«قازان»؛ خراسان رضوی را به روسیه نزدیک می‌کند

در هفته گذشته سفر یک روزه استاندار خراسان رضوی و هیئتی از نمایندگان دولتی و بخش خصوصی به تاتارستان انجام شد. با توجه به سفری که در فروردین ماه رئیس جمهور سومین فدراسیون اقتصادی روسیه به استان داشت، امیدواری برای افزایش همکاری‌ها بین قازان و مشهد رنگ جدی به خود گرفته است.

 

عزم استان برای توسعه مناسبات تجاری با روسیه جدی است

استاندار خراسان رضوی در پایان سفر یک روزه خود به جمهوری تاتارستان با مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه دیدار کرد.

علی رضا رشیدیان در این دیدار افزود: عزم استان برای توسعه مناسبات و مبادلات تجاری و اقتصادی با روسیه جدی است .خراسان رضوی ظرفیت‌های صادراتی ارزشمندی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی و معدنی دارد که می‌تواند زمینه گسترش روابط و مناسبات باشد.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر بخشی از تولیدات باغی مانند: انگور، گیلاس و نیز صنایع غذایی به این کشور صادر می‌شود که با معرفی بیشتر و تسهیل حوزه تجارت، حجم آن ارتقا و رشد خوبی خواهد یافت.

 

مرکز تجاری خراسان رضوی در مسکو

رشیدیان تصریح کرد: توسعه روابط با جمهوری مسلمان نشین تاتارستان به صورت جدی و عملیاتی شروع شده است ضمن آنکه در مسکو هم در پی ایجاد مرکز تجاری خراسان رضوی برای فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای تجار ایرانی هستیم.

وی عنوان کرد: در این راستا فضایی توسط تجار استان خریداری شده و در دست تجهیز است که محور این همکاری‌ها تاتارستان و مرکز آن شهر قازان است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه هم با استقبال از این امر گفت: برگزاری نمایشگاه گام نخستین برای معرفی ظرفیت‌های استان خراسان رضوی است و در این میان ما نیز تلاش‌های لازم برای تسهیل این روابط را انجام خواهیم داد.
مهدی سنایی تصریح کرد : امید است نقش و حضوری جدی و موثر در بازار روسیه داشته باشیم .

 

تاکید بر سرمایه گذاری مشترک بین مشهد و قازان

سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی، دستاوردهای سفر یک روزه استاندار به تاتارستان را تشریح کرد.

علی رسولیان در این باره گفت: همکاری‌های بین شهری، سرمایه گذاری‌های مشترک و تقویت گردشگری بین دو شهر مشهد و قازان مورد تاکید استان و نیز طرف تاتاری است.

وی افزود: در این سفر دیداری با معاون شهردار قازان صورت گرفت که در راستای توسعه این روابط و شناخت ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری و شهری همدیگر ، طرف قازانی برگزاری حشنواره‌های متعددی در حوزه گردشگری و شهرشناسی را در این زمینه بسیار مهم خواند .

سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: معاون شهردار قازان همچنین خواستار شرکت خراسانی‌ها در جشنواره‌های متعدد این شهر اعم از غذا، صنایع دستی، گردشگری این شهر و مقرر شد اطلاعات و نحوه شرکت در این جشنواره و برنامه زمانبندی آن‌ها اعلام شود.

رسولیان تصریح کرد: در این میان موضوع خواهرخواندگی دو شهر مشهد و قازان هم طرح شد که با استقبال طرف مقابل مواجه و مقرر گردید در دیدار آینده بین شهرداران این امر محقق شود.

وی افزود: همچنین طی این دیدار ظرفیت‌های استان و مشهد درحوزه شهری و توانمندی‌های خدمات فنی و مهندسی در این زمینه ارائه و نسبت به همکاری و سرمایه گذاری مشترک در قازان هم اعلام آمادگی شد.

سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: معاون شهردار قازان همچنین از شهردار مشهد دعوت کرد که در زمان بازی‌های جام جهانی و همزمان با بازی ایران در قازان سفری به این شهر داشته باشد.

رسولیان گفت: شهرداری قازان آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌ها با مشهد اعلام کردند که در سفرهای بعدی به طور جدی پیگیری می‌شود.

 

زمینه‌سازی برای همکاری در حوزه IT

وی همچنین با اشاره به بازدیدی که هیات خراسان رضوی از پارک آی تی (فناوری اطلاعات ) قازان در ادامه این سفر داشت، نیز گفت: بر این مبنا مقرر گردید مدیران حوزه IT و مخابرات استان در سفری به تاتارستان زمینه‌های همکاری‌ها را در این حوزه بررسی کنند.

سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: علاوه بر این در جریان بازدیدی از یک شرکت توانمند و فعال در حوزه صنایع شیمیایی و تولید کننده پلی اتیلن و فنول هم موضوع سرمایه گذاری مشترک با استان پیگیری و مقرر شد با شرکت‌های ایرانی فعال در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در قازان مذاکره و در صورت توافق در حوزه صادرات مشترک به کشورهای منطقه اقدام کنند.

رسولیان ادامه داد: در دیدار با اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی قازان هم با اشاره به اقدامات صورت گرفته مسائل و مشکلات باقیمانده بویژه در حوزه حمل و نقل کالا و تعرفه‌های بالای موجود در روسیه بررسی شد و خواستار روان سازی و تسهیل این امور و نیز فرآیندهای ترخیص کالا و شفاف سازی استانداردها و ارائه راهکارهایی برای رفع این مسائل شدیم .

 

«قازان»‌هاب تبادل محصولات ایرانی می‌شود

وی گفت : همچنین توافق شد مسیر ورود شرکت‌های ایرانی به روسیه از قازان باشد و این منطقه بعنوان‌هاب در روسیه عمل کند .

سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی افزود: همچنین مقرر شد نمایندگان اتاق‌های بازرگانی دو طرف معرفی شده و میز خراسان رضوی در قازان و بالعکس فعال شود.

رسولیان اظهار کرد: همچنین توافق شد در سال آینده نمایشگاه اختصاصی و یا تخصصی تاتارستان در مشهد برپا شود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *