ضرورت اشتغالزایی برای لشکر میلیونی فارغ‌التحصیلان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حال حاضر بیش از 3 میلیون فارغ‌التحصیل در کشور وجود دارند که اگر نتوانیم برای آنان اشتغال فراهم کنیم، تهدیدی برای کشور خواهند بود،چراکه درآینده از ما مطالبه گری خواهند کرد.

حسن حسينی در افتتاحیه سومین باشگاه دانشگاهی خانه صنعت، معدن و تجارت در موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری مشهد افزود: یکی از علایم اصلی توسعه در کشور، اعتبارات و امکاناتی است که در خدمت پژوهش قرار می‌گیرد. اگر تاریخ پژوهش کشور را در پیش از انقلاب بررسی کنیم شاهد خواهیم بود که بودجه پژوهشی ما به 2 درصد نرسیده، جایگاه علم در کشوری که بودجه پژوهشی آن بیش از 2 درصد نباشد، کاملا مشخص است و در این زمینه تنها دولت مقصر نیست، بلکه بخش خصوصی نیز نقش ایفا می‌کند. چه تعداد از شرکت‌های خصوصی کشور را می‌توانیم بیابیم که بخشی از بودجه خود را به پژوهش اختصاص می دهند؟

وی ادامه داد: متاسفانه ایرادی که می‌توان به نظام آموزشی کشور وارد دانست این است که ما دانشجویان خود را پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه رها می‌کنیم، در حالی‌که برخی از کشورهای خارجی مثل آلمان دانشجویان خود را تا 20 سال پس از فارغ‌التحصیلی رصد می کنند و طی این مدت تسهیلات دانشگاه را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

رئیس خانه صنعت معدن وتجارت خراسان رضوی تصریح کرد: اقتصاد در دنیا تعریف‌های مختلفی دارد و یک علم محسوب می‌شود، اما من تا به امروز نفهمیده‌ام این اقتصادی که در ایران حاکم است، چه نوع اقتصادی است، چراکه ما هر روز در کشور با یک بازی اقتصادی روبه رو هستیم.

حسینی افزود: ما هنوز در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی، علمی و اقتصادی زمانی که صحبت می­کنیم، گفته می‌شود ما هنوز در این حوزه‌ها عقب هستیم و به نقطه موردنظر نرسیده‌ایم که علت آن این است که نتوانسته‌ایم مفهوم اصلی دانشگاه را بفهمیم. خروجی دانشگاه‌ها باید به راه‌حلی برای مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کشور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه نه دانشگاه فهمیده صنعت کجاست و نه صنعت فهمیده دانشگاه کجا است و این موضوع ما را واداشت که پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت ایجاد کنیم، تاکید کرد: ما فهمیده‌ایم که باید از دانشجویان شروع کنیم تا به اساتید دانشگاه ختم شود که این امر موجب شکل­گیری اولین باشگاه دانشگاهی خانه صنعت، معدن و تجارت در دانشگاه فردوسی مشهد شد و امروز این دانشگاه تمام امکانات را در اختیار مدیران صنعتی ما قرار داده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به دغدغه اشتغال دانشجویان، گفت: زمانی‌که دانشجو در کارخانه‌ای کار می کند، موضوع بیمه تامین اجتماعی وی مطرح می گردد که ما باید برای این مساله به دنبال راه حلی باشیم.

حسینی خاطرنشان کرد: ما در خانه صنعت، معدن و تجارت استان تمام پایان نامه‌های تحصیلی را به‌روز رسانی کرده‌ایم تا اگر در صنعت کسی دنبال حل مشکلی از طریق علم و پژوهش بود، به پایان نامه­ها و دانشجویان آن مراجعه کند که این امر به توسعه کاربرد و تجاری سازی علم در صنعت و اشتغال زایی کمک می‌کند.

وی با تاکید براینکه یکی از دلایل کاهش رشد سرمایه گذار این است که امنیت لازم برای سرمایه وی وجود نداشته باشد، ادامه داد: ما باید این را بدانیم که بسیاری از سرمایه­گذاران حاضر نمی‌شوند، سرمایه خود را در اختیار یک دانشجو قرار دهند، چرا که نگران آینده سرمایه خود هستند. سرمایه گذار در جایی سرمایه­گذاری می کند که برای وی سودی بیش از سرمایه‌اش داشته باشد، لذا دانشجویان باید این نکته را درنظر داشته باشند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: یک اتفاق خوبی که روی داده شکل گیری بنیاد وقف علم در استان است که ما باید واقفان را تشویق کنیم تا موقوفات خود را در این عرصه ادامه دهد که می‌تواند کمک شایانی به پژوهشگران و دانشجویان ما داشته باشد. چه چیزی بالاتر از علم و چه چیزی بهتر از وقف علم است که به تولید سرمایه می‌انجامد.

حسینی مهمترین کمبود صنعت را نبود افراد فنی و حرفه‌ای دانست و یادآور شد: ما به جای ایجاد این تعداد از دانشگاه در سطح کشور نیازمند مراکز فنی و حرفه‌ای هستیم، چراکه خود دانشگاه‌ها نیز امروز مشکلات فرهنگی و اجتماعی بسیاری را برای جامعه به وجود آورده‌اند،بنابراین شاید اگر در حوزه افزایش و توسعه مراکز فنی و حرفه‌ای کار می‌شد، امروز ما توفیقاتی بهتری در کشور داشتیم.

وی با بیان اینکه اکثر دانشجویان پس از فارغ التحصیلی نمی‌توانند راندمان لازم را در صنعت داشته باشند، درحالی که کارآموزان فنی و حرفه‌ای در این زمینه عملکرد بسیار بهتری از خود نشان می‌دهند، اضافه کرد: دانشگاه‌ها صرفا روش یادگیری و مطالعاتی را آموزش می‌دهند، ولی اگر در زندگی واقعی نیز این روش‌های مطالعاتی را به کار ببریم تا به حل مسئله بیانجامد، شاید بتوانیم به دانشجویان را به همان سمت و سویی که درنظر داریم سوق دهیم، بنابراین ایجاب می کند که صنعت و دانشگاه حتما با یکدیگر در ارتباط باشد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اعلام اینکه ما حدود 6 هزار واحد صنعتی و 600  واحد معدنی در استان داریم که حدود 170 هزار نفر در مراکز صنعتی شاغل هستند، گفت: ما می‌توانیم 80 درصد از واحدهای صنعتی خود را در برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی و پایلوتی در اختیار دانشگاهیان قرار دهیم. دانشگاهیان می‌توانند از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های ما استفاده کنند و از سوی دیگر ما نیز می‌توانیم از دانش علمی اساتید بهره ببریم.

حسینی افزود: یکی از اهداف ما از راه اندازی باشگاه‌های دانشگاهی خانه صنعت، معدن و تجارت در دانشگاه‌ها این است که ارتباط و پیوند میان دانشگاه‌های استان را تقویت کنیم.

 

دبیر خانه صنعت خراسان رضوی:

تضعیف امنیت به معنای رکود در اقتصاد است

در ادامه این مراسم دبیر  خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به وقایع اخیر در کشور گفت: تضعیف امنیت ملی برابر با خروج سرمایه‌گذاری و رکود رونق اقتصادی در کشور است.

فیروز ابراهیمی افزود: اگر امروز شاهد تنش در کشور هستیم، باید بدانیم که بزرگترین دغدغه مردم یا به عبارتی پاشنه آشیل مشکلات ما مسائل اقتصادی است، اما  پیش نیاز رونق تولید  و تجارت در کشور آرامش است؛ زمانی که در حوزه تولید و تجارت کار می‌کنیم، ماه‌ها و سال‌ها تلاش می‌شود تا به بهره برسد. لذا افرادی که این تنش‌ها را در کشور ایجاد کرده‌اند، بدانند اولین پیامد این مشکلات اجتماعی، فرار سرمایه و افزایش مشکلات اقتصادی در کشور خواهد بود.

وی اضافه کرد: تنها دستاورد این روشی که برخی افراد برای بیان مطالباتشان در کشور پیش گرفتند، دامن زدن به مشکلات اقتصادی و خروج سرمایه‌گذاران از کارخانه‌ها و تولیدات کشور است درحالی‌که دولت طی این مدت تلاش زیادی کرده تا به سرمایه­گذاران خارجی ثابت کند ایران امن‌ترین کشور برای سرمایه­گذاری است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه ما وجود برخی معضلات را در کشور قبول داریم، اما باید بدانید که دورنما و چشم‌انداز نظام ما درست است، افزود: علی‌رغم این که می‌دانیم در هر یک از واحدهای صنعتی ما مشکلات فراوانی وجود دارد که تردیدی در آن نیست و اما باید جهت‌گیری درستی نسبت به این مسائل داشته باشیم.

ابراهیمی بیان کرد: طی یک ونیم سال بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان بر حجم سرمایه­گذاری صنعتی و معدنی استان افزوده شده است که این رقم بسیار بزرگی در استان و سطح کشور است ولی متاسفانه ما با این اعداد خیلی ساده برخورد می کنیم. ما وامدار یکسری تخریب‌ها هستیم، اما ترمیم سخت است. لذا انتظار داریم که در جامعه به این مشکلات دامن زده نشود.

دبیر  خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از افتتاح چهارمین باشگاه دانشگاهی صخانه صنعت، معدن و تجارت در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: ما با ایجاد این باشگاه‌ها در دانشگاه‌های استان توانستیم عامل اشتغال را در خانه صنعت، معدن تجارت استان ایجاد کنیم.

ابراهیمی ادامه داد: براساس آمار عامل اشتغال در خانه صنعت، معدن تجارت استان، از ابتدای سال تاکنون 400 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی و سایر افراد از مراکز دیگر توانسته‌اند در بنگاه‌های صنعتی ما جذب شوند و هر روز بنگاه‌های تولیدی ما آگهی‌های استخدامی منتشر می کنند و روزانه حدود 50 فرصت اشتغال را به مردم معرفی می‌کنند اما طبیعی است که در کنار تمام این دستاوردها ما ریزش نیز داشته باشیم.

وی یادآور شد: بودجه پژوهشی خراسان رضوی یک میلیارد تومان است و با توجه به جمعیت استان، سرانه پژوهشی برای هر نفر 150 تومان در نظر گرفته شده است، حال باید گفت که با این سرانه چقدر می‌توان در حوزه پژوهشی استان کار کرد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *