کلاف سردرگم بافت شهری و روستایی

عضو کمیته نظارتی شماره 2 شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: شهرک مهرگان نیازمند تدبیر و تصمیمات کارشناسانه است.

شهناز رمارم در بازدید میدانی اعضای کمیته نظارتی شماره 2 شورای اسلامی شهر از شهرک مهرگان و قرقی با تشریح ارزیابی خود از این بازدید میدانی، افزود: شورای پنجم درگیر بسیاری از تصمیمات غیرکارشناسی اتخاذ شده در گذشته است؛ آنچه بر این دوره از شورا باقی مانده، میراثی است که باید به حال آن فکری کرد.

وی با بیان اینکه هرکسی که از شهرک مهرگان بازدید کند متوجه این حرکت غیرکارشناسی خواهد شد چرا که نسبت به ظرفیت‌های درون‌شهری غفلت شده و ناحیه منفصل شهری در این منطقه شکل گرفته است، اظهارکرد: شرایط به گونه‌ای است که از محدوده شهری خارج می‌شویم و پس از یک منطقه روستایی، مجدد وارد بافتی شده که جزو منطقه شهری محسوب می‌گردد.

رمارم این اقدام را تخریب محیط زیست دانست که علاوه بر آن سبب تحمیل هزینه‌های هنگفتی به بودجه‌های ملی می‌شود و افزود: زیرساخت‌های خدماتی در این مناطق به شکل مناسب فراهم نشده است؛ پس از 6 سال شهرداری مسوول رفت و روب و جمع‌آوری زباله شده و منطقه‌ای به عنوان بافت شهری حساب می‌شود که ساکنان آن بی‌بهره از مرکز بهداشتی و تامین مایحتاج و نیازهای اولیه زندگی هستند.

عضو کمیته نظارتی شماره 2 شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه شهرک مهرگان و قرقی با تصمیم مسوولان وقت، یک بافت شهری متصل به روستا محسوب شده است، گفت: مسوولان این تصمیم را برای توجیه اشتباه خود گرفتند چرا که در بافت روستایی و منفصل از شهر اقدام به ساخت مسکن مهر کرده و بستر لازم زندگی نیز در آن محیا نشده است.

رمارم تصریح کرد: هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند چنین تصمیمی را بپذیرد و این یک تصمیم غلط در دولت وقت بوده است.

وی افزود: امیدواریم در تقسیمات شهری، این بافت با 50 هزار جمعیت، تبدیل به یک شهر جدید شود؛ شورا تشکیل دهند و برای خود تصمیم‌گیری کرده و قانون وضع کنند.

رمارم گفت: اگر قرار است این منطقه به مشهد وصل شود، شهرداری باید مسوولیت این شهروندان را به شکل مناسب به دوش کشد؛ متاسفانه در مواقع بحران نمی‌توان خدمات مناسب به این عزیزان ارائه کرد چرا که خدمات بهداشتی و درمانی ندارند و برای ابتدایی‌ترین نیازهای خود باید به مشهد مراجعه کنند.

رمارم با انتقاد از فقدان سیستم یکپارچه‌سازی شهری و اتخاذ تصمیمات واحد، اظهارکرد: نباید چند نفر متولی این قضایا باشند؛ ایجاد اتاق فکر واحدی برای تصمیم‌گیری امری ضروری بوده تا این تصمیمات به اجرا درآید.

وی با بیان اینکه با همین هزینه‌هایی که صرف ساخت مسکن مهر در زمین‌های بایر خارج از محدوده شهری شده می‌توانستیم بافت‌های ناکارآمد شهری را بهسازی و تبدیل به مکان‌هایی قابل سکونت کرد، تصریح کرد: بافت‌های فرسوده شهری یکی از معضلات کنونی شهرما شمرده می‌شود؛ با چنین رویکردی علاوه بر اینکه شهر آباد می‌شد، ساکنان آن نیز از خدمات مناسبی بهره‌مند می‌گشتند.

رمارم در پایان گفت: نقد برگذشته راهکار و چاره‌ساز نیست و باید فکر کنیم و برای برون رفت از این شرایط راهکارهای مناسب ارائه دهیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *