رسانه‌ها سر دمداران رعایت قانون هستند

قاضی بهشتی در نشست آموزشی  قوانین و مقررات چاپ آگهی  و تبلیغات در رسانه گفت: اطلاع و اجرای قوانین وظیفه مطبوعات است و  احراز صحت و سلامت آگهی‌های منتشره بر عهده رسانه‌ها است.

دادیار پیشگیری از وقوع جرم مرکز استان خراسان‌رضوی در این نشست که با حضور مدیران مسئول و سرپرستان روزنامه‌های کشوری و محلی  و هفته نامه‌ها سطح استان خراسان رضوی که در محل سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع رعایت قوانین و مقررات موضوع چاپ آگهی ها و تبلیغات در جراید و تبعات منفی عدم پایبندی به الزامات  قانونی در این حوزه که گاها منجر به وقوع جرم و یا تسهیل در آن می‌شود حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان  به  این امر ورود پیدا کرده است.

وی افزود: در یک برنامه مدون بعد از جلسات مشترک با سازمان‌های ذی ربط و برگزاری  نشست‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی کافی در این حوزه، در صورت عدم رعایت قوانین از طرف رسانه‌ها و کانون‌های تبلیغات با متخلفین در حوزه انتشار آگهی‌ها برخورد قاطعانه می‌شود.

دادیار پیشگیری از وقوع جرم مرکز استان خراسان‌رضوی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون مجازات اسلامی  اصل بر مسئولیت  اشخاص حقیقی است گفت: اگر انتشار آگهی دریکی از رسانه‌ها منجر به ایجاد ضرر و زیان به فرد یا افرادی شود ازآنجا که بر طبق ماده 127 قانون مجازات اسلامی هر کسی با اقدامی وقوع جرمی را تسهیل کند به معاونت در آن جرم محکوم می‌شود؛ در منظر قانون هم آگهی دهنده و هم منتشر کننده هر دو مسئول هستند و باید عواقب کار خویش را بپذیرند.

وی در خصوص رعایت قانون نظام صنفی در زمان جذب آگهی‌های مربوطه خاطر نشان کرد: رسانه‌ها موظفند قبل از پذیرش و نشر آگهی‌هایی که مربوط به حوزه نظام صنفی هستند، نسبت به احراز و صحت پروانه کسب متقاضی اقدام نمایند و در صورت عدم رعایت این قانون توسط رسانه‌ها، تا دوماه توقیف و به مبلغ 25 میلیون تومان جریمه نقدی در قانون بر ای محکوم  در نظر گرفته شده است.

دادیار پیشگیری از وقوع جرم مرکز استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مسئولیت آگهی بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است، گفت: در حوزه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان اگر تبلیغی خلاف واقع انجام شود و اطلاعات نادرست آن موجب ایجاد ضرر و زیان مالی و جسمی به افراد بشود مسئولیت حقوقی آن بر عهده هر دو طرف سفارش دهنده و سازنده آگهی می باشد .

در ادامه این نشست فهیمه السادات سالاری، مدیر نظارت و ریاست کمیسیون تبلیغات سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه تبلیغات جزیی جدا نشدنی از جامعه است، گفت: اصحاب رسانه نخبگان جامعه  هستند که می‌توانند با قلم توانای خود مشکلات جامعه را در معرض دید مردم قرار دهند.

سالاری با بیان اینکه هر نوع تبلیغ دارویی، خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی بدون اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی ممنوع است، گفت: با اعتماد به یکدیگر  و همیاری می‌توانیم جلوی تبلیغ و ارائه اطلاعات نادرست و غلط به جامعه را بگیریم و به این کار به کسانی که درست کار می‌کنند کمک کنیم.

وی خواستار حضور جدی دادستانی در حوزه برخورد با متخلفین تبلیغات غیرمجاز شد و گفت: توجه برخی رسانه‌ها و جلوگیری از درج آگهی‌های نادرست و عدم تبلیغ مواد  دارویی، خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی وآرایشی بدون اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی ضمن رعایت قانون و فرهنگ‌سازی در این حوزه باعث حفظ حقوق جامعه و مردم  شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *