تجاری شدن؛ رویکرد جدید اصناف

نایب رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: اتاق اصناف با رویکرد تجاری کردن بحث هیئت‌های تجاری را راه‌اندازی کرده است.

محسن خاوری‌هاشمی روز یکشنبه در نشست خبری به منظور ارائه گزارش در اتاق اصناف مشهد افزود: اتاق اصناف رویکرد جدیدی به نام بحث تجارت خارجه دارد، اصناف در حال عبور از دوران گذری است که در آن تصور بر این بود که یک واحد صنفی باید کالایی خریداری کند و خودش آن را به فروش برساند و یک تولید کننده باید کالا را از طریق بازرگانان انتقال دهد.

وی افزود: در این صورت چرخه اقتصادی بزرگی ایجاد می­شود تا تولیدکننده بتواند کالای خودش را به دست مصرف­کننده در سراسر ایران  یا کشورهای دیگر برساند.

خاوری با بیان اینکه اتاق اصناف با رویکرد تجاری کردن بحث هیئت‌های تجاری را راه‌اندازی کرده است، عنوان کرد: اولین هیئت به افغانستان فرستاده شد و هیئتی از افغانستان نیز به ایران آمد، این اولین اتفاقی بود که در سطح اصناف ایران افتاده است. تاکنون اصناف ایران چنین موردی را نداشته است.

نایب رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: اتاق اصناف برای اولین بار تفاهم نامه‌‌ای را با اتاق پیشه‌وران  هرات نوشت که دو سال قبل منعقد و در برج 9 تمدید و تکمیل شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این بین 20 اتحادیه صنفی در مشهد و هرات باستان یعنی دو پایتخت معنوی و باستانی برقرار شد که هدف از  تفاهم نامه‌‌ها کوتاه کردن چرخه اقتصادی بین تولیدکننده، عمده فروش، تاجر، عمده فروش کشور هدف و  خرده فروش کشور هدف است تا نرخ تمام شده کالا بین تولیدکنندگان ایرانی و مصرف کننده و کشورهای هدف کاهش یابد.

خاوری با اشاره به اینکه ایران در حال از دست دادن بازار در کشورهای دیگر است، خاطرنشان کرد: ترکیه، افغانستان و پاکستان سهمی از بازارها را اشغال می‌کنند، تاکنون تجار به دنبال صدور کالا به کشورهای دیگر بودند. اکنون کار متفاوتی انجام شده، تعاملی با افغانستان صورت گرفته تا نیروی ایرانی در آن جا تولید انجام دهد.

نایب رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: هیئتی که از افغانستان آمد بازدیدی از شهرک صعتی، کارخانجات صنفی، واحدهای صنفی و ورزش زورخانه‌ای داشتند.بازدیدی در اتاق اصناف ایران نیز صورت گرفت که ریاست اتاق اصناف ایران از اتاق اصناف مشهد تقدیر و تشکر کرد و این نوآوری را مغتنم شمرد و بحث خواهر خواندگی بین اتاق اصناف مشهد و پیشه‌وران هرات را پیشنهاد داد.

خاوری با بیان اینکه در بحث تجارت خارجه نمایشگاهی در سال 2017 در پاکستان برپا شد، عنوان کرد: در این نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی پاکستان به نمایش گذاشته شد، هیئت اعزامی از مشهد با جلساتی با پاکستانی‌ها و ایرانی‌های مسئول در پاکستان صورت داد، مشکلات مشاهده شده در بازدیدهای میدانی از پاکستان در میان گذاشته شد.

وی افزود: کازان روسیه از مراکز بزرگ صنعتی، فرهنگی و بازرگانی  در مرز اروپا است. در بحث پوشاک تولید کنندگان پوشاک برای اولین بار به نمایشگاه کازان روسیه رفتند و تولیدات خود را به نمایش گذاشتند. این حضور برای خودشان مفید بود که با استقبال افرادی که از مسکو آمده بودند روبه‌رو شد تا کالای ایرانی را در مسکو نیز به نمایش بگذارند.

نایب رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به موضوع پوشاک، تصریح کرد: تولید پوشاک در مشهد سطح بالایی دارد، اما کالایی که در مشهد تولید می‌شود به نام کالای مشهد به فروش نمی‌رسد، گاهی به تهران می‌رود و گاهی در قشم به عنوان کالای خارجی وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌هایی که در اتاق اصناف بسیار به آن تاکید می‌شود، بحث برند سازی است، عنوان کرد: قرار است که در مشهد نمایشگاه تولیدکنندگان برتر پوشاک مشهد برگزار شود.در این نمایشگاه حدود 40 نفر تولید کننده برتر شرکت خواهند کرد، تمام توزیع‌کنندگان پوشاک سراسر کشور و در صورت امکان کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان و حتی روسیه شرکت خواهند کرد، امیدواریم روزی نام مشهد را در پوشاک زنده نگه داریم.

خاوری با اشاره به حمایت از مشاغل خانگی یا صنعت بدون کارخانه، بیان کرد: با همکاری اداره کار و امور اجتماعی تسهیلات 4 درصدی در اختیار  اشخاصی قرار خواهد گرفت  که در داخل منزل در حال تولید هستند، وام با سود 4 درصد در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. سقف این وام‌ها حدود 80 میلیون تومان است که کمک خوبی برای مشاغل خانگی یا بانوان بی‌سرپرست است که می­توانند در داخل خانه مشغول به کار شوند.

نایب رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به اینکه بحث دیگری که حدود دو سال است در حال کار بر روی آن هستیم، موضوع برندسازی است، گفت: ما دنبال این هستیم تا اصنافی که در حال کار هستند بعد از فوت و یا پایان کار برندشان از بین نرود، در سال گذشته 5 واحد از اصناف به عنوان برند برتر و 5 نفر به عنوان شایسته تقدیر شرکت کردند. امسال که اصناف در برند سازی شرکت کردند توانستند امتیازات بیشتری کسب کنند.

خاوری اضافه کرد: مجتمع‌های تجاری زیادی در شهر است که چندین سال از تاسیس آنها گذشته اما فعالیت چشمگیری ندارند. این به شهر آسیب می‌زند، مشهد شهری تجاری است. در این خصوص ریشه‌یابی صورت گرفت، یکی از مسائلی که وجود داشت این بود که کوچه‌های شهر مشهد همزمان با مجتمع‌ تجاری از تجاری‌های موقت استفاده کردند تا با  مغازه‌هایی که هزینه‌های کمتر ی دارد با افرادی که داخل مجتمع تجاری هستند رقابت کنند.
وی ادامه داد: مشکل دیگر شهرداری بود که نمایشگاه‌هایی را در زمین‌ها و مکان‌هایی خارج از  بخش تجاری برگزار می‌کرد و مردم ترجیح می‌دادند به دلیل هزینه کمتر از آن‌ها استفاده کنند. در این خصوص صحبتی با فرماندار انجام شد و فرماندار این قول را دادند که در قالب 60-40 یا 50-50 یا 40-60  مجتمع‌های تجاری را به بحث نمایشگاه‌ها وارد کنند، یعنی نمایشگاه در کنار  مجتمع تجاری برگزار شود تا مجتمع نیز رونق پیدا کند.
 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *