خشکسالی در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اکنون دوره خشکسالی در دانشگاه آزاد اسلامی است و دوران پرآبی دانشگاه تا چندسال گذشته بود. طی سال‌های گذشته چند درصد از شهریه‌های دانشجویی به بودجه فرهنگی دانشگاه اختصاص می‌یافت، ولی اکنون شرایط مالی دانشگاه در وضعیت نابسامانی قرار دارد.

فرهاد رهبر روز جمعه در شانزدهمین همایش سراسری هم‌اندیشی دبیران استادان دانشگاه‌های سراسر کشور که در هتل تابان خورشید مشهد برگزار شد، افزود: اگر در هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی حداقل یک نفر پیدا شود که بتواند در مقابل هر گونه فتنه‌ای که در کشور جریان می‌یابد، بایستد، باید با آن مقابله کند و قطعا موفق هم می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر فتنه‌ای نظیر فتنه سال 88 در کشور رخ دهد، چند درصد از مدیران دانشگاه آزاد می‌توانند در مقابل آن بایستند و مانع نفوذ بیگانگان شوند، افزود: عدد و رقم نمی‌شناسم ولی اطمینان می‌دهم که “سیاهی لشکر نیاید به کار، یکی مرد جنگی به از صد هزار”؛ در فتنه 88 که مرکز آن دانشگاه تهران بود، ما نیز لشگری نداشتیم که در مقابل آن بایستد ولی همان تعداد اندکی که حضور داشتند، توانستند فتنه را سرکوب کنند، بنابراین اگر در هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی حداقل یک نفر باشد که بتواند در مقابل فتنه بایستد، باید با آن مقابله کند و قطعا موفق خواهد بود.

 

باید به آموزش اساتید توجه کنیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دبیران استادان دانشگاه‌های کشور، گفت: رکن اصلی دانشگاه‌ها برای ساختن و سازندگی جامعه اساتید هستند، آن‌ها نقش اصلی را برای خدمت به مردم در کشور ایفا می‌کنند لذا اگر بخواهیم دانشگاه‌ها نقش اصلی خود را که حل مسائل مردم و جامعه است را با علم و دانش و فناوری حل کنند، باید به آموزش درست اساتید توجه داشته باشید.

رهبر با اعلام اینکه طی چندسال گذشته حدود 70هزار استاد توسط شما دبیران آموزش دیده‌اند و 3هزار دوره آموزشی برای آنان برگزار شده است، اضافه کرد: این انتقال تجربه‌ای که شما دبیران به اساتید انجام می‌دهید بسیارموثر است، اما مساله بر سر این است که شما توانسته‌اید برای چه آسیب‌ها و کاستی‌هایی راه حل پیدا کنید و اساتید را با آن‌ها آشنا سازید. این که 70 هزار استاد آموزش دیده‌اند و سه هزار دوره آموزشی برگزار شده است، ملاک نیست بلکه باید دید که چه اثر بخشی در اساتید داشته است.

وی با اشاره به شانزدهمین هم‌اندیشی دبیران استادان دانشگاه‌های کشور، تاکید کرد: هر مجموعه‌ای که مسئول برگزاری این گردهمایی است، باید سازوکاری طراحی کنند که میزان اثربخشی دبیران با شاخصی معین تعیین شود و یک آسیب‌شناسی صورت گیرد تا براساس آن برنامه ریزی گردد.

 

حرکت از آموزش محوری تا خلاقیت‌محوری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این که محصول اساتید دانشجویان آنان هستند که وارد جامعه می‌شوند، بیان کرد: دانشجویان حاصل تربیت اساتید هستند ولی آیا اساتید ما توانسته‌اند فرهنگ اسلام، عرق دینی و ملی را به دانشجویان خود طی دوره تحصیلشان در دانشگاه نهادینه کنند. تا چه اندازه در لحاظ رفتاری در دانشجویان ما دینداری، عرق ملی، خودباوری، خلاقیت و ابتکار افزوده شده است.

رهبر اضافه کرد: استاد اگر به انسانی که سرشار از روحیه خدمت ملی است، تبدیل شود، می‌تواند این صفات را نیز به دانشجویان خود منتقل کند. لذا اساتید باید مدافع خلاقیت در دانشگاه‌ها باشند تا بتوانیم دانشگاه‌ها را از آموزش محوری به خلاقیت محوری تبدیل کنیم.

وی با بیان این که طی چند سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی آسیب‌های اجتماعی تاکید داشته‌اند، گفت: امروز چه تعداد از اساتید ما با آسیب‌های روز جامعه آشنا هستند و شما دبیران تا چه اندازه توانسته‌اید اساتید را با این آسیب‌ها آشنا کنید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که اساتید به آن افتخار می‌کنند این است که ما شاگرد پروری نمی‌کنیم؛ در گذشته شاگردان به رزومه استاد خود افتخار می‌کردند و اساتید نیز به تعداد شاگردانی که تربیت می‌کردند، مفتخر بودند، لذا باید به موضوع شاگرد پروری توجه ویژه شود و اینکه چقدر اساتید برای دانشجویان وقت می‌گذارند.

 

ارتباط دانشجو و استاد قطع است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این که ارتباط بین استاد و دانشجو قطع است، افزود: در رابطه استاد و دانشجویی، ارتباط استاد و شاگردی، سیستماتیک و زانو زدن دانشجو نزد استاد ارتباط صحیحی تلقی نمی شود. این موضوع پایه هر نظام آموزشی است، لذا وظیفه شما دبیران هم اندیشی استادان دانشگاه‌های کشور است که به اساتید بیاموزید که نسبت به مسائل پیرامون خود بصیرت داشته باشند و برون داد آن را به دانشجویان خود و جامعه منتقل سازند.

رهبر ادامه داد: کجای دانشگاه‌های ما اساتید به مسائل جامعه فکر می‌کند که ما از ارتباط دانشگاه و صنعت حرف می‌زنیم؛ ارتباط صنعت و دانشگاه محقق نخواهد شد تا زمانی که اساتید ما مسائل صنعت را درک کنند.

وی اظهار کرد: بخشی از اساتید ما آموزش می‌دهند برای آموزش و دانشجویان نیز تحصیل می‌کنند به امید آنکه در آینده استاد شوند که این چرخه اشتباهی است و به انحلال خواهد رسید. لذا از شما دبیران انتظار می‌رود که این چرخه را اصلاح کنید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این که فکر کنید مسئولان همه چیز را می‌دانند و همه ابزار را در اختیار دارند، اشتباه بزرگی است، شما دبیران استادان دانشگاه‌ها به عنوان یک مجموعه بزرگ، نقش مهمی در تصمیم سازی دارید. امروز حدود 300 نفر از شما در این نشست حضور دارند و اگر این جماعت نتوانند کاری کنند، باید درب آموزش عالی را تخته کنند.

 

 

دشمن به صراحت به دنبال براندازی نظام است

در ادامه این مراسم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دشمن به صراحت می‌گوید به دنبال براندازی نظام اسلامی است و عده‌ای در داخل می‌گویند ما توهم توطئه داریم.

حجت الاسلام محمد محمدیان افزود: اساتید باید تاثیرگذاری بر فکر دانشجو داشته باشند و آن‌ها را در رسیدگی به اهداف و آرمان‌هایشان همراه کنند.

وی افزود: اساتید علاوه بر اینکه در انتخاب اهداف مخاطبان را با خود همراه می‌کنند، باید برای حذف موانع و ایستادگی در برابر سختی‌ها نیز کنار دانشجویان باشند و این‌ معنی کامل تاثیرگذاری است. هرکسی نمی‌تواند در اندیشه دیگران اثر بگذارد. شخصیت‌های تاثیر گذار کسانی هستند که دایره دوستانشان وسیع است و سعه صدر دارند.

 

انسان‌های تحول‌آفرین ویژگی‌های خاص دارند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه انسان‌های تحول آفرین دارای ویژگی‌های خاصی هستند گفت: نگاه جامع و کلان داشتن و از سطحی نگری فاصله گرفتن، تاکید بر آرمان‌های متعالی و متوقف نشدن در روزمرگی‌ها، تفکیک قائل شدن بین مهم و اهم، تشخیص بد و بدتر و انتخاب بد از میان بدتر‌ها، دوست شناسی دقیق، دشمن شناسی عمیق و زیرکانه و پیش بینی طرح و برنامه دشمن، استقامت و هراس نداشتن از جمله این ویژگی‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز بشریت به بلوغ نهایی در فضا سازی رسیده است، ابراز کرد: رسانه‌های مختلف با جوسازی و سرزنش و انواع انگ زدن‌ها، به دنبال آن هستند که اهل حق را از میدان خارج کنند. برای ناامید ساختن نیروهایی که در مسیر است باغ سبزی را از دور نشان می‌دهند که گویا بشریت در خارج از مرزها بالاترین آرامش و لذت را تجربه می‌کند و عده‌ای در اینجا دستشان از تمام خوبی‌ها دور است و با این فضای رسانه‌ای نیروهای متدین را نشانه گرفته‌اند.

 

منافق کسی است که به نظام اعتقاد ندارد

محمدیان تاکید کرد: دشمن با صراحت بیان می‌کند به دنبال براندازی است ولی عده‌ای در داخل می‌گویند ما توهم توطئه داریم و کسانی که از روی قرض یا نادانی می‌گویند ما متوهم هستیم، در مسیر اشتباهی هستند. منافق کسانی هستند که این نظام را قبول ندارند اما برای امتیازاتش، خودشان را در صف علاقمندان و معتقدان این نظام قرار می‌دهند و متاسفانه ما این واژه را از دست دادیم و تا اسم نفاق می‌آید ذهنمان به خارج می‌رود در حالی که اینگونه افراد مانند کنه به مراکز قدرت چسبیده‌اند و در جامعه بدبینی ایجاد و کار شکنی می‌کنند و با هر دولت و نظامی وجود دارند.

وی خاطرنشان کرد: دبیران هم‌اندیشی خیمه‌ای در دانشگاه‌ها بر پا کرده‌اند و برای برافراشته نگاه داشتن آن استقامت می‌کنند. راه قطعا درست است اما سختی و ملامت دارد و باید جوسازی‌ها را تحمل کنند و هرچقدر سرزنش‌ها بیشتر باشد نشان از درستی کار است. هرکس تا زمانی که در این راه با ما باشد ما نیز همراهی اش می‌کنیم و با عزم راسخی که خدا عطا کرده است به این راه ادامه می‌دهیم.

 

 

منافع ملی را چگونه تعریف می‌کنیم؟

در ادامه این مراسم، معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: از اساتید دانشگاهی انتظار می‌رود که حرف‌های امام (ره) را در محیط علمی و زندگی بازتاب دهند.

حجت‌اسلام و المسلمین میر مجید قریشی با تاکید براینکه منافع و هویت ملی را باید در دانشگاه‌ها زنده نگه داشت، افزود: همان‌گونه که مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین نظام گفتند زمانی که یک مسئول می‌خواهد، تصمیم بگیرد، ملاک تصمیم‌گیری آن باید منافع ملی باشد. طبعا ملاک تصمیم‌گیری برای دولت‌ها نیز منافع ملی است اما مساله این است که ما منافع ملی را چگونه تعریف و شناسایی کنیم، اگر ما منافع ملی را در نظر بگیریم، ولی هویت ملی را نادیده گرفته شود، آن منافع، منافع ملی نیست. بنابراین می‌توان گفت منافع ملی وقتی محقق می‌شود که با هویت ملی و انقلابی ملت ایران در تعارض نباشد.

 

 

تحقق منافع ملی بدون هویت ملی ممکن نیست

وی ادامه داد: بسیاری از دشمنان جمهوری اسلامی ایران در راس سیاست‌های خود به دنبال از بین بردن هویت ملی ما هستند که این موضوع باعث شده برخی از روشنفکران ما را به سمتی بکشاند که منفعت پایمال کردن را هویت ملی بدانند. خواسته و ناخواسته این خط در بین روشنفکران احساس می‌شود که ما باید به دنبال منافع ملی باشیم ولی آنان باید بدانند که تحقق منافع ملی بدون هویت ملی امکان‌پذیر نیست.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ، با بیان اینکه ملت مسلمان، ریشه‌دار در تاریخ و انقلابی هویت ملی ما را تشکیل می‌دهند و اساتید دانشگاهی باید به این موضوع کمک کنند، تصریح کرد: بسیاری از افراد در سختی‌های مسیر دچار یاس و ناامیدی می‌شوند و اینجاست که یک نخبه و آینده‌نگر باید به سمت هویت خود برود، والا صدماتی می‌بیند که قرن‌ها نمی‌توان آن را جبران کرد.

 

برخی مواقع حرف امام شنیده نمی‌شود

قریشی با بیان اینکه ما مشکلات بسیاری داریم و در برخی از جاها حرف امام شنیده نمی‌شود و یا شنیده می‌شود اما اجرا نمی‌شود، افزود: اساتید دانشگاه شمع ملت هستند و سوختن و تاباندن وظیفه آن‌هاست بنابراین باید امروز صبر و استقامت داشته باشیم تا بتوانیم در برابر مشکلات بایستیم و به رستگاری برسیم. از اساتید دانشگاهی انتظار می‌رود که حرف‌های امام(ره) را در محیط علمی و زندگی بازتاب دهند.

وی با اشاره به اینکه درست است که ما نسبت به دولت انتقاداتی داریم، زیرا برخی از سخنان مقام معظم رهبری اجرا نشد و اقدامات عملی کم صورت گرفت ولی این وظیفه دانشگاهیان است که به دولت در حل مسائل کشور کمک کنند، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید دانشگاهی مطرح کردند که گره‌هایی در کشور وجود دارد که عمده آن مشکلات علمی است پس چرا باید 20 سال زمان ببرد تا آن‌ها را حل کنیم؛ برای مثال ما بارها راجع به مسائل اقتصادی حرف می‌زنیم و برای آن جلسه تشکیل می‌دهیم، اما آنچنان که باید و شاید کاری در این زمینه پیش نمی‌رود، لذا یک گره علمی در این زمینه وجود دارد که آن تنها به دست دانشگاهیان باز می‌شود.

 

ادبیات دانشگاه‌ها باید تغییر کند

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به برگزاری هم‌اندیشی دبیران استادهای سراسر کشور، ادامه داد: یکی از آفت‌هایی که ما در هم‌اندیشی‌های خود شاهدیم این است که ما گاهی دغدغه و علاقه‌مندی‌های مردم را متوجه نمی‌شویم. ما باید از برگزاری چنین هم‌اندیشی‌های عمومی به سمت تخصصی شدن حرکت کنیم تا بتوانیم عملی‌تر و عمیق‌تر به مسائل کشور وارد شویم. هویت و تولد ما در انقلاب اسلامی رخ داده است، اما امروز شاهد مشکلات جدی هستیم که البته حل شدنی است، زیرا توانمندی‌های بسیاری داریم اما نمی‌دانیم که چگونه این پازل را کامل کنیم.

قریشی با تاکید براینکه مخاطب‌شناسی و تغییر ادبیات برای جذب مخاطب، مساله‌ای است که باید در دانشگاه‌ها دنبال شود، عنوان کرد: ادبیات ما در دانشگاه‌ها باید ادبیات متناسب با مخاطب باشد. مقام معظم رهبری فرمودند که یکی از آسیب‌هایی که در تشکل‌های دانشجویی شاهدیم بی‌توجهی به هنر است؛ گاهی تاثیری که یک پوستر و یا یک جمله بر روی مردم می‌گذارد، بیش از چاپ هزاران کتاب و مقاله است.

 

حجاب، مساله اول ما نیست

وی بیان کرد: یکی از آسیب‌های اجتماعی حجاب است، ولی مساله اول ما نیست. زیرا ما مشکلات زیادی در کشور داریم؛ ولی مدتی است جریانی در کشور راه افتاده و بین روشنفکران دانشگاهی و حوزوی ما جای گرفته است و ما را به این سمت هدایت می‌کند که حجاب اجباری نیست. مقام معظم رهبری در خصوص حجاب فرمودند که حجاب و عفاف مهم است و در نظام اسلامی هر تهاجری که به نحوی تشویق آمیز باشد، گناه است. اگر امام حجاب را اجباری نمی‌کرد اکنون وضع ما بدتر از این‌ها بود بنابراین کار امام طبق اصول بود.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خطاب به دبیران استادان دانشگاه‌های کشور، اضافه کرد: هر کدام از شما نسبت به آسیب‌های اجتماعی وظیفه دارید لذا آن‌ها موجب آسیب‌های فراوان‌های دیگری در حوزه خانواده می‌شوند. اساتید دانشگاهی باید به آسیب‌هایی که به ویژه به محیط دانشگاهی و خوابگاه صدمه می‌رسانند، توجه ویژه‌ای داشته باشند

 

اقتداری کم‌نظیر در چهلمین سالگرد انقلاب

قریشی عنوان کرد: کم کم به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم چهل سال مبارزه بی‌امان برای اینکه دین الهی اسلام را در قرن 13 و 14 دوباره احیا شود؛ راه سختی آمده‌ایم اما علی‌رغم تمام مشکلاتی که داشتیم متوجه می‌شویم که خداوند چه عنایتی به ما کرده است .

وی اضافه کرد: ما پس از چهل سال به اقتداری کم نظیر در قرون گذشته دست یافتیم. ما دو مرحله اصل انقلاب و نظام‌سازی را آغاز کرده‌ایم و اکنون در مرحله سوم یعنی دولت سازی قرار گرفته‌ایم و هنوز دو مرحله جامعه سازی و تمدن سازی باقی مانده است.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: اکنون ما با وجوئ مشکلات بسیاری که داریم توانستیم، ضایعه‌ بزرگی مثل داعش که از حدود 100 کشور آدم در آن عضو بودند و بیش از نیمی از عراق و سوریه را در دست گرفته بود، را به پایان برسانیم.

قریشی بیان کرد: امروز نظام علوی بر نظام ابوسفیانی پیروز شده است و ما نماینده دموکراسی، صلح، علم در جهان هستیم اما اسلام ابوسفیانی نماینده ترور و وحشت است.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *