#پشیمان_نیستم

دقیقا 4 ماه و 29 روز از تنفیذ دولت جدید حسن روحانی می­گذرد. طی مراتب انتخاب وزرای جدید دوماهی به طول انجامید و چیزی حدود سه ماه است که دولت با کادری کامل شروع به کار کرده است. نمی­دانم این تنها برای من عجیب است یا شما هم مثل من فکر می­کنید که مگر چقدر از عمر دولت گذشته که از رای خود پشیمان باشیم؟

مدتی است که کمپینی با عنوان «پشیمانم» برای ابراز پشیمانی از دادن رای به حسن روحانی تشکیل شده است. بدون شک کشور ما درگیر مشکلات بسیار زیاد در زمینه­های اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و… است که بانی بسیاری از آن­ها عملکرد ضعیف دولت­ها، حتی دولت قبل حسن روحانی است. اما 23 میلیون و 549 هزار و 616نفر با چه استدلالی حسن روحانی را انتخاب کردند که حالا از کرده خود پشیمان باشند؟

نمی­توان به ضرس قاطع گفت که این کمپین از کجا نشات گرفته است. اما نمونه‌ای از موج سواری بر علیه دولت است که ورزشکار، هنرمند یا نماینده مجلس هم بر آن سوار شده‌اند. حتی کسانی که به روحانی رای نداده‌اند هم به آن دامن می‌زنند!

وجهه دیگر قضیه این است که هر عضو این جامعه که به روحانی رای داده­ و امروز پشیمان است، باید شفاف بگوید که چه انتظاری داشته که برآورده نشده و کدام استدلالش به جواب نرسیده است؟

«صبح امروز» به سراغ دو نماینده منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی رفته است تا ریشه‌های این رفتار را از نگاه منتخبین مردم جویا شود.

 

 

نماینده درگز در مجلس:

روحانی کشور را لبه پرتگاه نابودی تحویل گرفت

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: از کسانی که اظهار پشیمانی می­کنند باید پرسید اگر به روحانی رای نمی­دادید به چه کسی رای می­دادید؟ شک نکنید کسانی که الان پشیمانند به آقای روحانی رای نداده­اند. من خودم به آقای روحانی دادم و کاملا در جریان مسائل اقتصادی و سیاسی هستم.

عبدالله حاتمیان در گفت­وگو با «صبح امروز» افزود: چون به این مسائل آگاهی دارم می­دانم دولت روحانی اقتصاد را در چه شرایطی تحویل گرفته است و کشور که در لبه پرتگاه نابودی بود را چگونه تحویل گرفت و به کجا رسانده است. باید کمی به گذشته نگاه کنیم، من در دوره آقای احمدی نژاد گفته بودم که کشور به اندازه 50 سال آسیب اقتصادی و 500 سال آسیب اخلاقی و اجتماعی خورده است.

وی افزود: در آن دوره خیلی از ساختارها از بین رفت، سازمان امور استخدامی تعطیل شد که هنوز خیلی از عوارض آن را نماینده متحمل می­شود. مردم احساس می­کنند هرکس نفوذ و پارتی داشته باشد استخدام می‌شود، این ذهنیت را حسن روحانی نساخت، آزمون استخدامی را از طریق سازمان سنجش انجام می­دهد، گزینش از طریق مراجع ذی­ضلاح انجام می­شود، نفوذ در آزمون­ها غیرممکن شده است و در مجموع ورود به بدنه دولت بدون گزینش غیر ممکن شده است.

 

برای ندامت زود است

حاتمیان تصریح کرد: این ذهنیت بد از دوره قبل حسن روحانی به ارث رسید، موسسات مالی را حسن روحانی ایجاد نکرد، حقوق پایین بازنشستگان، حقوق پایین معلم­ها، استخدام نشدن فارغ­التحصیل و… پدیده­های مربوط به امروز و این دوره نیست. البته به دولت آقای روحانی نیز انتقاداتی وارد است اما این درست نیست که همه مسائل را از چشم دولت ببینیم.

وی با بیان این­که من تعدادی از این افراد پشیمان را دیده­ام، اظهار کرد: با یک نگاه ساده به ظاهر این افراد می‌توان فهمید که از کسانی نبوده­اند که به حسن روحانی رای داده باشند. به همین تجمع میدان شهدای مشهد که توجه کنید خواهید دید که ظواهر افراد، ظاهر طرفداران روحانی نیست. طرفداران حسن روحانی نخبگان و فرهیختگان جامعه بودند.

حاتمیان ادامه داد: طرفداران حسن روحانی ادب و برخورد مناسب و معقولانه­ای دارند و کسانی نیستند که برای منافع شخصی خود رای داده باشند و حالا که برآورده نشد به نظام، مسئولین، دولت و ارزش­های امام و انقلاب توهین کنند. این­ها کسانی نیستند که به روحانی رای داده باشند و خطوط خاص خود را دارند.

 

اعتراضات صف­آرایی برای مجلس و دولت آینده است

وی در خصوص خط­گیری این جریانات گفت: این اقدامات آرایش­گیری برخی برای مجلس آینده است. اگر به صحبت­های آقای کریمی قدوسی در روزهای اخیر توجه کرده باشید به لیست­هایی که در مشهد و تهران رای آوردند و ابراز ندامت­ها اشاره می­کرد، این­ها حدود سه ماه است که امور را در دست گرفته­اند، در این مدت چه اقدامی می­توانسته صورت بگیرد که نگرفته و ابراز ندامت به وجود بیاید؟

وی افزود: این تخریب­ها همه حساب شده است و این افراد در حال صف­آرایی برای مجلس و دولت آینده هستند. کسانی که باید بدانند آگاهند و کسانی که نمی­خواهند بدانند خود را به خواب زده­اند. به انتقادات نگاه کنید، در روز 9 دی فردی به حقوق نمایندگان اشاره می­کند. در حالی که هم اخبار و اطلاعات سخنگو بیشتر از من نماینده است و هم حقوق چند برابر بیشتری نسبت به من دریافت می­کند.

 

هرگز از رای خود پشیمان نیستم

حاتمیان تصریح کرد: این افراد از ساده بودن و اطلاعات کم مردم در این خصوص استفاده می­کنند، مردم را نسبت به مسئولین و مجلس بی­اعتماد می­کنند، مجلسی که به گفته امام خمینی(ره) در راس امور است. این افراد که خیلی راحت تهمت می­زنند دنبال اهداف خاصی هستند و چیزی که به دنبال تصف آن هستند مجلس و دولت آینده است.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: فراموش نکنیم که وزیران ما 3-4 ماه است که روی کار آمده­اند. یک کارمند ساده در این مدت فرصت نمی­کند وظایف اولیه خود را شناسایی کند، چطور انتظار داریم با این همه تغییر در سطح وزرا بلافاصله نتیجه حاصل کنیم؟

وی در پایان تاکید کرد: اگر هزار بار دیگر آرایش انتخابات به همان شکل پیش­برود، رای من حسن روحانی خواهد بود. من به طور قطع به دولت آقای روحانی انتقاداتی دارم اما از رای خود قطعا پشیمان نیستم.

در ادامه به سراغ دیگر نماینده مجلس مردم استانمان در مجلس شورای اسلامی رفتیم و نظر وی را جویا شدیم.

 

 

نماینده تربت‌حیدریه در مجلس:

مشکلات پس از انتخابات بخاطر نبود تحزب است

نماینده تربت­‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: ما چون در کشور با توجه با یک روش مناسب که معمولا تحزب است و احزاب قدرتمند که، دارای شناسنامه، دارای مرام­نامه، اساس­نامه، کادر مجرب و دارای تفکر مشخص در سیاست­های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند نداریم بعضا اتفاقاتی همراه با هیجان در انتخابات رخ می­دهد. البته در تمام کشورها بخشی از انتخابات هیجان و احساسات هست اما نسبت آن در کشور ما به علت نبود تحزب بیشتر است.

سعید باستانی در خصوص راه‌اندازی کمپین «پشیمانم» افزود: اگر به هر انتخاباتی که در آن نگاه به عملکرد آینده وجود دارد توجه کنید، پس از مدتی یک­سری ریزش­ها دارد که طبیعی است. در بحث پشیمانی اگر بحث‌های سیاسی و مواضع مخالفین را کنار بگذاریم، باید به مردم حق داد چون در شرایط اقتصادی خوبی قرار ندارند و مشکلاتی دارند که باید دولت و به تبعیت آن حاکمیت شنونده آن باشند.

وی ادامه داد: این­جا تنها بحث گلایه از دولت نیست بلکه تمام قوا و در مجموع حاکمیت باید شنونده این مشکلات باشد. من به این موضوع کاری ندارم که این اعتراضات از کجا نشات گرفته اما مشکلات مردم واقعیتی است که باید دیده شود و راهکاری برای آن پیدا شود.

 

گلایه‌ها فقط از دولت نیست

باستانی در خصوص اعتراضات اخیر اظهار کرد: دولت بر اساس اقدامات جدید نقد نمی­شود، بحث اصلا دولت نیست، مردم از جاهایی به ستوه آمده­اند که می­تواند گلایه از قوه قضاییه، قوه مجریه یا قوه مقننه باشد. مردم دستشان به دولت می­رسد و انتظارات اجرایی را از این قوه دارند ولی در واقع قوه مقننه و قضاییه نیز مخاطب مردم هستند. مردم به مجموعه کسانی که کشور را اداره می­کنند اعتراض دارند پس همه با هم باید در رفع گله‌مندی­های مردم تلاش کنند.

نماینده تربت­حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی در خصوص گلایه­های نمایندگان از دولت گفت: توجه بکنید که نمایندگان مجلس، نمایندگان مردم هستند و حتی کسانی که حامی دولت هستند نباید از نقد دولت غافل شوند. اما نقد باشد نه تخرب! در جاهایی که قرار است نقد صورت بگیرد باید انجام شود. مثلا لایحه بودجه قرار نیست به همین شکلی که آمده تایید شود، باید مشکلاتش مشخص و مطرح شود. این تفاوت بحث وکیل‌الدوله و وکیل­المله بودن است. در مجموع نمایندگان مجلس حتی حامی دولت باید نقد کنند و دولت هم نباید از این موضوع ناراحت شود.

 

این پشیمانی فضا را برای تکرار اتفاقات شوم گذشته آماده می­کند

باستانی در خصوص این که باید باید پشیمان بود یا نه، تصریح کرد: بحث پشیمانی اصلا مطرح نیست، حالا در نظر بگیریم یک عده ابراز پشیمانی کنند، چه اتفاقی می­افتد؟ فقط فضا آماده یک اتفاق شوم و نامبارک مثل گذشته در کشور اتفاق بیفتد. تنها چیزی که کشور به آن نیازمند است یک وحدت قوی و یک عزم راسخ برای حل مشکلات اقتصادی مردم است.

وی افزود: در کشور از سن 15 تا 30 سال افرادی هستند که عمدتا مشکل اشتغال دارند. آمار نشان می­دهد حدود 3میلیون و 300 هزار نفر بیکار قطعی داریم و اگر کسانی که شغل­های نامناسب و کاذب هستند محاسبه شوند آمار به حدود 5 میلیون نفر می­رسد.

باستانی ادامه داد: از سن 30 تا 55 سال در دو رسته مشاغل آزاد و مشاغل دولتی مشغول به کار هستند. کسانی که در بازار آزاد فعالیت دارند از شرایط بد بازار و کسانی که در مشاغل دولتی هستند به شرایط رسیدگی و معیشتی که بخاطر فربه بودن دولت بوجود آمده است گله­مند هستند.

 

با عزمی راسخ به دنبال حل مشکلات معیشتی باشیم

این نماینده مجلس ابراز کرد: از 55 سال به بالا که سن بازنشستگی است، صندوق های بازنشستگی دارای مشکل هستند و بهترین صندوق بازنشستگی ما تنها 10 سال دیگر توان پرداخت مستمری را دارد. بنابراین اگر این آمار جمع زده شود از سن 15 تا 75 سال ما درگیر نارضایتی هستیم.

نماینده مردم تربت­حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: این­ها ماحصل یک دولت یا دو دولت نیست و تنها مربوط به دولت هم نیست. دلایل بسیار زیادی دارد که کشور به اینجا رسیده است. الان چاره­ای نداریم جز این­که تمام فعالین در حکومت با عزمی راسخ به دنبال حل مشکلات این افراد از 15 تا 75 سال باشیم. این دامن زدن به اختلافات که برخی راه می­اندازند اصلا کار دستی نبوده و به نفع هیچکس نیست.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *