سهم 3 درصدی ایران از گردش مالی زعفران

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، گفت: زعفران ۸ میلیارد دلار گردش مالی در دنیا طی یک سال دارد اما تنها حدود ۳۰۰میلیون دلار آن برای ایران است.

عبدالله حاتمیان  در خصوص خرید توافقی زعفران توسط دولت افزود: هر زمانی که بخش خصوصی نا‌توان شد بار بر روی دوش دولت قرار می‌گیرد. انصاف نیست که زعفران به‌عنوان محصولی که در دنیا متقاضی فراوانی دارد بار خرید تضمینی آن را بر روی دوش دولت قرار دهیم.

 

سهم ایران از گردش مالی 8 میلیارد دلاری زعفران تنها 300میلیون دلار است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زعفران 8 میلیارد دلار گردش مالی در دنیا طی یک سال دارد اما تنها حدود 300میلیون دلار آن برای ایران است، گفت: بخش خصوص کشور در زمینه زعفران ضمن اینکه آلوده به رانت و مردم گریزی شده و مداوم به‌دنبال صادرات بی‌کیفیت، تقلبی و به‌ واسطه آن از دست دادن بازارهای بین‌المللی است.

 

باید تمامی تشکیلات مربوط به زعفران را منحل کرد

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چرا باید با وجود انجمن‌های ملی زعفران و از این دست انجمن‌ها چرا باید در انتها دولت مجبور به خرید تضمینی زعفران شود، ادامه داد: در صورتی که اختیارات دولت را داشتم تمامی تشکیلات مربوط به زعفران را منحل و مجددا تشکل‌های جدید را ایجاد می‌کردم و مدیرعاملی را از جانب دولت انتخاب می‌کردم.

 

بخش خصوصی زعفران قابلیت لازم را ندارد

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی قابلیت لازم را ندارد و دولت مجبور است بار آنها را بکشد و تاوان آن را نیز پرداخت کند، ادامه داد: در این خصوص از دولت تشکر میکنم که علی‌رغم گرفتاری‌هایی که با آنها درگیر است می‌آید زعفرانی را که دنیا خواستار آن است را به‌صورت تضمینی خریداری می‌کند.

 

ظلم مدعیان بخش خصوصی دلیل کم بودن سهم ایران از بازار جهانی زعفران

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در بخش خصوص به‌قدری ناتوان بوده‌ایم که نتوانسته‌ایم برای محصولی گران قدری مانند زعفران نیز بازاری را پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: کم بودن سهم ایران از بازار جهانی زعفران به دلیل ظلمی است که مدعیان بخش خصوصی انجام می‌دهند، زمانی که محصول تقلبی، بدون برند، بدون بسته‌بندی، بدون بازاریابی و به اسم کشور اسپانیا را صادر کنیم نتیجه آن این می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *