردم نهاد نیز در کشور به ثبت رسیده است.

شیران خراسانی افزود: در گذشته 47 هزار مدرسه داشته‌ایم که در حال حاضر این عدد به 194 هزار افزایش پیدا کرده و علاوه بر این در گذشته 15 هزار پزشک به مردم خدمت‌رسانی می‌کردند که در حال حاضر این عدد به 111 هزار پزشک افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته امید به زندگی 57 سال بوده که در حال حاضر به سن 74 رسیده، تصریح کرد: همچنین میزان مرگ و میر کودکان 12 درصد بود که در حال حاضر به 1.5 درصد رسیده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته تولید فولاد 0.5 تن بوده که در حال حاضر در طول سال، تویلد 38 میلیون تنی فولاد را شاهد هستیم، تاکید کرد: در گذشته راه‌آهن 4000 کیلومتر داشته‌ایم که هم‌اکنون 20 هزارکیلومتر خط آهن در اختیار داریم و هزاران اتفاق و پیشرفت مانند این موارد نام برده حاصل نظامی بوده که بر مبانی دینی حرکت کرده است.

شیران خراسانی با اشاره به اینکه سند بودجه درآمدها و مصارف یک سال آینده را پیش‌بینی می‌کند، تصریح کرد: این سند باید برشی باشد از یک برنامه‌ای تحت عنوان برنامه 5 ساله که در حال حاضر در نوبت ششم است. آن برنامه نیز باید برشی از یک برنامه 20 ساله و یک چشم‌انداز 8 ساله باشد.

وی گفت: بودجه امسال 368 هزار میلیارد تومان بوده که 276 هزار میلیارد تومان آن هزینه جاری است. هزینه جاری شامل حقوق، دستمزد، مزایا و خرج روزانه می‌شود. از این 276 هزار میلیارد تومان 204 هزار میلیارد تومان فقط حقوق است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: عمده منابع درآمدی کشور ما از فروش نفت بوده و 101 هزار میلیارد تومان باید نفت بفروشیم. 128 میلیارد تومان هم باید مالیات اخذ کنیم و در نهایت 68 هزار میلیارد تومان نیز باید از سایر منابع درآمد کسب کنیم.

شیران خراسانی اظهار کرد: همه دنیا اعتقاد بر این دارند که همه باید منابع خود را مدیریت کنند. قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر همین اساس نوشته شده است.

وی عنوان کرد: طبق آماری باید بگویم از 3.5 میلیون حقوق بگیری که در کشور داریم، 600 هزار نفر به اندازه‌ 2 میلیون 900 هزار نفر دیگر از دولت حقوق اخذ می‌کنند. یعنی درآمد این 600 هزار نفر به طور متوسط 6 برابر این 2 میلیون 900 هزار نفر است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امسال در کمیسیون تلفیق اتفاقات خوبی افتاده و آن اتفاق این بوده که کسانی که حقوق کمی را دریافت می‌کنند، به میزان کمی نیز مالیات پرداخت خواهند کرد.

 

جایگاه اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه

درادامه این نشست دیگر نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید بدانیم که آیا اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه وجود دارد یا خیر و این امر جای بررسی بسیاری دارد. ما باید به این سمت برویم که منابع بیشتری را به دست آوریم و مبانی اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر افزود: لایحه بودجه یک جدول درآمد و هزینه صرف نیست که ما یکسری درآمدهای نفتی و مالیاتی را داشته باشیم و در کنار آن یکسری هزینه‌های جاری و عمرانی را نیز قرار دهیم و آن را اعلام کنیم و تمام شود.

وی ادامه داد: امروز مهم‌ترین سند سیاسی مربوط به سیاست‌های دولت را می‌توان در لایحه بودجه به دست آورد تا بدانیم که افراد مختلف در این موضوع چه نگاه‌هایی دارند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همچنین آن چیزی که باید به آن تکیه کنیم و براساس آن سیاست این لایحه تنظیم شده، این است که قوانینی مانند برنامه ششم وجود دارد که تکالیف سالیانه‌ای را به عنوان یک قانون بالادستی و یک سیاست کلی مانند اقتصاد مقاومتی در اختیار ما می‌گذارد و می‌تواند شاخص و خط‌کشی برای ارزیابی لایحه بودجه باشد.

پژمانفر ادامه داد: بالاخره این لایحه و عملیاتی که براساس این لایحه در سال 97 شکل می‌گیرد، نشان دهنده این است که آیا ما به سمتی حرکت می‌کنیم که با توجه به شرایط پیش آمده توانستیم یک مدیریت در این راستا داشته باشیم یا خیر؟ امروزه یک وضعیت نابسامانی داریم که این امر حاصل فرآیند یک، دو یا سه دولت نیست بلکه این روندی بود که گاهی پرشتاب و گاهی کندتر بوده و این شرایط فعلی را برای ما ایجاد کرده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما باید بدانیم که آیا اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه وجود دارد یا خیر و این امر جای بررسی بسیاری دارد. ما باید به این سمت برویم که منابع بیشتری را به دست آوریم و مبانی اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *