حادثه نفتکش سانچی؛ تردیدها و ابهامات

هر چند حادثه‌ها و برخوردهای ترابری و ترافیکی در زمین، آسمان و دریا امر تازه یا عجیبی نیست ولی تجربه و حافظه تاریخی در سطح بین الملل نشان میدهد برخی از آنها یا عمدی بوده اند و یا روند برخورد و امدادرسانی به آنها با نوعی ابهامات، اماها و اگرها روبرو بوده است.

حادثه نفتکش سانچی ایران یکی از این حوادث است که در طی آن از ابتدای برخورد تا نزدیک به یک هفته پس از شعله ور ماندن، سوالات و تردیدهای جدی را با خود بهمراه داشته است که ذیلاً و مختصر ذکر می‌شوند:

  1. نجات همه 21 تن از کارکنان کشتی فله بر گندم صادراتی از آمریکا به مقصد چین و تلف شدن تمامی 32 سرنشین کشتی ایرانی
  2. با وجود امکانات ناوبری پیشرفته در جهان کنونی و قوانین و هشدار دهنده‌های الکترونیکی در کشتی‌ها، دکل‌های دیده بانی و…، برخورد در روز روشن (و حتی در تاریکی شب) امری تعجب آور و مورد تردید بوده و احتمال برخی عمدی کاری و خرابکاری را نیز قوت می‌بخشد.
  3. روابط رو به سردی ماه‌های اخیر در مراودات اقتصادی ایران و چین (بدلیل تکاپوهای خودکفاگرایانه ایران و شاید دلایل مشابه) نیز می‌تواند تردیدهای دیگری را در خصوص حداقل نحوه امدادرسانی به کشتی ایرانی قوت بخشد.
  4. در اخیر تحرکات تجسسی، خرابکارانه و مُخل در روابط کشورها و همسایگان از سوی قدرتهای بزرگ بخصوص آمریکا و هم پیمانان سیاسی امنیتی اش در سطح منطقه و جهان را نباید دست کم گرفت. این تمهیدات جاسوسی ،نفوذی و خرابکارانه در کارنامه قدرتهای مداخله گر در جهان لیستی طویل دارد و به هدف ضربه زدن اقتصادی، سیاسی و ایجاد چالش‌های داخلی یا تخریب روابط بین المللی بیشتر در کشورهای هدف تنظیم می‌شوند که می‌توان از نقاط جدی مورد سوءظن و ابهام در حادثه برخورد نفتکش فله بر عازم از آمریکا با سانچی ایران قلمداد گردد.

اگر کمترین فرضیات فوق الذکر دخیل در قضیه باشند و مابقی تردیدها پس از بررسی‌های بیشتر منتفی گردند، این سوال جدی غیر قابل مماشات است و آن اینکه چرا پس از پنج روز از حادثه برخورد کمترین کمکی به سرنشینان کشتی نفتکش ایرانی صورت نگرفت؟ و آیا هر حادثه‌ای از این نوع در جهان به مرگ قطعی و بدون نجات یکتن از سرنشینان کشتی حادثه دیده تمام شده است؟ پاسخی که باید از سوی مسئوولین چینی به وضاحت بیان گردد.

با این همه باید منتظر بررسی‌ها و نتایج کارگروه‌های حقیقت یاب اعزامی به چین ماند حال چه مقدار حقایق و سرنخ‌ها قابل کشف باشند یا نباشند و یا اطلاعات طبقه بندی منشتر شوند یا در دستور اقدامات بعدی قرار گیرند امری است که به مباحث حساس و تو در توی سیاست و روابط بین الملل بازمی گردد.

 

سیدروح الله ظهوری حسینی

دانش آموخته علوم سیاسی

فعال فرهنگی رسانه‌ای افغانستانی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *