فعالیت 25 هزار هنرمند صنایع دستی در خراسان رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی بیش از 25 هزار هنرمند در رشته‌های مختلف هنرهای سنتی و صنایع دستی فعالیت دارند و تاکنون برای 20 هزار هنرمند صنایع دستی استان کارت صنعتگری صادر شده است.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: با توجه به نقش صنایع دستی در زندگی و امور روزانه مردم در گذشته، همچنان می توان این نقش را با تعاریف و تدابیر جدید زنده و ماندگار نگه داشت.

محمد مطیع افزود: نوآوری و تعریف کاربری جدید با هدف کاربردی کردن محصولات و صنایع دستی مهمترین مسئله ای است که در این صنایع باید در نظر گرفته شود. از مهمترین محورهای کاری و تعریف شده در این معاونت بررسی راه های جدید برای جلوگیری از فراموشی برخی هنرهای دستی است و تلاش می شود با این راهبردها صنایع دستی را نجات داد.

وی گفت: در کنار تعاریف و کاربری جدید برای صنایع و هنرهای سنتی باید از هنرمندان این رشته ها که معدود و انگشت شمار هستند نیز حمایت شود.

مطیع افزود: در این راستا آموزش به عنوان سیاست اصلی و اولیه مد نظر است و نسل جوان به خوبی می تواند با فراگیری هنرهای دستی و ایجاد خلاقیت در این زمینه نقش آفرینی موثر داشته باشد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی دارای 22 رشته بومی و دارای مزیت صنایع دستی است، اظهار کرد: سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، سنگ تراشی (حجاری سنتی)، قلم زنی روی سنگ، ابریشم بافی، نوار بافی، زیورآلات سنتی، پوستین دوزی، ارغوان بافی، کاشی سنتی و گلدوزی از جمله این رشته هاست.

وی گفت: هنرهای سنتی و صنایع دستی بگونه ای عجیب و تاثیرگذار موجب ایجاد آرامش و امنیت خاطر در افراد می شود بنابراین علت مهم گرایش جمعی به زندگی سنتی و هنرهای دستی از سوی گردشگران همین نکته است. بسیاری از هنرهای سنتی قدیمی و حتی منسوخ شده را با حمایت و تغییر کاربری می توان جان تازه و دوباره داد.

 

اهمیت سوغات

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت: با توجه به ورود میلیونها زائر و گردشگر داخلی و خارجی به این استان، تعریف کاربردهای جدید برای صنایع دستی و معرفی آنان به عنوان سوغات می تواند راه خوبی برای ترویج این هنرها باشد.

محمد رحیم رهنما با اشاره به جایگاه فرهنگی هنرهای دستی و سنتی افزود: کاربردهای نوین و جدید هنرهایی مانند مسگری، نمد مالی، رنگرزی و چادر شب بافی، فراوان و متعدد خواهد بود و می تواند موجب استقبال گردشگران شود. صنایع دستی در کنار همه کاربردهایی که دارد می تواند به عنوان سوغات، پیام رسان ابعاد فرهنگی سفر برای گردشگران داخلی و خارجی باشد زیرا بخشی از سفر و گردشگری همراه با هدیه و سوغات است که نه تنها تاثیر اقتصادی قابل توجهی در بر دارد بلکه صنایع دستی را به پیام رسان فرهنگی تبدیل می‌کند.

وی گفت: بخشی از موفقیت فعالیت های اقتصادی شهر با توجه درست و دقیق به اقتصاد گردشگری و اقتصاد سفر محقق می شود. خلاقیت و کاربردی کردن محصولات صنایع دستی از جمله ضروریات و نیازهایی است که باید با برنامه ریزی هدفمند انجام شود.

وی افزود: باید با هدفمند کردن محصولات صنایع دستی و در نظر گرفتن نیاز مصرف کنندگان در نوع کاربری محصولات این بخش به رشد و پرورش هنرمندان، حمایت از آنان، جلب توجه گردشگران و کشف بازارهای جدید در این عرصه اقدام نمود. زندگی مدرن و فاصله گرفتن از زندگی های سنتی و تغییر نیازها موجب شده است اغلب محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی کارایی خود را از دست داده و با گذر زمان و مرگ هنرمندان و استادان این رشته ها، محصولاتی از این دست دیگر تولید نشود.

رهنما گفت: تغییر کاربری صنایع دستی می تواند راه موثر برای جلوگیری از فراموشی و حتی احیای رشته های منسوخ شده یا در معرض فراموشی باشد.

 

25 هزار هنرمند صنایع دستی در خراسان رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به فعالیت بیش از 25 هزار هنرمند در رشته‌های مختلف هنرهای سنتی و صنایع دستی این استان افزود: تاکنون برای 20 هزار هنرمند صنایع دستی استان کارت صنعتگری صادر شده است.

وی با بیان اینکه بیش از چهار هزار نفر از هنرمندان استان زیر پوشش بیمه هستند اظهار کرد: حمایت از هنرمندان صنایع دستی در رشته های مختلف موجب حمایت و صیانت از هنرهای دستی می شود که در این زمینه برنامه های متعدد و متنوعی وجود دارد.

وی گفت: هنرمندان بسیاری هستند که در گوشه منازل خود به تهیه محصولات هنری اصیل می پردازند و هیچ ادعایی در این زمینه ندارند که باید با شناسایی و جذب آنان نسبت به حفاظت و صیانت از هنر آنان کوشید.

رهنما افزود: صنایع دستی با دارا بودن ویژگی هایی مانند برخورداری از بار فرهنگی، تامین حدود 90 درصد مواد اولیه آنها از منابع داخلی، نقش دست در تولید آن، مکمل اقتصاد کشاورزی، برخورداری از ارزش افزوده و عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد، در مقایسه با سایر صنایع از ویژگی های مطلوب برای رشد، توسعه و ایجاد اشتغال در هر منطقه برخوردارند و می‌توانند نوید بخش زندگی خوب برای هنرمندان، جاذبه‌ای منحصر به فرد برای گردشگران و نقطه قوت در تحقق اقتصاد مقاومتی باشند. تغییر کاربری و ایجاد خلاقیت در کاربردهای جدید برای صنایع دستی و هنرهای سنتی، راهی اجتناب ناپذیر و موثر برای حفاظت از هنرهای قدیمی و موجب زنده نگه داشتن هنرهای اصیل ایرانی و بومی در هر منطقه است.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *